Hamelika 1974 číslo 01

V l a s t i v ě d n ý   k r o u ž e k   K l u b u   z d r a v o t n í k ů   v   M a r i á n s k ý c h   L á z n í c h

   Ročník II.

1.

15. ledna 1974

Vážení přátelé,
      prvý ročník našeho vlastivědného materiálu se stal historií a dnes přicházíme s novým ročníkem Hameliky. Navazujeme na loňský rok pravidelnou "Historií Mariánských Lázní" i seriálem "Staré názvy v okolí"; po určitých zkušenostech neplánujeme další seriály a hlavní místo necháváme zprávám a zajímavým materiálům od členů kroužku. Ovšem, že počítáme s pravidelným zpravodajstvím z vlastivědného kroužku a místo tu budou mít, jak rozhodl výbor Klubu zdravotníků, zprávy z činnosti i jiných kroužků KZ. Podle potřeby zařadíme i rubriky jako "Ochrana přírody", "Po stopách Hroznatových" aj. Hamelika zůstává jakýmsi věstníkem, zpravodajem, shrnutím pracovních materiálů či prostě občasníkem našeho kroužku a jako taková není určena veřejnosti, ale kroužku a Klubu zdravotníků. Proto nemá žádný poplatek; předpokládáme alespoň minimální aktivní práci v kroužku (plán činnosti je uvnitř). Vítáme mezi sebou i několik nových členů v roce 1974, v němž chceme dosáhnout, aby po stránce badatelské a publikačních zajímavostí stala se Hamelika značkou dobré kvality.
 

Z historie Mariánských Lázní:

