V l a s t i v ě d n ý k r o u ž e k K l u b u z d r a v o t n í k ů v M a r i á n s k ý c h L á z n í c h
Ročník II. |
1. |
15. ledna 1974 |
Z historie Mariánských Lázní:
Řivnáčovy Čechy a
Mariánské Lázně II. Plány činnosti vlastivědného kroužku 1974 Z minulosti Pavlovic a okolí Staré názvy v okolí Vidžínský zvon Po válce na "Nimrodu" Pověst o hraničních kamenech u Nové Vsi Tanec a město v 1. republice Vrch Darn Hamelika, pracovní
materiály, vydávané pro potřeby vlastivědného kroužku při KZ a
jeho zřizovatele Klubu zdravotníků v Mariánských Lázních.
Vedoucí Klubu zdravotníků Zdeněk Chábera. Redigují pracovníci
vlastivědného kroužku Ing. Richard Švandrlík a Vladimír Mašát.
První číslo II. ročníku vyšlo 15. ledna 1974. Vychází jako
občasník.
Další stať Řivnáčových Čech pojednává o léčivých zřídlech
Mariánských Lázní. Z četných pramenů, které mají různé složení a
teploty mezi 5° a 10°, používá se jen sedm. Hlavním pramenem je
Křížový pramen, nad nímž je kupole se 14 dorickými sloupy; na ni se
připíná ionské sloupořadí, spojené s další kolonádou. Prostor mezi
sloupořadími je vyplněn květinovou zahrádkou, v jejímž středu stojí
bronzové poprsí Dr.Nehra na podstavci z červeného mramoru. Dále
odtud vede 800 metrů dlouhá alej,v níž jsou umístěny nejlepší
obchody a výklady zdejšího obchodního světa. Tato alej je
shromaždištěm elegantního světa - po dobu ranního procházení zde
není dovoleno kouření a vede až ke Karolininu prameni nedaleko
katolického kostela.
Ferdinandův pramen leží mimo město, téměř naproti nádraží; cesta k
němu vede od Křížového pramene podél nového lázeňského domu a potom
přímo širokou cestou vedle kavárny Bellevue. Nad zřídlem je
vybudována krásná kolonáda a nový lázeňský dům z něho odebírá vodu;
Ambrožův pramen a Rudolfův pramen mají v sobě železo; nová chemická
analýza prof.Gintla v Praze skončila zjištěním, že Ambrožův pramen
je nejsilnější, na
CO2 s deriváty železa nejbohatší železitá voda Rakouska a Německa.
Velmi oblíbeným cílem procházek Lesní pramen. Mariin pramen se
používá pro koupele.
Indikace Mariánských Lázní v Řivnáčových "Čechách" byly vymezeny
takto: zdejší lázně se doporučují zvláště pro příliš dobře živené,
tj. otylé osoby, potom pro ty, které trpí špatným trávením a zácpou,
dále pro ženy v období přechodu k stáří, u nichž přestává menstruace
a nastupují různé potíže, a zejména pak pro ty, kteří se chtějí
ubránit mrtvici. Velké pověsti se Mariánské Lázně těší ve vztahu k
léčení těžkomyslných, hypochondrických osob, zvláště těch, u nichž
převládá zácpa. Kromě toho jsou železité prameny, jichž se s
úspěchem používá u trpících bledničkou a chudokrevností a také při
nervním utrpení. Lesního pramene se používá při katarových
onemocněních dýchacích orgánů a při bolestech břicha. Rudolfův a
Luční pramen se osvědčily při chorobách měchýře a jiných nemocech
močových orgánů. Slatinné koupele se používají pro ochrnuté dnavé ,
ale i k léčbě starých střelných a sečných ran.
Frekvence roku 1881 byla vyčíslena v Mariánských Lázních obvyklým
způsobem na 8528 lázeňských stran (Kurparteien) s 12918 osobami.
Jaká byla lázeňská a hudební taxa? Kdo pobyl v Mariánských Lázních
déle než 8 dnů - podle stavu a majetku platil lázeňskou taxu a
hudební dávku, které měly dvě třídy. Lázeňská taxa první třídy
činila 5 zlatých a 25 krejcarů, druhé třídy 3 zlaté a 15 krejcarů za
osobu; za děti do 15 let a služebnictvo se v obou třídách platilo 60
krejcarů. Hudební dávka se řídila podle počtu osob "partaje" a
činila v I.třídě od 4 do 8 zlatých, ve II. třídě 2 až 6 zlatých.
