Hamelika 1974 číslo 14

V l a s t i v ě d n ý   k r o u ž e k   K l u b u   z d r a v o t n í k ů   v   M a r i á n s k ý c h   L á z n í c h

   Ročník II.

14.

31. října 1974

Výroční schůzka

      V pondělí 18.listopadu 1974 v 19:00 hodin se koná v místnosti Klubu zdravotníků (Západočeské dřevařské závody I.patro) výroční schůzka vlastivědného kroužku Klubu zdravotníků v Mariánských Lázních s pracovním programem:
      1. Zhodnocení činnosti kroužku v roce 1974
      2. Problémy s vlastivědnými materiály HAMELIKA
      3. Příprava plánu činnosti na rok 1975
      4. Návrhy - připomínky - různé.
      Na schůzku budou připraveny další vlastivědné materiály.

 

Naše národní obrozenecké hnutí a Mariánské Lázně

      Úzký vztah našeho národního obrození ke vzniku Mariánských Lázní jsem podrobněji vyznačil již ve svém příspěvku ve sborníku "150 let Mariánských Lázní" v článku "Z letopisů Mariánských Lázní do konce 19.století" (Ladislav ŠTĚPÁNEK). Tyto vztahy pochopitelně nezajímaly bývalé německé lokální historiky a proto upadly dočasně v zapomenutí. Je však třeba ještě na základě historických pramenů osvětlit příčiny, proč právě až sem, na pokraj západních Čech, do krajiny tehdy Němci osídlené, musíme již hledat mnohé kulturní vztahy našeho národního obrození - vztahy, které rozvádíme ve výše uvedeném příspěvku.
      Naši národní buditelé na přelomu 18. a 19.století, seskupeni kolem Josefa Dobrovského, si uvědomovali, že jejich snahy mohou mít jen tehdy úspěch, když se budou moci opřít o vědecký ústav, který by umožnil obrození české vědy v plném rozsahu. Tímto ústavem se pak stalo Národní muzeum v Praze, dočasně nesoucí název "Vlastivědné muzeum země České". Proto se musíme seznámit především s popudy a okolnostmi, spojenými s jeho založením, a to alespoň v nejstručnější formě. Nejobsáhlejší pramen k tomu nalezneme v práci Josefa HANUŠE, archiváře tohoto ústavu, "Národní muzeum a naše národní obrození", I. a II.díl, Praha 1921.
      HANUŠ uvádí: "Důvěrný poměr Dobrovského, Vojta, Pelcla a Dobnera ke šlechtě se dostává do nového světla. Jen pomocí těchto ušlechtilých mecenášů mohla vyjít nákladná díla a vzniknout vědecké ústavy, jež tolik působily i na české obrození (str. 72/II). Zejména vliv Dobrovského na šlechtu je význačný, zvláště na jeho šlechtické přátele Františka a Kašpara M.ŠTERNBERKA. Jejich hluboké vlastenectví, zájem o českou řeč, historii i literaturu, ba i myšlenka založení Vlasteneckého muzea prozrazují účast a vliv Dobrovského alespoň nepřímý." (str.167/I.)
      Dávnou myšlenku založit Národní muzeum v Praze realizoval Kašpar ŠTERNBERK po roce 1816. V tom roce mineralogickou sbírku hormistra Jana Th. LINDACKERA, kterou spojil se svojí na Březině, takže v jeho sídle vzniklo muzeum, navštěvované mnoha cestovateli. Ve svém životopise "Leben des Grafen K.M.Sternberg von ihm selbst"(1868, str. 105) zapisuje, že v roce 1816 podnikl s Felixem, Hopem a Hornschuhem mineralogickou exkursi do Mariánských Lázní, které děkují za současnou slávu opatu Reitenbergerovi a balneologovi Franzi Ambroži REUSSOVI, a uvádí:
      " … Když jsme tehdy místo navštívili, bylo tam vše ještě ve vývinu. Vraceli jsme se, obtíženi nerosty." (Viz též HANUŠ str. 197/I.)
      Doktor REUSS z Bíliny, jehož mineralogické sbírky prostřednictvím starší Královské společnosti nauk získalo později Národní muzeum, byl balneologem za hranicemi známým. Bílina byla v držení Antonína Isidora LOBKOVICE a jeho umělecký zahradník Václav SKALNÍK zakládal též park v tamních lázních. Dá se předpokládat, že patrně doktor REUSS to byl, který Antonína LOBKOVICE poslal v roce 1817 léčit se do Mariánských Lázní, a že týž upozornil Kašpara Šternberka na mineralogické zajímavosti tohoto prostředí, protože měli společný zájem o přírodní vědy, zejména geologii.