O Karlu Reitenbergerovi
      Čas běží i pod mariánskolázeňským nebem. Modrá se střídá s bílou. Socha vážného muže na vysokém podstavci na kolonádě jakoby odpočítávala čas a procházející generace.
      V roce 1979 tomu bude 100 let, kdy byla postavena. Mezitím tudy prošel bezpočet lidí ze všech světadílů, zemí, všech národností, v nejneobvyklejších oděvech, pokrývkách hlav, ale i nejrozmanitějších názorů.
      Karel Kašpar Reitenberger. "Fundator urbis" čteme na desce, tj. zakladatel města.
      Víme o něm ještě něco víc?
      Poslední generace přecházejí kolem už lhostejně, nevzrušují je podivuhodné osudy muže, příběh, který ještě v počátku 20. století plně zaujal, dojímal i vzrušoval místní obyvatelstvo i hosty až vyvrcholil v exhumaci jeho těla atd. atd.
      Jeho jméno bude prolínat v naší mariánskolázeňské historii tak často, že dáte za pravdu, že dáte za pravdu, že si nezaslouží být zapomenut. Je to memento i pro naší generaci, které je napsáno na třetí tabuli podstavci jeho sochy: "si possent monumenta mori, tamen haud morietur dum vivant cives nomen honosque viri" - přečtěte si ho tam! (Volně přeloženo: Jestliže mohou podmínky zanikat, přece jen sotva kdy zaniknou, dokud žije obec, jméno, ctnost a muži.)
      Povíme si dnes něco ze života Reitenbergera do doby než byl svolen opatem tepelského kláštera.
      Kašpar Prokop Reitenberger se narodil v městečku Úterý téměř před 200 lety - v roce 1779, ve stejném roce, v němž lékař kláštera Dr. Nehr začal zkoušet léčivou sílu úšovických pramenů.
      Rod Reitenbergerů je možno sledovat v církevních knihách v městě Úterý až do roku 1648, kdy se Godfried Reitenberger, správce a zámecký hejtman na Bečově oženil se zdejší vdovou Reginou Mecklovou (pocházela z Teplé) a 5.října 1651 získal občanství v městě Úterý. Regina, dcera tepelského měšťana Dobiáše Frischmanna se provdala za úterského Meckla do domu, v němž se potom narodil i Kašpar Reitenberger. Je to dům čp.91 na náměstí v Úterý proti staré radnici, dnes v rozpadajícím se stavu.
      Tyto nejstarší zprávy o zrodu Reitenbergerů jsou zachyceny v městských knihách města Úterý, později německy nazývaného Neumarkt. Ještě nejstarší svazek knih "A" z let 1605-1632 je psán česky! Teprve kniha "B" (1635-1695) a dalších 12 knih (I - XII) jsou psané německy. Jsou uloženy v archívu země České v Praze. město Úterý má ve svém znaku parohy, pod nimi orla s kroužkem v zobáku a kolem erbu kruhový český nápis "S. PECET MIESTIS UTERY 1561". Němečtí přistěhovalci ponechali tento nápis ve znaku, třebaže mu asi nerozuměli a tak nám zůstal v kontinuitě dodnes.
      Godfried Reitenberger, nejstarší známý potomek Kašparův i další předkové byli předními měšťany v Úterý. Syn Godfrieda a Reginy - Pavel Reitenberger se oženil 1675 s dcerou starosty Annou Ulrichovou a sám se stal starostou města. Jejich dvanácté dítě František, nar. 4.12.1696 oženil se 1718 s Annou Alžbětou Fričovou z Úšovic (rod Fričů v Úšovicích je uveden už 1653 v berní rule - Ondřej Frič jako druhý největší sedlák Úšovic).
      František Reitenberger (1696-1753) byl pekař a městský syndikus. Jeho čtvrté dítě Johann Josef (nar.1727) byl také pekařem a písařem městským. Byl to děd Kašparův, ale zemřel ještě před jeho narozením - 1776 ve 49 letech. Jeho manželka, babička, byla Rozálie roz. Holdšiková, pocházela z Holdšikova mlýna. Zemřela, když bylo Kašparovi 21 let, znal ji tedy dobře. Reitenbergerovo příbuzenstvo ze strany Holdšiků pochází z českých vsí Tepelska - z Dobré Vody a z Pístovska: matka Rozálie byla Turbová ze Stanovic a její matka Apollonia Zeidlerová z Holubína, atd. Turbovi i Zeidlerovi jsou staré místní rody uváděné rovněž v berní rule 1654.
      Tímto příbuzenstvem nechceme zamotávat hlavu, ale jen ukázat, že Reitenberger měl hluboké rodové kořeny právě v tomto kraji.
      Otec budoucího opata Karla se jmenoval František (1750-1809) a byl rovněž pekařem, městským písařem a v den své svatby 24.2.1778 se stal starostou města Úterý (viz Urban). Jeho manželka byla Juditha, roz.Lippertová (1758-1817), dcera lazebníka v Úterý.
      29. prosince 1779 se v rodině Reitenbergerů narodilo druhé dítě - Kašpar Prokop.
Rodný dům Reitenbergera      Kašpar měl 8 sourozenců. Do školy chodil v Úterý, na podzim 1791 začal studovat na latinském gymnasiu v Plzni do roku 1795. Patřil k průměrným žákům, jak ukazují vysvědčení z let 1791-1795 uložená v plzeňském gymnasiálním katalogu.
      Kašparův spolužák Josef Steinhauser z Tachova rovněž vstoupil do kláštera, přijal jméno Benedikt a byl profesorem a prefektem na plzeňském gymnasiu. Byl jedním z nejlepších žáků v ročníku.
      Pátou třídu studoval Kašpar již v Praze (poetiku) a zde pokračoval v dalších studiích.
      V školním roce 1799/1800 dokončil prvý ročník teologie jako teolog sekulárního kléru a na podzim 1800 vstoupil jako novic do tepelského kláštera, kde při oblečení řádového roucha dne 15.října 1800 obdržel klášterní jméno Karel.
      Dne 22. října 1801, když si odbyl svůj novický rok v klášteře, byl znovu poslán do Prahy, aby dokončil teologická studia. Dne 16. října 1803 udělal slavnostní profes (byl vysvěcen na kněze) a 27. února 1804 získal vyšší vysvěcení. Slavnostní primic (první mše vysvěceného kněze) byl 1. dubna 1804. Ve stejném roce složil teologické rigorosum a pastorale.
      Karel Reitenberger se vrací do kláštera 9. listopadu 1804 a stává se výpomocným knězem v klášteře. Od 8. června 1806 do 5. února 1857 byl lokalistou (místním knězem) ve Svatém Vojtěchu.
      Odtud se vrátil do kláštera, aby 6. dubna 1807 nastoupil na místo onemocnělého opatova sekretáře. Dne 3. ledna 1808 byl jmenován vicesekretářem, kuchyňským inspektorem a gastmajstrem kláštera.
      Když zemřel opat Dr. Chrysostom Pfrogner (28. září 1812) jmenovalo klášterní direktorium, které převzalo řízení kláštera, až do doby zvolení nového opata, Karla Reitenbergera opatským sekretářem.
      Ale již od roku 1808 se Reitenberger věnoval s neobyčejnou horlivostí budování lázní. V roce 1808 bylo místo nezváno Mariánskými Lázněmi. Protože od 3.1.1808 Reitenberger pracoval jako vicesekretář je velmi pravděpodobné, že to byl on, který oficiálně dal místu dnešní název - byť již často venkovany a nemocnými používaný. Vzpomíná později na rok 1808:
      "Tehdy (1808) byly Mariánské Lázně přístupné pouze po lesní cestě, která se svažovala s vrchu Hamelika až k Ambrožovu prameni, a mezi tím vrchem a promenádou bylo zarovnané místo, kde se dnes lázeňský pavilon tlačí na kramářské boudy (putyky), místo, kde mi Pfrogner vtiskl do ruky řízení Mariánských Lázní a 60 zlatých C.M., abych nechal vybudovat suchou cestu, která by spojovala hostinec (Traiteurhaus) se dvěma Křížovými prameny."
      Tento Traiteurhaus byl první kamenný lázeňský dům, který nechal ještě postavit Chr. Pfrogner, ale další úpravy a stavby byly už dílem a výsledkem horlivosti Karla Reitenbergera. Tak to byl především druhý lázeňský dům z let 1810-1812, později nazývaný "Staré lázně" se 16 koupelnami a 10 pokoji, později dále přistavovaný.
      Jestliže stavební období počátků Mariánských Lázní rozdělíme na etapy I. (1786-1790) II. (1807-1812) III. počínající Felbingerovým "Císařem Rakouským" (Tatrou) a rokem 1818, pak nutno Reitenbergerovu zásluhu o budování vidět nejen v III. etapě rozvoje, kterou už řídil jako opat, ale ještě v II. etapě a zejména v letech 1810-1812.
      Rokem 1812 uzavírá se II. etapa budování tohoto místa. Souvisí to bezpochyby jak s událostmi evropskými, tak s událostmi v klášteře.
      Napoleonův postup Evropou byl poprvé zastaven. 23. června 1812 překročil Napoleon s půlmilionovou armádou na několika místech Němen a nastoupil pochod do nitra Rusi.
      V roce 1812 byla na nebi zářivá kometa - L.N.Tolstoj o ní píše: "Toho roku... ...téměř uprostřed nebe svítila ohromná jasná kometa obsypaná se všech stran hvězdami a odlišující se ode všech svou blízkostí k zemi, svým bílým světlem, vzhůru vztyčeným chvostem. Táž kometa, která prý předpovídala hrůzy a konec světa."
      Napoleon si toužebně přál bitvu, neboť čím dále postupoval, tím horší byla jeho situace, rozmoklé cesty zdržovaly dopravu potravin, koně odkázaní jen na zelenou pící podléhali moru a padali po tisících, vojsko hynulo horkem a hladem. Rusové se však bitvě vyhýbali. Až když car jmenoval Kutuzova velitelem vojsk, došlo k bitvě u Borodina 7. září, "od nepaměti lidské ze všech nejvražednější". Padlo 50 000 Rusů a 30 000 Francouzů. Napoleon sice opanoval bojiště, ale neměl už sil nepřítele pronásledovat. 14. září vjel vítězně do Moskvy, ale našel město liduprázdné a v požárech. Marně čekal pět neděl s vojskem na cara. 18. října 1812 vytáhl zpět pronásledován Rusy, mrazem a hladem. Z půl milionu vojáků se vrátilo 12 000. Nastal soumrak slávy Napoleona.
      Bylo nyní jisté, že se Napoleon neubrání spojencům - Rusům, Prusům, Rakousku. Rok 1813 byl rokem válečným. V bitvě u Drážďan 26. a 27. srpna 1813 byla sice tzv. "česká armáda" ještě poražena Francouzi, ale už 30. srpna 1813 u Chlumce a Přestanova ruské vojsko pod vedením Ostermann-Tolstého porazilo a zajalo francouzského generála Vandamme a osud Napoleona byl zpečetěn porážkou v bitvě národů 16. a 18. října 1813 u Lipska a 31. března 1814 slavnostně vjeli car Alexandr a Bedřich Vilém do Paříže. V době od 18. září 1814 o 9. června 1815 konal se kongres vídeňský, kde byla uspořádána Evropa do nových hranic.
      Doba značně napjatá odvedla pozornost od problémů vznikajících malých lázní, zvláště když se bojiště přiblížila na dosah ruky - Chlumec, Přestanov! V klášteře pak po smrti Pfrognerově nastala jistá bezradnost, kdo bude novým opatem. Tyto starosti Reitenbergerovi nedovolily zaměřit se v to období jenom na lázně.
      Byl zvolen - a snad dosti nečekaně - opatem kláštera, o čemž nám vypráví kronikář Matthias Heinl z Vyškova u Plané:
      "Dne 28. dubna 1813 byl jsem přítomen volbě nového opata v klášteře Teplá. Vyšel jsem v 8 hod. ráno z domova a přišel asi v 1/2 10 hod. do Teplé. Jak vyšel průvod zpět do kostela, prvý vpředu nesl jeden novic kříž, potom šlo všechno duchovenstvo, konečně kapitulní kanovník Hain a Bretfeld, arcibiskupský kancléř v Praze, potom guberniální rada Royko s kancelistou Mühlsteinem, okresní hejtman z Plzně, potom úředníci, ostatní duchovenstvo, tři myslivecké sbory (snad městská obrana) slavnostně přicházely na náměstí kláštera.
      Průvod šel do konklávy, kde byl pak volen nový opat. Šel jsem na chór a viděl jsem odtud tu veškerou slávu, asi za 1 1/2 hod. přišel průvod z konventu do kostela a sekretář P. Karel byl převor a nato musel sám před oltářem přísahat a všichni duchovní mu zato vzdali hold. Nato byl později uveden na své místo kapitulním kanovníkem na chór. Po tomto šel průvod zase kostelem zpět, ven do krásné konferenční místnosti, kde byl představen starostovi a celému panstvu jako "pán". Byl jsem všude očitým svědkem, jak volba v konklávě proběhla, jak bylo řádně zvoláno "Herr Pater Karl Reitenberger ist Abt und Prälat! " - potom byly spuštěny hmoždíře tak, že se podlaha třásla a všechna okna a řinčela.
 