Ceny lázeňských procedur, většinou v Nových Lázních, činily:
minerální koupel z Mariina zřídla 1.třídy 1 zlatý, 2.třídy 30
krejcarů, minerální koupel z Ferdinandova, Karolinina nebo Ambrožova
pramene (Staré lázně) 1 zlatý, slatinná koupel včetně očistné lázně
1 zlatý 70 krejcarů, koupel ve sladké vodě 1 zlatý, 2.třída 80
krejcarů. Tyto ceny byly platné pro dobu od 9 hodin ráno do 2 hodin
odpoledne, v ostatní dobu byla každá koupel o 30 krejcarů levnější.
Za parní lázeň v samostatné kabině se platilo: pro dámy (ve Starých
lázních) 2 zlaté, pro pány 1 zlatý 30 krejcarů, společná parní
koupel pro dámy (ve Starých lázních) nebo pro pány (v obou
lázeňských domech) 90 krejcarů. Kromě toho se platilo v parních
lázních za sedací koupel se sprchou 40 krejcarů, za samotnou sedací
koupel nebo sprchu 30 krejcarů. Za malou slatinnou koupel na nohy
nebo na ramena byla cena 60 krejcarů, pro plynovou koupel 30
krejcarů. Na zapůjčení prádla byla sazba 10 krejcarů, na koupací
plášť 10 krejcarů, za obsluhu se platilo při plynové nebo
sladkovodní koupeli 10 krejcarů, při parní nebo slatinné 20
krejcarů, při sedací lázni nebo sprše 10 krejcarů, za tření ručníkem
(Frottieren) 10 krejcarů. Platby se prováděly v kanceláři lázní.
Vzhledem k jisté operativnosti zpráv Hameliky rozhodl výbor Klubu,
že vedoucí kroužků připraví různé materiály o činnosti svých
kolektivů a tyto budou uveřejněny v Hamelice. Dokud se to osvědčí,
je možné mít tu pravidelné rubriky či zpravodajství z rozmanitých
činností v Klubu.
(Vypráví Vojtěch Neustupný)
Pavlovice je stará česká vesnice, připomínaná v archivu kláštera
Kladrubského již v r.1239. Klášter Kladrubský byl také jejím
majitelem až do r.1783, kdy byl zrušen. Od roku 1574 dává klášter
tento tenkrát ještě zemědělský majetek v zástavu do rukou pánů ze
Schindirgeru, který měl tři rodové větve - chebskou, voigtlandskou a
českou.
V roce 1606 připomíná se zde důl sv. Anny, ačkoliv už dříve se tu
dolovalo stříbro, olovo a měď.
V údolí řeky Mže, kam se dnes jezdí za rekreací a kde je dnes Mže
vroubena spoustou chat, vznikaly železárny a válcovny. Proud řeky
poháněl hamry a mlýny a byl předchůdcem proudu elektrického. V roce
1838 velkým nákladem majitele plánského panství, majorátního pána
Josefa Nostice byly tyto podniky uvedeny v činnost. Podle svého
zřizovatele dostaly jméno JOSEFOVA HUŤ (Josefi Hütte). Ale již 7.
května 1843 byly celé tyto hutě zničeny požárem. Hned v následujícím
roce 1844 koupil celý objekt pruský šlechtic Lindheim za 300.000
florentinských a přeměnil ho v rozsáhlou železárnu, která se stala
první v Čechách a která dodávala dráze kolejnice pro první
železniční trati. Pak přešla Josefova Huť na Pražskou železářskou
společnost, která ji v roce 1890 prodává rytíři Škodovi, zakladateli
plzeňské Škodovky, Josefu Halbmayrovi, hoteliérovi v Mariánských
Lázních a Maxu Halbmayrovi, majiteli mlýna v Plzni. Tito majitelé
zavedli v Josefově Huti výrobu celulozy na nových strojích. Bylo zde
zaměstnáno 250 dělníků, pro které byla vybudována celá dělnická
kolonie.
K těmto podnikům patřil závod na výrobu dřevěného uhlí v blízké
Karolinině dolině, které se tam vyrábělo pálením ve vysokých pecích
již kolem roku 1836.
