Význačné budovy v Mariánských Lázních byly stavěny od počátku podle
potřeby. Potřeba těchto staveb vzrůstala s rozvojem lázeňství. V
celém období 19.století byly veřejné budovy budovány a ke konci toho
století rozšiřovány.
Jednou z nejstarších budov je TEPELSKÝ DŮM, vystavěný již v roce
1807.
Dnešní budova ŘEDITELSTVÍ LÁZNÍ stojí nad Křížovým pramenem a
sloužila původně jako zasilatelství minerálních vod. K tomu účelu
tam byly zřízeny rozsáhlé sklepy ke skladování vod v hyalitových
lahvích, které byly předchůdci skleněných lahví. Také zdejší přírodní zřídelní sůl, vyráběná již
roku 1749 a známá pod jménem "Sůl Tepelská", byla zde skladována. Budova dnešního ředitelství Československých
státních lázní byla postavena v roce 1830 a přístavek na ni s
nástavbou poschodí pochází z roku 1879. V tomto stavu je ještě dnes,
ale původnímu účelu zasilatelství již neslouží.
Ze Starého lázeňského domu, postaveného v roce 1812, který byl
zvýšen o jedno patro v roce 1820, byla budova Starých lázní v roce
1892 přestavěna na ÚSTŘEDNÍ LÁZNĚ. Stavbu prováděl mariánskolázeňský
architekt Josef SCHAFFER, který se podílel na výstavbě mnoha
zdejších budov. Další přístavba byla provedena v letech 1911-1913, a
to rozšířením o čtyři pobočné trakty se 72 kabinami.
Společenský dům CASINO byl stavěn do dnešní
podoby v roce 1901 a je dílem uváděného
Josefa SCHAFFERA.
Monumentální stavba NOVÝCH LÁZNÍ pod kopcem Hamelikou je rozlehlá,
tvarově vyvážená stavba ve formě novorenesance. Byla postavena v
letech 1893-1896 podle plánů Josefa SCHAFFERA. Schaffer byl
projektantem ve Vídni školeným, proto se jeho stavby přibližují
vídeňským vzorům. Stavitel Jan König z Mariánských Lázní stavbu
prováděl. Nové lázně byly postaveny na místě Nového lázeňského domu
z roku 1827, který byl zvětšen roku 1868. Jméno Nové lázně zůstalo
budově z původního označení.
Mariánskolázeňský mlýn, který stál na místě dnešního hotelu CRISTAL,
byl postaven roku 1818. Byl skutečným mlýnem na potoce a mlýnský
kámen ze zaniklého mlýna byl zadělán do chodníku před dnešním
CRISTALEM a je tam pod asfaltem dodnes. Mlýn býval také pilou a byl
cílem výletů prvních lázeňských hostů, poněvadž v něm byla
restaurace. Stál dlouhá léta jako jediný z lázní do Hamrníků.
Dnešní KAVKAZ na Gottwaldově náměstí je jednou z nejstarších, ale
také z největších budov v Mariánských Lázních. Byl také ve své době
nejvýstavnější budovou z roku 1821. Majitelem byl František
Klebelsberg. Tento dům proslavil i GOETHE, který v něm bydlel v
letech 1821 a 1822. Proto byl přejmenován na "Město Výmar", později podle pobytu anglického krále Eduarda VII. došlo k
přejmenování na "Král Anglický" neboli "King of England".
Skoro současně byl postaven v dnešní Jugoslávské ulici dům KLINGER,dnešní
KRYM. Bylo to v roce 1820, kdy přišel do Mariánských Lázní vídeňský
kuchař Albert KLINER do domu "Vyvařovací hostinec", jak se domu
říkalo.
Jak KAVKAZ tak i KRYM byly vystavěny
v empirovém slohu. Nástavby byly provedeny až v pozdějších letech
podle přílivu hostí. Tyto dva hotely vlastně soutěžily v počtu lůžek
i v počtu stájí pro koně a v počtu kůlen. Ty byly v době,
kdy dráha do lázní ještě nevedla. Oba hotely měly 24 stání pro koně
a po 12 kolnách pro kočáry. V obou domech bydlili význační
návštěvníci Mariánských Lázní.
Jednou z nejzachovalejších budov doby vzniku Mariánských Lázní je
nesporně dům dnešního MĚSTSKÉHO MUZEA na Gottwaldově náměstí.