Řivnáčovy Čechy a Mariánské Lázně II.

      V Řivnáčových "Čechách" z roku 1882, o kterých jsme psali v Hamelice čís. 17, nachází se v celku pěkné vypsání dosavadního místa jako léčebných lázní. Píše se tam, že zdejší minerální vřídla byla známá nejméně již začátkem 16.století, ale dostalo se jim zaslouženého uznání až v 18.století. Do roku 1808 byly lázně nazývány "Úšovické lázně" nebo také - protože byly majetkem tepelského kláštera - "Tepelské lázně". V r.1749 počal jímat klášterní lékárník Damián Schulz Křížový pramen a vyráběl z něho Glauberovu sůl, která přicházela do obchodu s názvem "Sal Teplense". Hlavní zásluhu o zachycení zdrojů a vybudování lázní včetně jejich dobré pověsti má tepelský klášterní lékař Dr. Nehr. Ten pro to pracoval neúnavně od r.1779 až do své smrti 1820. Jméno Mariánské Lázně dostalo místo v r.1808 za opata Pfrognera. V roce 1857 byl Dr. Nehrovi postaven pomník u Křížového pramene. Prvým lázeňským lékařem byl Dr.J.Hoidlov, který po Dr. Nehrovi udělal pro Mariánské Lázně nejvíc. Také jemu byl postaven po jeho smrti v r.1858 "od vděčných Poláků" pomník. Od r.1818 se rozesílá zdejší minerální voda, hlavně Křížový pramen. Slatinné lázně jsou v provozu od roku 1822.
      Další stať Řivnáčových Čech pojednává o léčivých zřídlech Mariánských Lázní. Z četných pramenů, které mají různé složení a teploty mezi 5° a 10°, používá se jen sedm. Hlavním pramenem je Křížový pramen, nad nímž je kupole se 14 dorickými sloupy; na ni se připíná ionské sloupořadí, spojené s další kolonádou. Prostor mezi sloupořadími je vyplněn květinovou zahrádkou, v jejímž středu stojí bronzové poprsí Dr.Nehra na podstavci z červeného mramoru. Dále odtud vede 800 metrů dlouhá alej,v níž jsou umístěny nejlepší obchody a výklady zdejšího obchodního světa. Tato alej je shromaždištěm elegantního světa - po dobu ranního procházení zde není dovoleno kouření a vede až ke Karolininu prameni nedaleko katolického kostela.
      Ferdinandův pramen leží mimo město, téměř naproti nádraží; cesta k němu vede od Křížového pramene podél nového lázeňského domu a potom přímo širokou cestou vedle kavárny Bellevue. Nad zřídlem je vybudována krásná kolonáda a nový lázeňský dům z něho odebírá vodu; Ambrožův pramen a Rudolfův pramen mají v sobě železo; nová chemická analýza prof.Gintla v Praze skončila zjištěním, že Ambrožův pramen je nejsilnější, na CO2 s deriváty železa nejbohatší železitá voda Rakouska a Německa.
      Velmi oblíbeným cílem procházek Lesní pramen. Mariin pramen se používá pro koupele.
      Indikace Mariánských Lázní v Řivnáčových "Čechách" byly vymezeny takto: zdejší lázně se doporučují zvláště pro příliš dobře živené, tj. otylé osoby, potom pro ty, které trpí špatným trávením a zácpou, dále pro ženy v období přechodu k stáří, u nichž přestává menstruace a nastupují různé potíže, a zejména pak pro ty, kteří se chtějí ubránit mrtvici. Velké pověsti se Mariánské Lázně těší ve vztahu k léčení těžkomyslných, hypochondrických osob, zvláště těch, u nichž převládá zácpa. Kromě toho jsou železité prameny, jichž se s úspěchem používá u trpících bledničkou a chudokrevností a také při nervním utrpení. Lesního pramene se používá při katarových onemocněních dýchacích orgánů a při bolestech břicha. Rudolfův a Luční pramen se osvědčily při chorobách měchýře a jiných nemocech močových orgánů. Slatinné koupele se používají pro ochrnuté dnavé , ale i k léčbě starých střelných a sečných ran.
      Frekvence roku 1881 byla vyčíslena v Mariánských Lázních obvyklým způsobem na 8528 lázeňských stran (Kurparteien) s 12918 osobami.
      Jaká byla lázeňská a hudební taxa? Kdo pobyl v Mariánských Lázních déle než 8 dnů - podle stavu a majetku platil lázeňskou taxu a hudební dávku, které měly dvě třídy. Lázeňská taxa první třídy činila 5 zlatých a 25 krejcarů, druhé třídy 3 zlaté a 15 krejcarů za osobu; za děti do 15 let a služebnictvo se v obou třídách platilo 60 krejcarů. Hudební dávka se řídila podle počtu osob "partaje" a činila v I.třídě od 4 do 8 zlatých, ve II. třídě 2 až 6 zlatých.
      Ceny lázeňských procedur, většinou v Nových Lázních, činily: minerální koupel z Mariina zřídla 1.třídy 1 zlatý, 2.třídy 30 krejcarů, minerální koupel z Ferdinandova, Karolinina nebo Ambrožova pramene (Staré lázně) 1 zlatý, slatinná koupel včetně očistné lázně 1 zlatý 70 krejcarů, koupel ve sladké vodě 1 zlatý, 2.třída 80 krejcarů. Tyto ceny byly platné pro dobu od 9 hodin ráno do 2 hodin odpoledne, v ostatní dobu byla každá koupel o 30 krejcarů levnější. Za parní lázeň v samostatné kabině se platilo: pro dámy (ve Starých lázních) 2 zlaté, pro pány 1 zlatý 30 krejcarů, společná parní koupel pro dámy (ve Starých lázních) nebo pro pány (v obou lázeňských domech) 90 krejcarů. Kromě toho se platilo v parních lázních za sedací koupel se sprchou 40 krejcarů, za samotnou sedací koupel nebo sprchu 30 krejcarů. Za malou slatinnou koupel na nohy nebo na ramena byla cena 60 krejcarů, pro plynovou koupel 30 krejcarů. Na zapůjčení prádla byla sazba 10 krejcarů, na koupací plášť 10 krejcarů, za obsluhu se platilo při plynové nebo sladkovodní koupeli 10 krejcarů, při parní nebo slatinné 20 krejcarů, při sedací lázni nebo sprše 10 krejcarů, za tření ručníkem (Frottieren) 10 krejcarů. Platby se prováděly v kanceláři lázní.
 