      Dle Hanuše už v roce 1816 Kašpar ŠTERNBERK poukazoval, že jeho knihovna a sbírky postačují k vytvoření jádra muzea a snažil se pro tuto myšlenku získat Nejvyššího purkrabího země České hraběte Františka KOLOWRATA Libštejnského, Ten však nabádal s akcí vyčkat, až se gubernium finančně posílí, protože v roce 1816 velká neúroda v Čechách si vynutila zřízení fondu pro půjčku postiženým. Již v následujícím roce však velká úroda dovolila navrácení půjček z poloviny.
      V letech 1816-1817 zastával bratranec Kašpara Šternberka hrabě František KLEBELSBERK funkci vicepresidenta při guberniu a měl vynikající účast na uvedené humánní akci. Od Kašpara ŠTERNBERKA zasvěcený do myšlenky založení Národního muzea pro Čechy chopil se iniciativy a jako zkušený praktik vypracoval návrh na založení muzea s datem 2.dubna 1818, podepsaný Kašparem ŠTERNBERKEM, Františkem KLEBELSBERKEM a snad i tehdejším dlouholetým jednatelem Soukromé společnosti vlasteneckých přátel umění Antonínem Isidorem LOBKOVICEM, který poznal Mariánské Lázně v roce 1817, kdy se tam léčil. Tehdy na žádost opata Reitenbergera poslal k jejich ozelenění svého uměleckého zahradníka Václava SKALNÍKA a zasadil se u gubernia, aby byly povýšeny v následujícím roce na veřejné lázeňské místo, které se pak dále rozvíjelo přímo pod dohledem pražského gubernia.
      Národní muzeum s prozatímní správou bylo založeno už 15.dubna 1818 a tehdy v čele stál Nejvyšší purkrabí František KOLOVRAT, který jmenoval prozatímní výbor muzea: Kašpara m.ŠTERNBERKA, později doživotního presidenta tohoto muzea, jeho bratrance Františka ŠTERNBERKA, tehdy předsedu Soukromé společnosti vlasteneckých přátel umění , Antonína Isidora LOBKOVICE, který však na jaře 1819 umírá, Jiřího BUCQUOYE, příbuzného Ludvíka Bucquoye, jehož kresby již v roce 1812 byly podkladem pro první rytiny Mariánských Lázní, a rytíře GERSTNERA. S výjimkou Františka ŠTERNBERKA a GERSTNERA všichni jmenovaní významně zasáhli do budování Mariánských Lázní, jak jsem již rozvedl v citovaném příspěvku. V Mariánských Lázních se vytvořilo i významní propagačně-kulturní české prostředí.
      Prostřednictvím lázeňského lékaře Srov. Karla Josefa HEIDLERA vešel německý básník Johann Wolfgang von GOETHE ve styk s Kašparem ŠTERNBERKEM, a tím i as českým muzeem. ŠTERNBERK se mu později stal nejen přítelem, ale i odborným rádcem v přírodních vědách. Podrobně ho informoval o snahách českého obrozeneckého hnutí. GOETHE se pak na půdě Mariánských Lázní seznámil a spřátelil i s Josefem DOBROVSKÝM a stal se velmi účinným podporovatelem českého národního obrození i českého muzea.
      HANUŠ uvádí (str.386/II.), že Goethe, poučený přáteli v Mariánských Lázních se podivoval bývalé slávě a kultuře české, kde již ve 14. a 15.století tato byla domovem reformy, daleko dříve než se v celém Německu na ni myslelo. Měl i vřelé projevy o naší Společnosti vlasteneckých přátel umění a o našem muzeu. GOETHE psal 5.září 1822 SCHULTZOVI: "V Praze se zakládá muzeum, na čemž se podílí mnoho lidí, a i cizáci jsou žádáni o účast na obohacení sbírek. Sám jsem tam poslal krásné příspěvky." Tyto Goethovi posudky způsobily rozruch za hranicemi i u nás, vždyť Goethe byl pokládán za představitele evropské kultury a svět o naší kultuře téměř nic nevěděl.
      GOETHE poslal našemu muzeu před 6.srpnem 1822 z Mariánských Lázní sbírku 84 druhů různých hornin v tamní oblasti sebraných (HANUŠ str. 77/II.). Již 26.února 1823 byl za zásluhy o muzeum zvolen jeho čestným členem (HANUŠ st. 154/II.).
      První ředitel Národního muzea Josef DOBROVSKÝ na cestě do Švédska si prohlédl v Jeně zajímavý husitský kodex, o němž podal zprávu v "Geschichte der böhmischen Sprache und Literatur" (str. 235-237). Když se pak setkal v roce 1823 v Mariánských Lázních s Goethem, vzpomněl na tento česky a latinsky psaný kodex a Goethe se nabídl obstarat jeho opis i kopie některých vyobrazení pro české muzeum. Psal o tom Šternberkovi 10.září 1823 a počátkem prosince 1823 již poslal zmíněný opis. Dobrovský mu za to 14.ledna 1824 poděkoval a připojil prosbu, aby Goethe opatřil i kopie některých vyobrazení pro muzeum, a to Slepého hrdinu Žižku, Husitské bohoslužby, Jana Husa kážícího, Jana Husa na hranici. Goethe přání vyhověl a 20.srpna 1824 zaslal Šternberkovi tyto kopie. Šternberk na to odpovídá:
      "Podařené kopie Antithesi jsou uloženy s vděčnou myslí v muzeu, kde pravým Čechům působí velikou radost, a zvláště budou těšit abbé Dobrovského." (HANUŠ str.176/II.). V tom je třeba vidět i snahy Dobrovského o vzkříšení a očištění památky Husovy.
      Když Vlastenecké muzeum začalo v roce 1827 vydávat vědecký časopis, dodnes vycházející, tehdy dvojjazyčný, v redakci Palackého, snažil se GOETHE otevřít mu cestu do světa. Časopis mu pravidelně posílal Kašpar Šternberk a vydávání časopisu Goethe vítal. Již 11.srpna 1827 psal příteli ZETLEROVI:
      "V Praze vychází časopis, který mi činí potěšení v každém směru … Znám tamní kultivované muže, kteří jej zodpovědně dovedou vésti." (HANUŠ str.386/II.)
      Dne 18.února 1828 psal Goethe do redakce významného berlínského časopisu "Jahrbücher der wissenschaftlichen Kritik", že připravuje recenzi o našem Muzejníku. A když mu redakce napsala, že ji uveřejní, poslal ji nejprve s poznámkami Kašparu Šternberkovi a po jeho schválení do Berlína. Tam ji upravil redaktor VARNHAGEN a byla otištěna v březnovém čísle 1830. Vzbudila zájem i podiv v celém kulturním světě (HANUŠ str. 388/II.), protože podávala celkový přehled o české kultuře, do té doby v Německu neznámé.
      Při muzeu vznikla roku 1831 "MATICE ČESKÁ" a mezi zakladateli byl i František Josef SLÁMA, děkan Bechyňský, pohřbený v Mariánských Lázních. Jeho pojednání pod titulem "O škodách plynoucích z německého vychování české mládeže na našich národních zvláště pak venkovských školách" cenzura sice nepovolila otisknout v časopise muzea, ale otisk v Časopise katolického duchovenstva, redigovaném VINAŘICKÝM, byl popudem k velké akci boje o českou školu (HANUŠ str.430/II.). PALACKÝ, když navrhoval vydání "Slovníku naučného", určil Františka Josefa SLÁMU jako vedoucího redaktora pro historii; pro teorii hudby pak V.J.TOMÁŠKA, který byl ve službách hraběte Jiřího Bucquoye a se kterým se též setkáváme v Mariánských Lázních ve spojení s Goethem. V cenzurou zabaveném "Příspěvku k historii české", který poslal F.J.Sláma do muzejního časopisu v roce 1831, psal: "…. není země kromě naší ubohé vlasti, ve které by se vrchnost a tisícové do jazyka domácího docela nic neznali. Veškeré skoro vrchnosti a větší část úředníků neumějí se česky vyjádřit a protož majíce s lidem jednat jen bídně češtinu kolem lámají, čímž se děje, že veškeré úřednictvo a panstvo s duchovenstvem se zdají lidu národem cizím." (HANUŠ str.299/I., 334/II.)
      Třeba ještě připojit domněnku, že za studií v Praze se opat Reitenberger seznámil s národně obrozeneckým ruchem, ve kterém účinně spolupracovali i někteří Němci jako Dobner, voigt, Pitr, Unger, Hornova a jiní (HANUŠ str. 227/I.), a získal k němu kladný vztah. Snad proto pozval k prozkoumání pramenů v Mariánských Lázních balneologa REUSSE a pravidelnými hosty v Mariánských Lázních tehdy byli i tepelští premonstráti J.V.SEDLÁČEK a J.F.SMETANA, význační naši buditelé, za nimiž sem jezdila řada představitelů tehdejší české kultury. Rozhodně bude třeba ještě v tomto směru blíže objasnit význam Reussův a Reitenbergerův, avšak již dnes je zřejmé, že přípravný výbor Národního muzea měl ve vztahu tohoto místa k našemu národnímu obrození významnou úlohu.
      V závěru chci uvést, že tehdejší vlastenecké city části české šlechty byly vyvolány různými popudy jako současnou módou romantismu, avšak v našich zemích také zájmy hospodářsko-politickými. Centralismus Vídně, uplatňovaný od poloviny 18.století a sociální reformy, zejména vydání robotního patentu, oslabily hospodářskou a politickou moc na úkor Vídně a bylo proto přirozené, že se proti tomu šlechta bránila proticentralistickým hnutím národním. Na tento popud nesmíme zapomínat v hodnocení její účasti na našem národním obrození.
Arch. Ladislav Štěpánek, Praha
 