Dochoval se v původním empirovém slohu. Dříve se jmenoval "U zlatého
hroznu" a bydlel v něm 1823 Johann Wolfgang Goethe. Snad proto, že
byl ve vlastnictví jedné rodiny, se také dochovaly do dnešní doby
pokoje, kde Goethe bydlel. Od roku 1953 je zde umístěno Městské
muzeum. Goethův dům je dnes jednou z nejpozoruhodnějších staveb v
dnešních Mariánských Lázních.
V srpnu 1868 byl zahájen provoz v divadelní budově, nazývané dnes po
ruském dramatikovi "DIVADLO NIKOLAJE VASILJEVIČE GOGOLA". V roce
1905 byla budova přestavěna do dnešní podoby, zvětšena a
zmodernizována. Vnitřek divadla je v miniatuře kopií jednoho z
berlínských divadel.
Nejvýznamnější a typickou stavbou pro Mariánské Lázně je SLOUPOVÁ
HALA KŘÍŽOVÉHO PRAMENE, vystavěná roku 1818 v klasickém slohu s
iónskou architekturou. Při stavbě byly tehdy obavy, aby Křížový
pramen nebyl tíhou stavby poškozen, a proto bylo ke stavbě použito
pouze dřevěného a cihlového materiálu a sloupy natřeny jako imitace
kamene. Teprve při opravě stavby 1911-1912 byla stará stavba
nahrazena železobetonovou, tak jak ji vidíme dnes.
GLORIET NAD LESNÍM PRAMENEM,
postavený původně již roku 1840, byl roku 1869
nahrazen novým. Byla to poslední stavba v klasicizujícím slohu s
kopulí sloupy.
Na místě dnešní KRYTÉ LITINOVÉ KOLONÁDY z roku 1889 stávala již od
roku 1826 krytá kolonáda v jednoduchém biedermeieru, která byla roku
1827 spojena s Křížovým pramenem. Tato litinová kolonáda byla
postavena strojírnami v Blansku u Brna.
Počátkem lázeňské sezóny 1878 byla dostavěna budova MĚSTSKÉHO
NÁRODNÍHO VÝBORU. Pozemek, na kterém budova stojí, patřil knížeti
Metternichovi. Západočeská banka - Nordwestböhmische Vereinsbank -
koupila tento pozemek od Metternicha za 50 tisíc florentinských a v
roce 1876 přešel pozemek na mariánskolázeňskou spořitelnu. Obec
Mariánské Lázně zakoupila část pozemku - asi 23 arů - za 30 tisíc
florentinských a hned v dubnu 1877 bylo započato s výkopem. Protože
se v sezóně nesmělo stavět, byla stavba 20.května 1877 přerušena a
na zimu bylo pokračováno. Stavbu provedli mariánskolázeňští
stavitelé Lucka a König. V radnici byl umístěn purkmistrovský úřad,
poštovní a telegrafní úřad, spořitelna, společenský sál a dokonce i
restaurace; později pak ještě okresní hejtmanství a finanční úřady.
Dnešní DŮM MARS s přízemní vyhlídkovou kavárnou byl postaven jako
vojenský lázeňský dům s kapacitou pro 200 důstojníků a jejich
rodiny. Spolek pro zřízení vojenského lázeňského domu shromáždil 19
tisíc florentinských a s půjčkou 30 tisíc florentinských stavbu
započal 15.září 1880. Za přítomnosti mnoha oficiálních hostí a s
velkou slávou byl 1.srpna 1881 odevzdán svému účelu.
MĚSTSKÁ NEMOCNICE byla vybudovaná v letech 1893-1894 a pak byla
několikrát rozšiřovaná v letech 1904-1907, 1909 a 1911-1912.
ŠKOLA SEVER v Ruské třídě byla vystavěna počátkem 20.století,
HOTELOVÁ ŠKOLA v roce 1928, ŠKOLA JIH v roce 1923 a to byla
vystavěna pouze její část jako česká menšinová škola.
Vila LUGINSLAND - LIL byla postavena v roce 1904 velkoprůmyslníkem
Halbmayrem a kdysi majitelem Josefovy Hutě u Pavlovic. Patřil mu
také dnešní dům Rozkvět na Mírovém náměstí. Později přešla Villa
Luginsland do majetku mariánskolázeňské obce, poněvadž Halbmayr
neměl dědiců. Ve vile byly ubytovávány významné osobnosti
Mariánských Lázní, poněvadž vnitřek byl skutečně reprezentativní. V
roce 1904 po dostavení zde bydlel rakouský císař František Josef I.
jako host anglického krále Eduarda VII., který ho sem pozval k
jednání, která však tehdy neuspěla. Dnes je LIL majetkem
Interhotelů.