Plány činnosti vlastivědného kroužku 1974

      V roce 1974 plánuje vlastivědný kroužek: I. vydávání vlastivědných materiálů HAMELIKA v obsahu a formě I. ročníku; II. tři vlastivědné zájezdy ve směrech Krasíkov - Gutštejn; Ašsko a třetí bude ještě určen; III. vlastivědné výpravy do okolí v menších skupinkách (polodenní); IV. spolupráci s okresní komisí památkové péče v Chebu při soupisu památek; V. další soupis památek po Hroznatovi s cílem shrnout materiály v ucelené práci (1975), VI. průběžný soupis minerálních pramenů Mariánskolázeňska s drobnými úpravami okolí neošetřovaných pramenů, rovněž s cílem provést podrobný soupis a vydal pro členy kroužku; VII. spolupráce s městskými orgány kultury eventuelně dalšími institucemi; VIII. schůzky kroužku s náměty, besedami, nástěnky z historie; IX. spolupráce se Scénografickým ústavem v návrzích řešení na rekonstrukci muzea; X. sběr fotomateriálu a spolupráci s fotografickým kroužkem Klubu zdravotníků.
      Vzhledem k jisté operativnosti zpráv Hameliky rozhodl výbor Klubu, že vedoucí kroužků připraví různé materiály o činnosti svých kolektivů a tyto budou uveřejněny v Hamelice. Dokud se to osvědčí, je možné mít tu pravidelné rubriky či zpravodajství z rozmanitých činností v Klubu.
 

Z minulosti Pavlovic a okolí
(Vypráví Vojtěch Neustupný)