Nedaleko odtud dal hrabě Nostic Jan zřídit dokonce cukrovar, kde
měla být zpracovávána cukrová řepa z okolních panských dvorů. Praví
se, že ještě téhož roku byl provoz cukrovaru zastaven, poněvadž
stroje, a teď doslova "odepřely službu".
Krajina, kde stála vysoká pec, obdržela jméno po manželce Jana -
Karolině Nosticové - Karolinina dolina.
Zajímavé je, že potomci těchto Nosticů, kteří měli v majetku Planou,
přihlásili se při sčítání lidu v roce 1910 k české národnosti a s
nimi 30 jejich zaměstnanců. Místní německý tisk to tehdy nazval
"ohyzdnou skvrnou v německém městě".
Ještě je třeba se zmínit o nedaleké osadě zvané Černý mlýn, kde se
vyráběly a kovaly zbraně a také bodla pro Národní gardu v revolučním
roce 1848. Později zde byla výroba zemědělského nářadí a strojů.
Energie řek a vod ustoupila časem páře a elektrické energii.
Počátkem 20. století se staly Pavlovice s okolím zase zemědělským
krajem, jakým byly od 13. století. Sláva všech uvedených podniků
trvala tedy necelých 100 let a lidé de odtud museli stěhovat,
poněvadž ze nenalezli obživu.
Jižně od Pavlovic leží obec Damnov na pravém břehu Mže není už
slovanskou obcí. Domky tu stojí ve dvou řadách od západu k východu,
tak, jak je stavěli již Němci. Patřila nejdříve klášteru v
Postoloprtech a později přešla do majetku kláštera v Kladrubech.
Za z mínku stojí ještě jižněji položená obec Velká Ves, která je zase
obcí slovanskou a německy se jmenovala Sinzensdorf podle dřívějších
majitelů Plané a Kočova, hraběcího rodu Sinzendorfů. Od roku 1239
patřila klášteru v Kladrubech a od roku 1488 bratřím z Přestavlk,
českým vladykům Mikuláši Vlachovi ze Sulislavi, Vilému na Bubnu a
Rausovi na Chlumčanech.
Vracím se ještě k řece Mži do jedné obce: je to stará česká vesnice
Vížka, jejíž název si němci přeložili na Wesigau. V roce 1641 byla
od Švédů úplně vypálená.
Tím jsme skončili procházku krajinou, která je v této době tak hojně
navštěvována pro své přírodní krásy a klid nutný k odpočinku.
Senem ze "Školního pole" (Schulahl), ležícího poblíž "Školního
rybníka" (Schulteich), krmil si učitel v Krásném své kozy. "Písařská
louka" (Schreiberwies) v Mnichově (JK: Stadtschreiberwiese) patřila
městskému písaři.
Církev mívala obrovské majetky, farní "fleky", farní les, atd. Tak
byl "Farní les" (Pfarrwald) v Pístově, "Farní zahrada" (Pfarrgarten)
v Kynžvartě, "Farní rybník" (Pfarrteich) v Krásném, "Farní pole" (Pfarrfeld)
v Mnichově. "Na opatském" (Am Abtischen) se říkalo již 1608 v
Sangerbergu, kudy běžela hranice mezi panstvím Bečovským a kláštera
Teplá.
Tepelské klášterní anály uvádějí tři existující listiny o tomto
prodeji:
1. listina o koupi obou míst klášterem Teplou od vdovy-královny
Konstancie (po Přemyslu Otakarovi I.) v roce 1233;
2. potvrzující dopis syna-krále Václava I. o prodeji obou míst z
roku 1233;
3. jakýsi Ruderikus, komendátor řádu německých rytířů prodává právo
patronátu nad farnostmi Vidžín a Outerý klášteru Teplá rovněž v roce
1233.
Tedy už roku 1233 byl Vidžín farností a na místě dnešního farního
dvora stála opevněná řádová tvrz a na místě dnešního kostela
sv.Jakuba Apoštola se vypínal řádový kostel stejného patrona.
Husitské a švédské války smetly výtvory dávné minulosti.
Avšak přesto něco zůstalo. Dle Gnirse má kostel dvě převzácné
památky: prvou je gotické oltářiště kostela z doby ještě
předhusitské, ovšem v dnešní rekonstruované podobě, a druhou -
veliký matyášský zvon, 0,85 m vysoký, o průměru 0.94 m, z roku 1409
!!! Pole zvonu je hladké, bez plastik, jen na dvou obrubách 3 cm
širokých, je záhadný nápis psaný česky:
1.řádna: LETA BORYHO TYSYCYHO CZTYRYSTEHO DEWATRO TENTO ZWON DYELAN
KE CZTI A CH(wa)LIE PANU BOHU A SW.MAT.