NÁDRAŽÍ ČSD bylo dokončeno v roce 1872 při zahájení provozu na trati
Plzeň-Cheb. Nádraží bylo tehdy bylo tehdy značně menší a mělo jen
jedno nástupiště. Rozšíření a přestavba do dnešní podoby bylo
provedeno v roce 1903, kdy bylo rozmnoženo kolejiště a vystavěno
druhé nástupiště.
Také sakrální stavby Mariánských Lázní jsou velmi zajímavé a
stavebně cenné. DĚKANSKÝ KOSTEL na Gottwaldově náměstím, vystavěný v
letech 1844-1848 podle plánu mnichovského architekta Jana Bohumila
GUTENSOHNA, který byl v té době profesorem pražské Akademie umění.
Kostel byl vystavěn v románsko-byzantském stylu ve formě osmistěnu.
Se stavitelem Turnerem, který stavbu prováděl, spolupracoval hlavně
jako dozor pražský stavitel Josef KRAMMER. Z jeho dílny pochází 13
sloupů z pestrého mramoru. Pro smělost klenby, která při stavbě
budila obavy, bylo použito 320 tisíc kusů zvláštní směsi vylehčených
cihel. V roce 1857 byl dokončen na dnešním Mírovém náměstí
EVANGELICKÝ KOSTEL s pseudorománským vnitřkem a dřevěným kazetovým
stropem. Kostel stavěl berlínský stavitel CANTIANI za finanční
podpory pruského krále Fridricha Viléma IV.
Zvláštností Mariánských Lázní je ANGLIKÁNSKÝ KOSTEL na Ruské třídě,
vybudovaný v roce 1879. Je to románsko-gotická stavba z pálených
cihel a s kamennými obrubami u oken podle vzoru anglické gotiky.
Autorem plánu byl jeden londýnský stavitel a stavbu prováděl místní
stavitel ZICKLER.
PRAVOSLAVNÝ KOSTEL na Ruské třídě byl
stavěn v letech 1900-1901 hlavně za podpory ruských lázeňských
hostí. Pozemek na stavbu věnovalo město. Plány vypracoval inženýrský institut v Moskvě. Tato stavba
je z pálených cihel a půdorys má podobu kříže na způsob
rusko-byzantských staveb. Nad středem kostela se pne věž s
cibulovitou bání a zvonice se zvedá nad vstupem do chrámu.
Všechny vyjmenované budovy hrály v historii Mariánských Lázní velkou
roli. Navštívilo je a bylo zde ubytováno mnoho význačných osob z
celého světa.
Vojtěch Neustupný
Hrad Bečov
Na skalnatém ostrohu v hlubokém údolí středního toku řeky Teplé,
jižně od Karlových Var zvedá se mohutná silueta hradu BEČOVA. Již ve
13.století byl zde hrádek s celnicí v místech dnešního kostela a
fary. Bečov totiž ležel na křižovatce obchodních cest, vedoucích od
Žatce do Chebu a od Plzně k severu. Hrad byl vybudován teprve ve
14.století pány z Riesenburka.
Hrad tvoří dva stavební celky, a to horní hrad, vybudovaný ve
14.století, a nový dolní zámek. Horní hrad je stavěn na
lichoběžníkovém půdorysu, v jehož horním rohu na nejvyšším a také
nejbezpečnějším místě se tyčí hranolovitý čtyřpatrový věžovitý
palác. Při jeho dolním konci, kde přechází věž v úzkou šíji, byla
válcová věž, která střežila vstup do hradu. Na počátku 17. století
byla věž snesena až k základům. Mezi těmito oběma stojí věž se
sálovým prostorem kaple.
Na 14.století byl hrad Bečov opravdu nákladným sídlem. Bratři
Boršové z Riesenburka vlastnili mnoho krušnohorských dolů a chtěli,
aby hrad odpovídal jejich bohatství a moci. Od roku 1407 však hrad
přecházel jako zástava z ruky do ruky, až byl pobořen husitským
vojskem. Roku 1495 se stali majiteli hradu Pluhové z Rabštejna,
zakladatelé slávy horních krušnohorských měst. A tak byly v letech
1502-1547 podnikány velké přestavby hradu, čímž vznikly nové
prostory,vybavené velkým nákladem a starý hrad se mění v pyšné sídlo
velmože v období přechodu gotiky do renesance. Poslední z
Rabštejnských držitelů Bečova Kašpar Pluh, protestant a vůdce
stavovského povstání proti králi Ferdinandu I. Opustil po
ztroskotání akce panství a jeho statky byly zabaveny králem. Kašpar
Pluh vytáhl totiž s nevelkým vojskem do Bečova, aby se spojil se
Sasy proti císaři. Bylo však už zatím pozdě. Byla svedena bitva u
Mühlbergu a odpor českých stavů byl v koncích. Kašpar Pluh uprchl za
hranice a na jeho hlavu vypsána odměna 5000 tolarů.