      V blízkém okolí Pavlovic kvetl v 19. stol. rozsáhlý železářský průmysl. Je velmi zajímavé sledovat, co se zde všechno vyrábělo.
      Pavlovice je stará česká vesnice, připomínaná v archivu kláštera Kladrubského již v r.1239. Klášter Kladrubský byl také jejím majitelem až do r.1783, kdy byl zrušen. Od roku 1574 dává klášter tento tenkrát ještě zemědělský majetek v zástavu do rukou pánů ze Schindirgeru, který měl tři rodové větve - chebskou, voigtlandskou a českou.
      V roce 1606 připomíná se zde důl sv. Anny, ačkoliv už dříve se tu dolovalo stříbro, olovo a měď.
      V údolí řeky Mže, kam se dnes jezdí za rekreací a kde je dnes Mže vroubena spoustou chat, vznikaly železárny a válcovny. Proud řeky poháněl hamry a mlýny a byl předchůdcem proudu elektrického. V roce 1838 velkým nákladem majitele plánského panství, majorátního pána Josefa Nostice byly tyto podniky uvedeny v činnost. Podle svého zřizovatele dostaly jméno JOSEFOVA HUŤ (Josefi Hütte). Ale již 7. května 1843 byly celé tyto hutě zničeny požárem. Hned v následujícím roce 1844 koupil celý objekt pruský šlechtic Lindheim za 300.000 florentinských a přeměnil ho v rozsáhlou železárnu, která se stala první v Čechách a která dodávala dráze kolejnice pro první železniční trati. Pak přešla Josefova Huť na Pražskou železářskou společnost, která ji v roce 1890 prodává rytíři Škodovi, zakladateli plzeňské Škodovky, Josefu Halbmayrovi, hoteliérovi v Mariánských Lázních a Maxu Halbmayrovi, majiteli mlýna v Plzni. Tito majitelé zavedli v Josefově Huti výrobu celulozy na nových strojích. Bylo zde zaměstnáno 250 dělníků, pro které byla vybudována celá dělnická kolonie.
      K těmto podnikům patřil závod na výrobu dřevěného uhlí v blízké Karolinině dolině, které se tam vyrábělo pálením ve vysokých pecích již kolem roku 1836.
      Nedaleko odtud dal hrabě Nostic Jan zřídit dokonce cukrovar, kde měla být zpracovávána cukrová řepa z okolních panských dvorů. Praví se, že ještě téhož roku byl provoz cukrovaru zastaven, poněvadž stroje, a teď doslova "odepřely službu".
      Krajina, kde stála vysoká pec, obdržela jméno po manželce Jana - Karolině Nosticové - Karolinina dolina.
      Zajímavé je, že potomci těchto Nosticů, kteří měli v majetku Planou, přihlásili se při sčítání lidu v roce 1910 k české národnosti a s nimi 30 jejich zaměstnanců. Místní německý tisk to tehdy nazval "ohyzdnou skvrnou v německém městě".
      Ještě je třeba se zmínit o nedaleké osadě zvané Černý mlýn, kde se vyráběly a kovaly zbraně a také bodla pro Národní gardu v revolučním roce 1848. Později zde byla výroba zemědělského nářadí a strojů.
      Energie řek a vod ustoupila časem páře a elektrické energii. Počátkem 20. století se staly Pavlovice s okolím zase zemědělským krajem, jakým byly od 13. století. Sláva všech uvedených podniků trvala tedy necelých 100 let a lidé de odtud museli stěhovat, poněvadž ze nenalezli obživu.
      Jižně od Pavlovic leží obec Damnov na pravém břehu Mže není už slovanskou obcí. Domky tu stojí ve dvou řadách od západu k východu, tak, jak je stavěli již Němci. Patřila nejdříve klášteru v Postoloprtech a později přešla do majetku kláštera v Kladrubech.
Za z      mínku stojí ještě jižněji položená obec Velká Ves, která je zase obcí slovanskou a německy se jmenovala Sinzensdorf podle dřívějších majitelů Plané a Kočova, hraběcího rodu Sinzendorfů. Od roku 1239 patřila klášteru v Kladrubech a od roku 1488 bratřím z Přestavlk, českým vladykům Mikuláši Vlachovi ze Sulislavi, Vilému na Bubnu a Rausovi na Chlumčanech.
      Vracím se ještě k řece Mži do jedné obce: je to stará česká vesnice Vížka, jejíž název si němci přeložili na Wesigau. V roce 1641 byla od Švédů úplně vypálená.
      Tím jsme skončili procházku krajinou, která je v této době tak hojně navštěvována pro své přírodní krásy a klid nutný k odpočinku.
 

Staré názvy v okolí

      V minulosti se nekladl škole takový význam jako dnes. Učitel si musel svá pole sám obdělávat nebo alespoň poprosit sedláky, aby mu pomohli. Na tyto časy vzpomínají názvy "Školní pole" (Soulfeld) v Pístově, či "Školní louka" (Schulwies) v Sangerbergu, "Pole pro školní jídlo" (Schulbrassfeld) v Mnichově. Schulbras znamená - k užitku školy od slova "bras" = jídlo, hostina. Pole tedy sloužilo učiteli k získání potravy.
      Senem ze "Školního pole" (Schulahl), ležícího poblíž "Školního rybníka" (Schulteich), krmil si učitel v Krásném své kozy. "Písařská louka" (Schreiberwies) v Mnichově (JK: Stadtschreiberwiese) patřila městskému písaři.
      Církev mívala obrovské majetky, farní "fleky", farní les, atd. Tak byl "Farní les" (Pfarrwald) v Pístově, "Farní zahrada" (Pfarrgarten) v Kynžvartě, "Farní rybník" (Pfarrteich) v Krásném, "Farní pole" (Pfarrfeld) v Mnichově. "Na opatském" (Am Abtischen) se říkalo již 1608 v Sangerbergu, kudy běžela hranice mezi panstvím Bečovským a kláštera Teplá.
 

Vidžínský zvon

      Doslova za lesy, přesněji za dvěma lesy (za Podhorou a za Teplou), leží nenápadná vesnička Vidžín. Malá vesnice, ale historii má staletou: už roku 1233 byla farní obcí a spolu s městem Úterý, které leží pár kilometrů odtud, byla prodána - 16 let po Hroznatově smrti - klášteru Tepelskému.
      Tepelské klášterní anály uvádějí tři existující listiny o tomto prodeji:
            1. listina o koupi obou míst klášterem Teplou od vdovy-královny Konstancie (po Přemyslu Otakarovi I.) v roce 1233;
            2. potvrzující dopis syna-krále Václava I. o prodeji obou míst z roku 1233;
            3. jakýsi Ruderikus, komendátor řádu německých rytířů prodává právo patronátu nad farnostmi Vidžín a Outerý klášteru Teplá rovněž v roce 1233.
      Tedy už roku 1233 byl Vidžín farností a na místě dnešního farního dvora stála opevněná řádová tvrz a na místě dnešního kostela sv.Jakuba Apoštola se vypínal řádový kostel stejného patrona. Husitské a švédské války smetly výtvory dávné minulosti.
      Avšak přesto něco zůstalo. Dle Gnirse má kostel dvě převzácné památky: prvou je gotické oltářiště kostela z doby ještě předhusitské, ovšem v dnešní rekonstruované podobě, a druhou - veliký matyášský zvon, 0,85 m vysoký, o průměru 0.94 m, z roku 1409 !!! Pole zvonu je hladké, bez plastik, jen na dvou obrubách 3 cm širokých, je záhadný nápis psaný česky:
      1.řádna: LETA BORYHO TYSYCYHO CZTYRYSTEHO DEWATRO TENTO ZWON DYELAN KE CZTI A CH(wa)LIE PANU BOHU A SW.MAT.
      2. řádna: TENTO ZWON DY(e)LAN DO MEYSTA LADWEHO DYELAL GEY ODTUD RODYCZ ZLADWEHO GMENEM MATYEG ZWONARZ.
      Starý český nápis z roku 1409 potvrzuje, že ještě 15. století je zde české. Záhada nápisu je v tom, že se tu uvádí jakési město "Ladve". Kde leželo toto město - pod kostelem dole, jak uvádí Gnirs, nebo někde v lesích ?? Vždyť tu před husitskými válkami vzkvétala řada vesnic jako Chvalice, Pošov, Stará Ves, Němčice, Leština, Hrystov a všechny zanikly, je tedy možné, že tu stálo i městečko ?
      Pravda je asi prostší - Ladve byla zřejmě ona okrouhlá vesnice, ležící severně pod kostelem a Vidžín se asi jmenovala tvrz. Je to ovšem jenom naše domněnka. Sám název Vidžin byl prý ještě dlouho před rokem 1233 v jiných časech - Vojtěšín. Zkrácením Vojtěšína vznikl Vitšín. Německy se místo jmenuje Witschin, ovšem Němci vykládali původ od latinského "vicinus"=soused. Je to dosti umělý výklad.
      Staročeský zvon v naší krajině je kuriozitou, na kterou bychom měli být poprávu hrdi, ale ... Existuje vůbec ještě prastarý zvon Matěje Zvonaře z Ladvého - poslední to památka na staré Čechy v tomto místě ???
 