2. řádna: TENTO ZWON DY(e)LAN DO MEYSTA LADWEHO DYELAL GEY ODTUD
RODYCZ ZLADWEHO GMENEM MATYEG ZWONARZ.
Starý český nápis z roku 1409 potvrzuje, že ještě 15. století je zde
české. Záhada nápisu je v tom, že se tu uvádí jakési město "Ladve".
Kde leželo toto město - pod kostelem dole, jak uvádí Gnirs, nebo
někde v lesích ?? Vždyť tu před husitskými válkami vzkvétala řada
vesnic jako Chvalice, Pošov, Stará Ves, Němčice, Leština, Hrystov a
všechny zanikly, je tedy možné, že tu stálo i městečko ?
Pravda je asi prostší - Ladve byla zřejmě ona okrouhlá vesnice,
ležící severně pod kostelem a Vidžín se asi jmenovala tvrz. Je to
ovšem jenom naše domněnka. Sám název Vidžin byl prý ještě dlouho
před rokem 1233 v jiných časech - Vojtěšín. Zkrácením Vojtěšína
vznikl Vitšín. Německy se místo jmenuje Witschin, ovšem Němci
vykládali původ od latinského "vicinus"=soused. Je to dosti umělý
výklad.
Staročeský zvon v naší krajině je kuriozitou, na kterou bychom měli
být poprávu hrdi, ale ... Existuje vůbec ještě prastarý zvon Matěje
Zvonaře z Ladvého - poslední to památka na staré Čechy v tomto místě
???
Uvažovali jsme společně, jak je vhodně zpracovat, ale čím déle jsme
je četli, tím více nám bylo líto zasáhnout do tohoto autentického
vyprávění. A tak i za cenu určité řečnické šíře předkládáme je téměř
beze změny, pouze s jazykovými opravami.
Poslyšte tedy příběh, který vyprávěl pan Zavázal, jehož ústřední
postavou byl jeho bývalý zaměstnanec na "Nimrodu" Ota Dietl.
"...V roce 1945 jsem převzal do národní správy výletní restauraci
a kavárnu "Nimrod" v polesí tepelského kláštera. Tento podnik byl
velmi dobře zařízen, jak inventářem restauračním a kuchyňským, tak
pokoji - v počtu čtyři - velmi pěkně vybavenými. Připravil jsem
podnik hned do provozu. Provoz v sezoně byl překvapující - denně
přicházeli hosté na občerstvení všeho druhu.
V této době při nákupu v Mariánských Lázních jsem se sešel s jedním
svým známým - šéfkuchařem z hotelu Šroubek v Praze - Oskarem Dietlem,
který byl rodákem z nedalekého Mnichova (dříve Einsiedl). Měl tři
bratry a dvě sestry. Všichni byli v sezoně zaměstnání jako číšníci,
hoteloví portýři, ženy jako kávové kuchařky, pokojské či hospodyně.
V letech 1945-1946 byli tito soustředěni do vysídleneckého tábora a
odtud vysídleni do Německa. Až na jednoho, jménem Ota, kterého zde
nechali, který byl sociální demokrat. Oskar Dietl, který byl ze
sourozenců nejstarší, pracoval tu jako šéfkuchař u americké armády v
hotelu "Esplanade". Po několika návštěvách u něho jsem se zmínil, že
hledám šoféra a Oskar mně nabídl svého bratra Otu Dietla, že je
automechanik a tak jsem ho přijal. Jezdil s vozem, koně, pomocné
práce na "Nimrodu", staral se o auto svědomitě, všechno obstaral, co
se týče náhradních součástek, gum, pláště, oleje, benzínu, montážní
skříňky atd. - bylo mi záhadou, odkud ty věci nosil.