Hrad i panství střídali majitelé, z nichž Šlikové z Holiče drželi
hrad v letech 1558-1597. Sláva Bečova se za jejich vlády značně
pozvedla, ale byla přerušena ničivým náporem vojsk za třicetileté
války. Bečov byl obsazen falckým generálem Mansfeldem a později
posádkou velitele Lacrona, který v roce 1656 vypracoval plán nového
opevnění Bečova, z něhož se však uskutečnila stavba polygonálního
bastionu, při dolní bráně. Starý hrad za třicetileté války pobořený
Švédy nebyl již obnoven a roku 1700 se o něm mluví jako o "pustém".
Proto nová vrchnost - Questenberkové - vystavěla v roce 1753 při
dolní bráně nový zámek. Po Questenbercích zdědil hrad Ondřej Kanic a
jeho syn jej prodal vévodovi Beaufort-Spontinimu, jehož rok jej
držel od roku 1753 do roku 1945, kdy se stal hrad státním majetkem.
Od dob Questenberků se omezovaly přestavby jen na menší úpravy
vnitřních prostorů. Nejvýznamnější byla úprava kaple architektem
Nockerem v roce 1861 a v roce 1865 architektem Zítkem. Na zasypaném
příkopu byla před zámkem zřízena terasovitá zahrada podle vzoru
italských renesančních zahrad. Architekti Rocker a Zítek sice také
vypracovali projekty na přestavbu starého hradu na přání Beaufortů,
ale projekty nebyly realizovány.
I když sloužil Horní hrad jako hospodářské skladiště, připomíná i v
našich časech nádheru svého vybavení z počátku 16.století. V horních
místnostech věže jsou ještě zbytky maleb s renesančními motivy.
Nejbohatším a nejstarším prostorem hradu je zámecká kaple Navštívení
Panny Marie, vystavěná na půdorysu obdélníka a zaklenutá dvěma poli
křížové klenby. Stěny kaple jsou pokryty nástěnnými malbami z konce
14.století. znázorňující scény, ze života Krista, Panny Marie a
jednotlivých světců. Tato výzdoba byla velmi citelně poškozena za
Kašpara Pluha v první polovici 16.století, který kapli proměnil v
protestantskou modlitebnu a dal malby smýt. Avšak i přesto svědčí
zachovalé barevné skvrny a kontury o dovedném stylu českého mistra
předhusitské doby. - Státní památková správa podniká stále průzkum a
rozsáhlé úpravy Horního hradu.
Obyvatelé města Bečova prosluli jako výteční hudebníci. Z blízkého
Krásného pocházel hudební skladatel Josef LABICKÝ, který hrával
nejprve v mariánskolázeňském lázeňském orchestru violu a později se
stal slavným dirigentem karlovarského lázeňského orchestru.
V městském znaku má Bečov dvouocasého lva v červeném poli, který
drží v tlapě kladivo - znak to horníků.
Vojtěch Neustupný
Pověst a pravda o hornickém městečku Michalovy Hory
Kolik pověstí jsme četli o založení různých míst v naší vlasti.
Skutečnost bývá obyčejně docela jiná. I v našem kraji se vypravovaly
různé pověsti o založení měst a některé z nich přišly docela i do
kronik. Co vypravuje pověst o založení hornického městečka Michalovy
Hory v naší blízkosti?
V této pověsti se říká, že kolem roku 1010 procházel jakýsi saský
kupec pustými lesy, přepadla ho bouřka a liják před ním vyplavil
hroudu stříbra. A tu kupčík vyňal ze záňadří obrázek sv.Michala,
malovaný ručně na jehněčí kůži. Z kabely vylovil kladivo a přibil
obrázek na borovici. Hned se pustil ke svým soukmenovcům, prohlásil
se majitelem stříbrných dolů a nastalo stěhování do krajiny, která
se pak stala jejich domovem. To je ovšem jen pověst, ale pravda je
docela jiná. Stříbrné doly nezaložili Sasové a městečko Michalovy
Hory je stará slovanská obec. Její prapůvodní obyvatelé byli
rolníci, pastevci, ale také rybáři. To bylo asi v 9.století.
Obyvatelé se jmenovali "Hradčani" a byli obyvateli hradce. Odtud je
i starý pomístní název "Ratschin". Ale to ještě o stříbrných dolech
nebylo ani slechu.