Po válce na "Nimrodu"

      Máme tu před sebou vzpomínky starého pána Zavázala, který byl po roce 1945 správcem kavárny "Nimrod", laskavě zapůjčené panem Vojtěchem Neustupným.
Uvažovali jsme společně, jak je vhodně zpracovat, ale čím déle jsme je četli, tím více nám bylo líto zasáhnout do tohoto autentického vyprávění. A tak i za cenu určité řečnické šíře předkládáme je téměř beze změny, pouze s jazykovými opravami.
      Poslyšte tedy příběh, který vyprávěl pan Zavázal, jehož ústřední postavou byl jeho bývalý zaměstnanec na "Nimrodu" Ota Dietl.
      "...V roce 1945 jsem převzal do národní správy výletní restauraci a kavárnu "Nimrod" v polesí tepelského kláštera. Tento podnik byl velmi dobře zařízen, jak inventářem restauračním a kuchyňským, tak pokoji - v počtu čtyři - velmi pěkně vybavenými. Připravil jsem podnik hned do provozu. Provoz v sezoně byl překvapující - denně přicházeli hosté na občerstvení všeho druhu.
      V této době při nákupu v Mariánských Lázních jsem se sešel s jedním svým známým - šéfkuchařem z hotelu Šroubek v Praze - Oskarem Dietlem, který byl rodákem z nedalekého Mnichova (dříve Einsiedl). Měl tři bratry a dvě sestry. Všichni byli v sezoně zaměstnání jako číšníci, hoteloví portýři, ženy jako kávové kuchařky, pokojské či hospodyně. V letech 1945-1946 byli tito soustředěni do vysídleneckého tábora a odtud vysídleni do Německa. Až na jednoho, jménem Ota, kterého zde nechali, který byl sociální demokrat. Oskar Dietl, který byl ze sourozenců nejstarší, pracoval tu jako šéfkuchař u americké armády v hotelu "Esplanade". Po několika návštěvách u něho jsem se zmínil, že hledám šoféra a Oskar mně nabídl svého bratra Otu Dietla, že je automechanik a tak jsem ho přijal. Jezdil s vozem, koně, pomocné práce na "Nimrodu", staral se o auto svědomitě, všechno obstaral, co se týče náhradních součástek, gum, pláště, oleje, benzínu, montážní skříňky atd. - bylo mi záhadou, odkud ty věci nosil.
      Z jara 1946 bylo tu již veseleji, měl jsem několik pracovních sil ze Sangerbergu (dnes Prameny), kterým dělal Ota parťáka: připravovali terén okolo "Nimrodu", lakovaly se verandy zvenku i zevnitř, zahradní nábytek, zkrátka všechno se chystalo na sezonu 1946. A opravdu, v krátké době bylo všechno připraveno, včetně skladu na víno, sklepů na brambory, zeleninu atd. Přišel den, kdy přiváželi objednané zboží; společně jsme ho uskladňovali a každý druh měl svou kartičku - při kontrole se nepřišlo nikdy na žádnou chybu. Až jednoho krásného dne přijeli mně hosté z Plzně a hned odpoledně: snídali, svačili, obědvali, po obědě se podávalo víno, bílé v sedmidecových lahvích, z Mutěnic, velmi dobrý druh. Při otevření druhé lahve mě nechal zavolat hostitel a podal mi také skleničku vína. Při přípitku jsem zjistil, že to není víno, ale voda; všichni v tom okamžiku začli i se mnou prskat a plivat. A teď - jak se to mohlo stát ?
      Přemýšlel jsem rychle a vzpomněl si, že se takové případy v Mariánských Lázních stávaly; šetřením se tam zjistilo, že závozníci a šoféři, kteří rozváželi zboží z vépezetky, takto proměňovali ne vodu ve víno jako Ježíš, ale víno v prachobyčejnou vodu. V mém případě to však nebylo možné - víno z Mutěnic bylo dovezeno přímo od pěstitele dráhou v bednách až na místo, tj. na "Nimrod". Začal jsem pomalu ale jistě pátrat: do vinného sklepa vedla dvě okénka, ale byla zamřížovaná a navíc přetažená pletivem, jimi nebylo možné vniknout do sklepa a jiný přístup, kromě silných kovaných dveří, které zhotovil sám Ota Dietl, nebyl. Počal jsem s prohlídkou dveří: zámek byl v pořádku a hned druhý den jsem nechal Otu přidělat ještě další kovové petlice a koupil jsem silný visací zámek v Plzni a jím jsem sklep zavíral jen sám. V té době tu nebylo jiného zaměstnance než Oty Dietla, měl jsem tudíž naň podezření. Ale on nic netušil, že se přišlo na to, že v lahvích je voda. Když pro něho nebyla práce, dal jsem mu volno; chodíval do Mnichova pěšky přes les. V jeho nepřítomnosti jsem začal s kontrolou vinného sklepa: prohlížel jsem láhev po láhvi, zda nejsou poškozené špunty, neporušené staniolové kloboučky, a když jsem zjistil poškození, otevřel jsem láhev, ochutnal a u likérů jsem zjistil slabou stupňovitost. Sehnal jsem si alkoholoměr, změřil poškozené lahve a shledal snížení stupňovitosti až o 10%! Poškozené likéry jsem vyřadil ze skladu a postupně dával Otovi k ochutnání, jestli se nepřizná, ale on se k tomuto zlu nepřiznal, nepřiznal, i když jsem mu našel v jeho "štrozoku" již načatou láhev rumu, která pocházela z mého skladu. Místo ní dal do "fochu", ve kterém bylo na kartičce 22 láhví keyrumu, jednu prázdnou téže značky, avšak již odloženou a připravenou k odvozu. Zabalil ji jako plné do jemného obalového papíru, který sejmul z plné láhve a tuto vložil mezi ostatních 22 láhví ovšem až dospodu. Pečlivější prohlídkou jsem zjistil, že schází ne jedna, ale tři láhve - byly úplně prázdné!
      Přemýšlel jsem, jak ho usvědčit a tak jsem na něho připravil lest. Přivezl jsem z Plzně jednu prostou barvu používanou v kuchyních, červenou, bretoň a žlutou, žloudkovou a když měl volný den, šel jsem do sklepa, znovu pozorně prohlédl dveře a zjistil, že kování bylo stahováno šrouby zvenčí a utahováno matkami. Když uvolnil matky, mohl klidně otevřít dveře a protáhnout se tělem z té strany, na které byly dveře zavěšeny, a řádit dle libosti.