Z jara 1946 bylo tu již veseleji, měl jsem několik pracovních sil ze
Sangerbergu (dnes Prameny), kterým dělal Ota parťáka: připravovali
terén okolo "Nimrodu", lakovaly se verandy zvenku i zevnitř,
zahradní nábytek, zkrátka všechno se chystalo na sezonu 1946. A
opravdu, v krátké době bylo všechno připraveno, včetně skladu na
víno, sklepů na brambory, zeleninu atd. Přišel den, kdy přiváželi
objednané zboží; společně jsme ho uskladňovali a každý druh měl svou
kartičku - při kontrole se nepřišlo nikdy na žádnou chybu. Až
jednoho krásného dne přijeli mně hosté z Plzně a hned odpoledně:
snídali, svačili, obědvali, po obědě se podávalo víno, bílé v
sedmidecových lahvích, z Mutěnic, velmi dobrý druh. Při otevření
druhé lahve mě nechal zavolat hostitel a podal mi také skleničku
vína. Při přípitku jsem zjistil, že to není víno, ale voda; všichni
v tom okamžiku začli i se mnou prskat a plivat. A teď - jak se to
mohlo stát ?
Přemýšlel jsem rychle a vzpomněl si, že se takové případy v
Mariánských Lázních stávaly; šetřením se tam zjistilo, že závozníci
a šoféři, kteří rozváželi zboží z vépezetky, takto proměňovali ne
vodu ve víno jako Ježíš, ale víno v prachobyčejnou vodu. V mém
případě to však nebylo možné - víno z Mutěnic bylo dovezeno přímo od
pěstitele dráhou v bednách až na místo, tj. na "Nimrod". Začal jsem
pomalu ale jistě pátrat: do vinného sklepa vedla dvě okénka, ale
byla zamřížovaná a navíc přetažená pletivem, jimi nebylo možné
vniknout do sklepa a jiný přístup, kromě silných kovaných dveří,
které zhotovil sám Ota Dietl, nebyl. Počal jsem s prohlídkou dveří:
zámek byl v pořádku a hned druhý den jsem nechal Otu přidělat ještě
další kovové petlice a koupil jsem silný visací zámek v Plzni a jím
jsem sklep zavíral jen sám. V té době tu nebylo jiného zaměstnance
než Oty Dietla, měl jsem tudíž naň podezření. Ale on nic netušil, že
se přišlo na to, že v lahvích je voda. Když pro něho nebyla práce,
dal jsem mu volno; chodíval do Mnichova pěšky přes les. V jeho
nepřítomnosti jsem začal s kontrolou vinného sklepa: prohlížel jsem
láhev po láhvi, zda nejsou poškozené špunty, neporušené staniolové
kloboučky, a když jsem zjistil poškození, otevřel jsem láhev,
ochutnal a u likérů jsem zjistil slabou stupňovitost. Sehnal jsem si
alkoholoměr, změřil poškozené lahve a shledal snížení stupňovitosti
až o 10%! Poškozené likéry jsem vyřadil ze skladu a postupně dával
Otovi k ochutnání, jestli se nepřizná, ale on se k tomuto zlu
nepřiznal, nepřiznal, i když jsem mu našel v jeho "štrozoku" již
načatou láhev rumu, která pocházela z mého skladu. Místo ní dal do
"fochu", ve kterém bylo na kartičce 22 láhví keyrumu, jednu prázdnou
téže značky, avšak již odloženou a připravenou k odvozu. Zabalil ji
jako plné do jemného obalového papíru, který sejmul z plné láhve a
tuto vložil mezi ostatních 22 láhví ovšem až dospodu. Pečlivější
prohlídkou jsem zjistil, že schází ne jedna, ale tři láhve - byly
úplně prázdné!
Přemýšlel jsem, jak ho usvědčit a tak jsem na něho připravil lest.
Přivezl jsem z Plzně jednu prostou barvu používanou v kuchyních,
červenou, bretoň a žlutou, žloudkovou a když měl volný den, šel jsem
do sklepa, znovu pozorně prohlédl dveře a zjistil, že kování bylo
stahováno šrouby zvenčí a utahováno matkami. Když uvolnil matky,
mohl klidně otevřít dveře a protáhnout se tělem z té strany, na
které byly dveře zavěšeny, a řádit dle libosti.