V zápisech o husitských bojích v tomto kraji je zpráva, že Jan Žižka
krutě potrestal i osadu Poříčí (v němčině "Porschitschi"), která
ležela v místech dnešních Michalových Hor. To už ale byla obec
obývána německými kolonisty.
Také slovanské pomístní názvy v okolí Michalových Hor se zachovaly
až po dnešní časy a udržely se a přežily celou dobu německého
osídlení. Je to například kopec "Prahamenschka", vykládaný jako
Praha Menší. Dále je tu potok "Tradlinka",
les "Rowna", "Pastoucha" a "Zuschka" (=Souška).
V blízkém Hostíkově zůstává název "Matschina" (= Matčina, tj.
matčino pole, louka či chalupa). Je třeba jen se zadívat na německou
mapu. Humorný je název lesíka "Wo sind sie?". Pochází až z
třicetileté války, kdy se ženy skrývaly před vojáky a muži je volali
později tímto voláním. Tento název zůstal i na poslední německé
mapě.
A jak to vlastně bylo se stříbrem? První záznam o dolování stříbra v
Michalových Horách je teprve z roku 1510. Jisto však je, že se zde
dolovalo daleko dříve. Páni Šlikové obdrželi kutací právo v roce
1431 a současně také právo razit mince. Stříbrné doly v Michalových
Horách jsou dokonce starší než jáchymovské, které tehdy ještě
neexistovaly. Páni Šlikové mohli za své rodové bohatství děkovat
jedině zdejším vydatným zásobám tohoto vzácného kovu. Také olovo,
antimon, stříbro, kobalt, nikl, ba dokonce i zlato se tu dobývalo.
Byl zde horní úřad, hamry, slévárny a papírna. Dnes se zachovala z
bývalého hornického městečka Michalovy Hory pouze budova dnešního
Místního národního výboru, část budovy kulturního domu s černou
kuchyní a studánkou Studánek z dřívější slávy městečka je tu
několik. Michalovy Hory jsou na studánky bohaté, ale korunou všech
jsou minerální prameny v tzv. Bukovém údolí (Buchtál). Jsou tu
železité uhličité kyselky.
Ještě dnes najdeme v okolí Michalových Hor důlní jámy a chodby
vesměs zřícené a zavalené. Koncem středověku jich tu bylo požehnaně.
Kašpar hrabě Šternberk vypočítává ve svých "Dějinách českého
hornictví" dvacet osm cechů z roku 1505, tedy jam a štol, a říká, že
tyto stříbrné doly ležely kruhem kolem Michalových Hor již za válek
husitských nebo dokonce i před nimi.
Když doly převzal v roce 1622 Jindřich Šlik, vynášely mu ročně 1500
věder bohaté rudy. Však také směly Michalovy Hory pečetit listiny
zeleným voskem, a to byla nějaká výsada! Michalovy Hory tehdy
spravoval rychtář, 4 přísežní a dva obecní starší. To se už začal
také těžit cín, který platil stejně jako stříbro, protože se tehdy
hodně válčilo. Z cínu a mědi vznikal bronz a z bronzu se dělaly
kanóny.
Výdělky pánů Šliků se stále rozšiřovaly. Na blízké Lazurové hoře se
lámal vápenec, otesával, hladil a také pálil na vápno. Jedna pec
pojala až 150 věder. Lazurový vápenec je ještě dnes v polorozbořené
šachtě kvalitou první třídy. Lámal se zde ještě nedávno.
Na Lazurové hoře kdysi stával hrádek pánů z Michalových Hor, ale
zbytky zdiva hrádku jsou již zcela nepatrné. Z blízkého mohutného a
nevyčerpatelného lomu u Buškovic je kupř. monolit pomníku Františka
Palackého pod Emauzy.
A pak je tu slída. Všechny lesní pěšiny kolem Kosího potoka se
blýskají slídou, která se tu dobývala ještě roku 1945. V Hostíkově
byla slídárna.
Jinde uprostřed stráně najdete opuštěný důl se sněhobílým křemenem,
kde pracovalo za druhé světové války na 300 francouzských,
belgických a holandských zajatců, pro něž byl v údolí potoka
Tradliny zřízen zajatecký tábor.
Také v blízkém Kříženci udělil opat kladrubského benediktínského
kláštera pěti občanům z Tachova právo kutat stříbro. Nerosty tu
dávno nejsou vyčerpány a tak tento dnes trochu zapomenutý, ale
romantický kraj nalezne ještě uplatnění v národním hospodářství.