      Abych ho chytil na špek, posypal jsem všechny matky červenou barvou a podlahu uvnitř sklepa žlutou barvou těsně u dveří, aby to nepozoroval. Druhý den přišel z volného dne a přinesl několik pstruhů; dal jsem je do ledu a řekl, že jedu dolů, do Mariánek, že přijedu až po šesté večer. Jaké však bylo překvapení, když jsem se vrátil - pan Ota měl špičky prstů červené a stopy po žluté barvě jsem hravě odhalil tak, že jsem pokropil podlahu slabě vodou až k oknu do kuchyně, kde obyčejně sedával pan Ota. Ten si v té době klidně nabíjel tabáček do dutinek a pokuřoval. Když jsem pokropil vodou místo, kde seděl, a to se zbarvilo silně žlutě, bylo mi vše jasné a provedl jsem už jen výslech:
      "Pane Oto, od čeho máte ty červené prsty?"
      Zarazil se, ale klidně povídá: "Jak jsem přebarvoval tou červenou barvou roury v rezervoáru, tak mně to zůstalo na prstech a ne a ne to pustit."
      "A co, pane Oto, ta žlutá barva, co se objevila pod Vašima nohama?"
      "To nevím, jak se to sem dostalo, asi to sem zanes nějaký host!"
      Já na to: "Pane Oto, pojďte se mnou do vinného sklepa, máme tam nějakou práci!" a z opatrnosti jsem mu dal klíče, aby šel napřed a otevřel, že si vezmu ze stolu nějaké dodací listy pro formu, že je potřebuju; v kapse jsem měl pistoli pro případ, kdyby mě snad chtěl ve sklepě napadnout; to se však nestalo.
      Jakmile chtěl dveře odemknout klíčema, povídám:
      "Pane Oto, otevřete pro změnu dveře tak, jak jste zvyklý je otvírat, když nejsem přítomen na "Nimrodu"!"
      Ota Dietl na to: "Já je přece otevírám prvně, co jste mi dal ty klíče, nevím, jak bych já měl mít ve zvyku otvírat."
      "Pane Oto, teď mně řekněte, ale upřímně, od čeho máte ty červené ruce a ty žluté podrážky na botách, ale mluvte pravdu!"
      Odmlčel se a po chvíli povídá:"Já sám nevím, jak jsem k tomu přišel!"
      "Já Vám tedy ukážu, od čeho je máte!" a prstama jsem začal na kování odšroubovávat matky, které nebyly ani příliš utažené, a hned po prvých třech jsem mu ukázal své prsty a povídám:"Teď už Vám je jasné, od čeho máte ty ruce červené?" a Ota nečekal na další, co se týče té žluté barvy, a utíkal po schodech pryč a do lesa. Marně za ním volám, aby se vrátil, utíkal, až se ztratil z dohledu.
      Vrátil jsem se, vzal telefon a volám četnickou stanici v Mnichově. Mluvím s velitelem a povídám mu, co se stalo. Prosil jsem ho, aby poslal hlídku směrem k Rájovské myslivně, kam pravděpodobně prchal. Ale velitel na to:"Já mám na stanici jediného strážmistra, ostatní jsou na obchůzce a vrátí se až za tři hodiny, jsou někde v katastru u Rájovské myslivny a vrací se přes Alm do Mnichova, pokusím se jít jim naproti a sejdu-li se s nimi, uděláme prohlídku lesní zkratky mezi Rájovskou myslivnou a Mnichovem, snad ho vyčucháme."
      Našli ho brzy: byl už v Rájovské myslivně a zpytoval tam svědomí. Na otázku strážmistra, proč není v práci na "Nimrodu", řekl, že měl s vedoucím nějaké nedorozumění. Strážmistr ho tedy vyzval, aby s ním šel na "Nimrod", že se to nedorozumění přešetří. Moc se mu nechtělo, ale na energickou výzvu přecejen šel.
      Když přišel na "Nimrod", byl jako opařený, strážmistr mluvil za něj, že už všechno přiznal, že to všechno nahradí. Celou hodinu jsme s ním mluvili, proč to dělal - jeho odpověď, že ze stezku, že tu zůstal z rodiny sám a mohl jen přemýšlet, co si počít, aby na všechno zapomněl; i několik slzí se objevilo v očích, snad na důkaz, že toho lituje. V příručním skladu jsem měl všechny lahve zředěného likéru - 20 kusů, dále tři prázdné lahve od keyrumu, 6 od obyčejného rumu, 11 sedmiček bílého vína zaměněného za vodu a 9 litrovek červeného. Zeptal jsem se ho před strážmistrem, zda je ochoten toto nahradit, a on, že ano, abych si strhával 75% mzdy na úhradu; prosil za odpuštění a aby se upustilo od soudního stíhání. Strážmistr pak na mou žádost upustil od podepsání formálně už napsaného protokolu a věc byla vyřízena.
      Druhý den jsem mu nařídil, aby obrátil kování dveří vinného sklepa matkami dovnitř, takže i po této stránce bylo vše v pořádku. Poněvadž se u mě stravoval, měl tu ubytování, hostům ochotně umýval auta apod., přišel si přece jen na nějaké koruny. Zároveň jsem mu dával postupně jím zředěné likéry k dispozici až do úplného zaplacení.
      V sezoně 1946 jsem jezdíval denně za nákupem do přilehlých vesnic - pro mléko, máslo, smetanu, vejce, drůbež, telecí, vepřové a srnčí; pstruhy mě zajišťoval Ota Dietl. Zpočátku jsem jich ani tolik nepotřeboval - bylo mi podivné, že vždy přinesl množství, které jsem potřeboval i více; měli jsme na "Nimrodu" v prádelně betonový bazén, kam se pohodlně vešel až metrák ryb.. Přinášel je vždy v dřevěném soudku pro přepravu živých ryb, tehdy byly laciné, soudek byl na 8 až 10kg pstruhů. Měl na něj ruksak ušitý z vojenské celty tak, že přeprava byla jednoduchá.
      Přinesl je vždy ráno, za svítání, po jeho známé lesní zkratce. A také tímto uhradil v krátkém době asi dvou měsíců svůj dluh. Byl už mnohem spokojenější a začal být docela jiný. Posedávali jsme po večerech - když bylo špatné počasí - na verandě a pozorovali vysokou na pasece a vyprávěli o všeličems. Byl to takový pohraniční "čužák", příležitostný pašerák, pytlačili také s bratrem, nikdy však ne se střelnou zbraní, ale do nastražených ok - to dělali půl života, až když přišel Hitler byli částečně omezení. Vyprávěl, jak byli zaměstnáni ve vojenských sanatoriích v Mariánkách.
      Otto byl mnohem mladší než jeho bratr Oskar a byl povolán roku 1943 na vojnu. V krátké době odjel na ruskou frontu a byl zařazen jako mechanik u autokolony. Dlouho si na frontě nepobyl. Vyprávěl, že si přivodil zranění ruky - průstřel pravé ruky na dvou místech - a tak se dostal do vojenské nemocnice v Polsku. Odtud se dostal na dovolenou v roce 1944 před vánočními svátky. Rozhodl se, že bude dezertovat.
      Příště: Otto Dietl - Psanec v hlubokých lesích.
 