Abych ho chytil na špek, posypal jsem všechny matky červenou barvou
a podlahu uvnitř sklepa žlutou barvou těsně u dveří, aby to
nepozoroval. Druhý den přišel z volného dne a přinesl několik
pstruhů; dal jsem je do ledu a řekl, že jedu dolů, do Mariánek, že
přijedu až po šesté večer. Jaké však bylo překvapení, když jsem se
vrátil - pan Ota měl špičky prstů červené a stopy po žluté barvě
jsem hravě odhalil tak, že jsem pokropil podlahu slabě vodou až k
oknu do kuchyně, kde obyčejně sedával pan Ota. Ten si v té době
klidně nabíjel tabáček do dutinek a pokuřoval. Když jsem pokropil
vodou místo, kde seděl, a to se zbarvilo silně žlutě, bylo mi vše
jasné a provedl jsem už jen výslech:
"Pane Oto, od čeho máte ty červené prsty?"
Zarazil se, ale klidně povídá: "Jak jsem přebarvoval tou červenou
barvou roury v rezervoáru, tak mně to zůstalo na prstech a ne a ne
to pustit."
"A co, pane Oto, ta žlutá barva, co se objevila pod Vašima nohama?"
"To nevím, jak se to sem dostalo, asi to sem zanes nějaký host!"
Já na to: "Pane Oto, pojďte se mnou do vinného sklepa, máme tam
nějakou práci!" a z opatrnosti jsem mu dal klíče, aby šel napřed a
otevřel, že si vezmu ze stolu nějaké dodací listy pro formu, že je
potřebuju; v kapse jsem měl pistoli pro případ, kdyby mě snad chtěl
ve sklepě napadnout; to se však nestalo.
Jakmile chtěl dveře odemknout klíčema, povídám:
"Pane Oto, otevřete pro změnu dveře tak, jak jste zvyklý je otvírat,
když nejsem přítomen na "Nimrodu"!"
Ota Dietl na to: "Já je přece otevírám prvně, co jste mi dal ty
klíče, nevím, jak bych já měl mít ve zvyku otvírat."
"Pane Oto, teď mně řekněte, ale upřímně, od čeho máte ty červené
ruce a ty žluté podrážky na botách, ale mluvte pravdu!"
Odmlčel se a po chvíli povídá:"Já sám nevím, jak jsem k tomu
přišel!"
"Já Vám tedy ukážu, od čeho je máte!" a prstama jsem začal na kování
odšroubovávat matky, které nebyly ani příliš utažené, a hned po
prvých třech jsem mu ukázal své prsty a povídám:"Teď už Vám je
jasné, od čeho máte ty ruce červené?" a Ota nečekal na další, co se
týče té žluté barvy, a utíkal po schodech pryč a do lesa. Marně za
ním volám, aby se vrátil, utíkal, až se ztratil z dohledu.
Vrátil jsem se, vzal telefon a volám četnickou stanici v Mnichově.
Mluvím s velitelem a povídám mu, co se stalo. Prosil jsem ho, aby
poslal hlídku směrem k Rájovské myslivně, kam pravděpodobně prchal.
Ale velitel na to:"Já mám na stanici jediného strážmistra, ostatní
jsou na obchůzce a vrátí se až za tři hodiny, jsou někde v katastru
u Rájovské myslivny a vrací se přes Alm do Mnichova, pokusím se jít
jim naproti a sejdu-li se s nimi, uděláme prohlídku lesní zkratky
mezi Rájovskou myslivnou a Mnichovem, snad ho vyčucháme."
Našli ho brzy: byl už v Rájovské myslivně a zpytoval tam svědomí. Na
otázku strážmistra, proč není v práci na "Nimrodu", řekl, že měl s
vedoucím nějaké nedorozumění. Strážmistr ho tedy vyzval, aby s ním
šel na "Nimrod", že se to nedorozumění přešetří. Moc se mu nechtělo,
ale na energickou výzvu přecejen šel.
Když přišel na "Nimrod", byl jako opařený, strážmistr mluvil za něj,
že už všechno přiznal, že to všechno nahradí. Celou hodinu jsme s
ním mluvili, proč to dělal - jeho odpověď, že ze stezku, že tu
zůstal z rodiny sám a mohl jen přemýšlet, co si počít, aby na
všechno zapomněl; i několik slzí se objevilo v očích, snad na důkaz,
že toho lituje. V příručním skladu jsem měl všechny lahve zředěného
likéru - 20 kusů, dále tři prázdné lahve od keyrumu, 6 od obyčejného
rumu, 11 sedmiček bílého vína zaměněného za vodu a 9 litrovek
červeného. Zeptal jsem se ho před strážmistrem, zda je ochoten toto
nahradit, a on, že ano, abych si strhával 75% mzdy na úhradu; prosil
za odpuštění a aby se upustilo od soudního stíhání. Strážmistr pak
na mou žádost upustil od podepsání formálně už napsaného protokolu a
věc byla vyřízena.