Vojtěch Neustupný
Goethe a ženy
v Mariánských Lázních
Goethe jednou prohlásil: "Výmar, Karlovy Vary a Řím, to jsou tři
města, kde bych chtěl žít." Vyznal se tak ze svého obdivu k lázním
karlovarským, kam tak často rád jezdíval. To však bylo v době, kdy
ještě nepoznal Mariánské Lázně . Zde v roce 1823 vzplálo srdce
čtyřiasedmdesátiletého básníka temperamentním výbuchem vášně. Byla
to v té době devatenáctiletá půvabná dívka ULRIKA von LEVETZOW,
která mu učarovala. Bylo o tom mnoho napsáno i řečeno.
Je málo známo, že již v roce 1806 jej nadchla její matka paní Amálie
von Levetzow jako mladá dáma. Goethe se s ní setkal poprvé v
Karlových Varech a později v Teplicích. To byly Ulrice teprve da
roky,. Amálii přirovnává básník k Pandoře podle řeckého bájesloví
ženě svůdné krásy. Byl to zvláštní osud, že o 17 let později se
zamiluje do její dcery a jeho náklonnost k Ulrice se vystupňuje v
milostnou vášeň. Goethe se sice snaží, aby jeho city k Ulrice byly
jen otcovské, ale marně. Skoro by byl ztratil rozvahu. "Lásku nelze
odsuzovat ani proklínat," těmito slovy bránil Goethe sám sebe a svou
milostnou vášeň k Ulrice ve své básnické zpovědi -
"Mariánskolázeňské elegii", která byla jeho posledním a zároveň
nejvniternějším opěvováním jeho lásky v létě 1823 vyvrcholila v
Mariánských Lázních tragedie Goethovy pozdní lásky, dojemná a
pošetilá zároveň.
Ve vzpomínkové literatuře o Goethovi vystupuje osobnost Ulriky jako
jeho poslední lásky. Ale je tomu tak skutečně? Byly tu ještě přece
ještě tři ženy, které tehdy v Mariánských Lázních po odjezdu Ulriky
von Levetzow, tedy po 17.srpnu 1823, pomáhaly básníkovi překonat
jeho těžké chmury.
Byla to především Anna Pauline MILDEROVÁ, dnes už legendární postava
světové opery. Zvláště pro ni složil Cherubini operu "Fanisku" a
Beethoven jí věnoval úlohy Eleonory ve své jediné opeře "Fidelio".
Na podzim roku 1810 se provdala Millerová za bohatého vídeňského
klenotníka HAUPTMANNA, ale manželství ztroskotalo. Tato žena, která
se stýkala s Goethe až do jeho odjezdu z Mariánských Lázní 25.srpna
1823 jej potěšila zprávou, že Beethoven přijede do Mariánských
Lázní. Ale Beethoven nepřijel a nikdy zde nebyl. Anna Pauline
Millerová-Hauptmannová zaujímala v souboru vídeňské opery význačné
místo. V roce 1809 zpívala v Schönbrunnu před Napoleonem a dostala
angažmá v Paříži, které však nepřijala. Měla silný, zvučný a přitom
příjemný hlas. K jejímu pěveckému úspěchu přispěl i krásný
imposantní zevnějšek. V roce 1816 se stala oporou královské opery v
Berlíně.
Přátelství Goethe s touto jedinečnou ženou trvalo bezmála dvacet
let. Nešlo jen o krátkou episodu v básníkově životě. Vždyť zpívala
často jeho zhudebněnou poezii. Básník tím byl často dojat. Jejímu
více než přátelskému vztahu ke Goethovi vděčíme, že počátkem roku
1826 vyšly Schubertovy písně na Goethova slova. Toto provedení mělo
velký úspěch v Berlíně. V roce 1826 jí věnuje skvostný výtisk své
"Ifigenie" s těmito verši:
"Ta pobožně a cudně krásná hra,
jež vřelý dík a potlesk zasloužila,
tak vyšší mety docílila,
složené Gluckem, Tebou zpívaná."
A ještě rok před básníkovou smrtí, v roce 1831, se objevuje jméno
Anny Paulíny v Goet-hově korespondenci. To její přítel líčí Goethovi
macešský postoj divadla k penzionované zpěvačce. A to jí bylo
pouhých 46 let.
Polské sestry Maria SZYMANOWSKÁ a Kazimíra WOLOWSKÁ přijely v
Goethově osudovém roce 1823 8.srpna do Mariánských Lázní. Obě byly
hned po příjezdu Goethovi představeny.