Pověst o hraničních kamenech u Nové Vsi

      Kdysi vlastnil jakýsi muž z Nové Vsi (za Prameny) louku, kterou chtěl rozšířit na úkor svého souseda. Pomalu, postupně postrkoval hraniční kameny stále dál na sousedův pozemek a tímto nečestným způsobem získal to, co chtěl. Po letech zemřel a nemohl v hrobě nalézt klidu - za trest za svůj zlý skutek musel přenášet na ramenou ony hraniční kameny tak dlouho, dokud ho někdo nevysvobodí. Duch zemřelého zjevoval se v blízkosti své louky v noci mezi 11 a 12 hod. a žalostně naříkal: Kam je dám, kam je dám, kam je dám?
      Jednou v noci šel okolo z Litrbachů do Nové Vsi jakýsi chlapík v podroušeném stavu a slyšel volání duchovo. Otočil se a povídá:"Dej je tam, kdes je vzal!" Duch to udělal a volal: "Zaplať ti Pámbu za to, že jsi mě vysvobodil!"

 

Tanec a město v 1. republice

      Mariánské Lázně a tanec. Za první republiky byl tanec ordinovaným prostředkem pro zhubnutí korpulentních pacientů a zároveň problémem Mariánských Lázní . V místním měsíčníku (o sezoně týdeníku) "Marienbader kur - und Fremdenanzeiger" byl velmi častým námětem článků. V tomto žurnále z roku 1926 psal o tomto aktuálním tématu Josef Melbourn z Vídně, když interwiewoval starostu Dr. Turbu:
      "Ve všech malých a velkých zdejších hotelích, restauracích, kavárnách i v jiných četných lokálech se tancuje. Jeden bar se tu lepí na druhý. Tančí se už od 10 hod. dopoledne, v poledne, odpoledne, v noci. Na parketě je vidět nejrozmanitější věkové ročníky, jak se snaží být mistry v exotických tancích. Děti, dospělí i starší páni a dámy. Nevidíme jenom ty, jimž je tento pobyt naordinován - korpulenty.
      "Tito hosté" - míní Dr. Turba - "dávají přednost pohybu na zdravém vzduchu v lese a město zajímá především to, co jejich zdraví prospívá. Ovšem četné koncese pro bary a taneční lokály uděluje státní policie a nikoliv město. My propagujeme divadlo, hostuje tu celá řada předních herců a pořádáme v kursále (dnes Casino,p.r.) zábavy všeho druhu. O své zdraví má dbát především host, pacient. V minulých letech bylo před křížovkou v 7 hod. ráno množství pacientů, dnes pijí své pohárky o 9 hodině a víčka jim padají ..."
 

Vrch Darn

      Vrch, na kterém stojí "Leningrad", se jmenuje Darn. V loňské Hamelice číslo 6 jsme uváděli, že původ názvu není jasný. Nyní můžeme vysvětlit tento název kopce 650 m n.m. z mapy z roku 1683, kde je místo nazváno "Hohe Dörr". Nabízejí se německá slova dürr=suchý, dörr=sušený, die Dürre=vyprahlost, ale i die Dörner=trní (plurál). Volný český smysl by byl: "Suchý vršek" nebo "Vysoká trní", "Vysoká souš". Zajímavé je, že německé obyvatelstvo lázní tento název ze 17. stol. už nepoužívalo a výraz Darrnberg či Darnberg byl pouze topografický.
      Místní znalí občané asi dají za pravdu, že Darn měl název dosti přiléhavý, zvláště, jestli dříve nebyl vrch zalesněn. Vršek Darnu je dosti suchý, snad proto, že je odkryt převažujícímu západnímu proudění větrů.
 

Hamelika, pracovní materiály, vydávané pro potřeby vlastivědného kroužku při KZ a jeho zřizovatele Klubu zdravotníků v Mariánských Lázních. Vedoucí Klubu zdravotníků Zdeněk Chábera. Redigují pracovníci vlastivědného kroužku Ing. Richard Švandrlík a Vladimír Mašát. První číslo II. ročníku vyšlo 15. ledna 1974. Vychází jako občasník.