Druhý den jsem mu nařídil, aby obrátil kování dveří vinného sklepa
matkami dovnitř, takže i po této stránce bylo vše v pořádku.
Poněvadž se u mě stravoval, měl tu ubytování, hostům ochotně umýval
auta apod., přišel si přece jen na nějaké koruny. Zároveň jsem mu
dával postupně jím zředěné likéry k dispozici až do úplného
zaplacení.
V sezoně 1946 jsem jezdíval denně za nákupem do přilehlých vesnic -
pro mléko, máslo, smetanu, vejce, drůbež, telecí, vepřové a srnčí; pstruhy
mě zajišťoval Ota Dietl. Zpočátku jsem jich ani tolik nepotřeboval -
bylo mi podivné, že vždy přinesl množství, které jsem potřeboval i
více; měli jsme na "Nimrodu" v prádelně betonový bazén, kam se
pohodlně vešel až metrák ryb.. Přinášel je vždy v dřevěném soudku
pro přepravu živých ryb, tehdy byly laciné, soudek byl na 8 až 10kg
pstruhů. Měl na něj ruksak ušitý z vojenské celty tak, že přeprava
byla jednoduchá.
Přinesl je vždy ráno, za svítání, po jeho známé lesní zkratce. A
také tímto uhradil v krátkém době asi dvou měsíců svůj dluh. Byl už
mnohem spokojenější a začal být docela jiný. Posedávali jsme po
večerech - když bylo špatné počasí - na verandě a pozorovali vysokou
na pasece a vyprávěli o všeličems. Byl to takový pohraniční "čužák",
příležitostný pašerák, pytlačili také s bratrem, nikdy však ne se
střelnou zbraní, ale do nastražených ok - to dělali půl života, až
když přišel Hitler byli částečně omezení. Vyprávěl, jak byli
zaměstnáni ve vojenských sanatoriích v Mariánkách.
Otto byl mnohem mladší než jeho bratr Oskar a byl povolán roku 1943
na vojnu. V krátké době odjel na ruskou frontu a byl zařazen jako
mechanik u autokolony. Dlouho si na frontě nepobyl. Vyprávěl, že si
přivodil zranění ruky - průstřel pravé ruky na dvou místech - a tak
se dostal do vojenské nemocnice v Polsku. Odtud se dostal na
dovolenou v roce 1944 před vánočními svátky. Rozhodl se, že bude
dezertovat.
Příště: Otto Dietl - Psanec v hlubokých lesích.
Jednou v noci šel okolo z Litrbachů do Nové Vsi jakýsi chlapík v
podroušeném stavu a slyšel volání duchovo. Otočil se a povídá:"Dej
je tam, kdes je vzal!" Duch to udělal a volal: "Zaplať ti Pámbu za
to, že jsi mě vysvobodil!"
"Ve všech malých a velkých zdejších hotelích, restauracích,
kavárnách i v jiných četných lokálech se tancuje. Jeden bar se tu
lepí na druhý. Tančí se už od 10 hod. dopoledne, v poledne,
odpoledne, v noci. Na parketě je vidět nejrozmanitější věkové
ročníky, jak se snaží být mistry v exotických tancích. Děti, dospělí
i starší páni a dámy. Nevidíme jenom ty, jimž je tento pobyt
naordinován - korpulenty.
"Tito hosté" - míní Dr. Turba - "dávají přednost pohybu na zdravém
vzduchu v lese a město zajímá především to, co jejich zdraví
prospívá. Ovšem četné koncese pro bary a taneční lokály uděluje
státní policie a nikoliv město. My propagujeme divadlo, hostuje tu
celá řada předních herců a pořádáme v kursále (dnes Casino,p.r.)
zábavy všeho druhu. O své zdraví má dbát především host, pacient. V
minulých letech bylo před křížovkou v 7 hod. ráno množství pacientů,
dnes pijí své pohárky o 9 hodině a víčka jim padají ..."
Místní znalí občané asi dají za pravdu, že Darn měl název dosti
přiléhavý, zvláště, jestli dříve nebyl vrch zalesněn. Vršek Darnu je
dosti suchý, snad proto, že je odkryt převažujícímu západnímu
proudění větrů.