Roztomilá a mladičká Kazimíra Wolowská využila hned této příležitosti a požádala Goethe o věnování
do svého památníku. Ona to byla, na kterou básník spočívá po odjezdu
Ulriky dne 17.srpna zvlhlým zrakem. Wolowská se snaží Goethe
povzbudit a Goethe jí věnuje v Mariánských Lázních dvě básně. A její
sestra 34letá Marie Szymanowská uhodí svými štíhlými prsty do kláves
a Goethe tone v hudbě. Hudba jej uchvátí. Nazývá Szymanowskou
všemocnou vládkyní v říši tónů. Szymanowká byla první pianistkou na
carském dvoře v Rusku. Goethe vepsal den po odjezdu Ulriky do jejího
památníku tři sloky veršů. Z těch je cítit zmatek jeho srdce. Tato
báseň "Usmíření" tvoří část "Trilogie vášně". Brzy po
mariánskolázeňském Goethovi pobytu se zjevuje tato čarodějka hudby
ve Výmaru. Bylo to v říjnu 1823, v období pro Goethe nejkrutějším,
kdy své rodině předkládá návrh na sňatek s Ulrikou.
Před odjezdem Szymanowské z Výmaru, kde pobyla klavíristka 18 dní a
po velkém koncertě se s ní loučí Goethe s vášnivou vroucností slovy
"A nechť, jak chce, usiluje, aby mi unikla, držím ji napořád pevně v
sobě."
I když nejsou známé podrobnosti, přece jen se zdá, že Ulrika nebyla
poslední Goethovou láskou.
Vojtěch Neustupný
Z historie města Planá
Město PLANÁ má velmi bohatou historii. Zámek, který vidíme na
výšině, dnes ve slohu empirovém, byl postaven již ve 14.století. Již
kolem roku 1340 byla udělena Plané městská privilegia. Jako
nejstarší pán na zámku Planá se připomíná rytíř DOBROHOST z Plané,
ale není o něm spolehlivých zpráv. Zato další držitelé Plané, páni
ze ŽEBERKA, zasáhli i do našich dějin. Za vlády Vladislava II.,
6.června 1485, bylo obnoveno po dvacetileté přestávce pravidelné
zasedání Nejvyššího zemského soudu. Pan Bohuslav ze Žeberka, také
Bušek zvaný, byl v tu dobu soudcem zemského soudu ze stavu panského.
Páni ze Žeberka se však později poněmčili a dostalo přízvisko "von
Seeberg". Na severní straně náměstí je zazděn do domu čp.56/III
střed znaku těchto pánů, a to tři zelená srdce v červeném poli.
Plánský zámek pak ještě vlastnili ŠLIKOVÉ, dále příslušníci
německého rodu "von Sinzendorf" a nakonec NOSTICOVÉ-RHIENECKOVÉ. Je
zajímavé, že při sčítání lidu v roce 1910 se přihlásili všichni
Kosticové a jejich 30 zaměstnanců k národnosti české. Bylo to tehdy
v Plané úplná rarita.
Poblíže zámku, jehož vnitřní zařízení není zachováno, je v čp.16 (?)
budova staré mincovny, kde byly raženy světoznámé šlikovské tolary.
Také na Chody máme zde památku, a to je sekera-čakan, která byla na
zbourané již Dolní bráně a nyní je zazděna na domu čp. 78/III.
Je třeba se rozhlédnout po plánském náměstí. Na východní straně
stojí řada starých domů se štíty a s gotickými vchody. Byly v
nedávné době opraveny a jsou chráněny Památkovým úřadem. Na náměstí
nás také zaujme radnice, která je stavbou renesanční, ale krásné
fresky jsou již z novější doby. Na náměstí stojí barokový
svatojánský sloup z roku 1712, postavený nákladem plánského rodáka
rektora pražské univerzity a slavného chirurga Jana Františka Loewa.
Snad nejstarší stavbou v Plané je kostelík sv.Petra a Pavla,
vystavěný původně ve slohu románském, a to ve 13.století (?).
Přistavená loď byla již gotická a vnitřní úprava barokní. Kostelík
byl zrušen za císaře Josefa II., věž zbourána a kostelíka se užívalo
jako stodoly. Zbylé fresky je tam vidět dodnes. Vnitřní zařízení
kostelíka je uloženo v tachovském muzeu. Je to zřejmě česká Madona
ze 14.století, téměř v životní velikosti. Je dílem vysoké umělecké
úrovně. První zmínkou o tomto kostelíku je listina krále Václava z
16.března 1275, kterou byl kostel postaven pod patronát kláštera
Waldsassen v Bavořích.
Pozdější je nynější hlavní kostel, vystavěný ve slohu gotickém (V.Neustupný
ho mylně uvádí přímo na náměstí.). V kostele si všimneme Mariánského
obrazu v bohatě zdobeném barokním rámu. Na obraze jsou patrny zásahy
švédských pušek a tento výjev, kdy bylo do obrazu stříleno., je
znázorněn pod obrazem. V kapli pánů ze Žeberka zaujmou návštěvníka
barokní sochy a v kostele samém pak náhrobní kameny, zejména Šliků.
Pod kostelem je prostorná krypta. V 19.století se hodně mluvilo o
pokladech, které tato krypta skrývá, a tak byla v roce 1829
otevřena. Mimo jiné je tam pochován Jáchym Ondřej ŠLIK, který se
také zúčastnil vzpoury proti císaři Ferdinandu II. a byl sťat na
Staroměstském náměstí v Praze dne 21.června 1621. Šlikova mrtvola je
zahalena do těžkého damašku, a je bez hlavy. Tím byla také potvrzena
totožnost mrtvého, poněvadž hlavy českých pánů, popravených na
Staroměstských náměstí, byly vyvěšeny pro výstrahu na mostecké věži.
Kolem krku má Šlik zlatou obruč, ověšenou perlami a dukáty, v Plané
raženými. Od té doby již nebyla krypta otevřena.
V Plané se zdržovaly některé známé historické osobnosti. Byl to
zejména JIŘÍ PODĚBRADSKÝ, který se na zámku několik dnů zdržoval
Jeho sestra Markéta byla provdána za již zmíněného pana Bohuslava ze
Žeberka. Proto asi bylo celé Plánsko získáno pro husitského krále
Jiřího z Poděbrad a zůstalo mu věrno i v roce 1468, kdy vyřkl papež
nad ním klatbu.
V únoru 1634 tu přenocoval frýdlantský vévoda ALBRECHT z Valdštejna,
který byl pak v Chebu zavražděn. Také korunované hlavy navštívili
město Planou - císař Leopold I., císař František I. a císař Josef
II., když prohlížel francouzsko-rakouské bojiště u Broumova, kde se
tato vojska střetla 17.září 1742.
Tvrdí se také, že v kostelíku sv. Petra a Pavla měl své poslední
české kázání Mistr Jan Hus, když se tudy ubíral na konsil Kostnický.
Toto tvrzení sotva však obstojí, poněvadž Jan Hus překročil hranici
Čech západně od Tachova a první jeho zastávkou bylo město Baernau v
Bavořích, odkud psal do Prahy svým přátelům. Šel tedy se svým
průvodem zemskou silnicí přes Bor a Tachov. Odbočka na Planou byla
by zacházkou. Totéž se pak tvrdilo o kostele v Brodě nad Tichou.
Není vyloučeno, že i samotné město Planá bylo původně chodským
sídlištěm, ovšem mohlo jít jen o staré město kolem kostelíku
sv.Petra a Pavla. Nové město včetně náměstí a přilehlých ulic
ukazuje už na charakter středověkých měst německých.
Blíže starého města je výšina, zvaná Bohušova hora. I Němci jí tak
říkali - Bohuschaberg. Tedy toto označení se udrželo zde od
nepanšti. Zde měl stát starý hrádek Bohuše z Plané, rytíře, který
patřil mezi lechy, kteří se dali pokřtít roku 846 v Řezně. Dnes
stojí na této výšině rozhledna. Za jasného dne je odtud vidět na
vesnice kolem Plané, které byly vesnicemi chodskými. Také celý Český
les od Dyleně až po Čerchov odtud přehlédneme.
Články Vojtěcha Neustupného budeme nadále postupně otiskovat se
svolením autora a tak zpestřovat naše materiály.
HAMELIKA číslo 14 je připravena již k rozmnožení a vyjde ještě do
konce října 1974. Do čísla 14 přispěl zajímavým článkem architekt
Ladislav ŠTĚPÁNEK do seriálu o historii Mariánských Lázní.
HAMELIKA - pracovní materiály, vydávané pro potřeby vlastivědného
kroužku a jeho zřizovatele Klubu Zdravotníků v Mariánských Lázních.
Vedoucí Klubu Zdravotníků Zdeněk Chábera. Připravil Ing. Richard Švandrlík,
ilustrace Vladimír Šindelář. Toto číslo je z článků, které
připravil Vojtěch Neustupný. Třinácté číslo II. ročníku
vyšlo 24. října 1974. Vychází jako občasník. |