Pomník Fryderyka Chopina

      Pomník polského hudebního skladatele Fryderyka Chopina v městském parku nedaleko CASINA pod kolonádou Rudolfova pramene je hrubý balvan s podstavcem polokruhovitým sedátkem. Na původní balvan byl umístěn medailon s plastikou Chopinovy hlavy, dílo akademického sochaře Otáhala z roku 1960. Text na medailonu je česko-polský a vzpomíná Fryderyka Chopina:
      "Fryderyk Chopin - * 22.2.1810 Želazowa // Wola + 17.X.1849 v Paříži". Dále se uvádí: "Fryderyk Chopin // 1810-1849 // ke 150. výročí narození // geniálního polského // skladatele na paměť // jeho pobytu v našem // městě v roce 1836." -- Z odkazi // 150. roce micy // urozdin // genialnego // kompozitora // jego pobytu na // meście roku 1836."
      Celý prostor pomníku zůstává nezměněn v úpravě z roku 1960, kdy byl odhalen u příležitosti 150.výročí narození Fryderyka Chopina a na paměť jeho zdejšího pobytu v roce 1836. V půlkruhu jsou čtyři nástavce, které mají po okrajích emblémy s písmeny "F.CH." a blíže kamene plastické harfy.
      Původně byl pomník postaven na tomto místě v roce 1908 ve tvaru vysokého balvanu jako upomínka na setkání anglického krále Edwarda VII. s císařem Františkem Josefem I., které se uskutečnilo v Mariánských Lázních 16.srpna 1904. Pomník tvořily dva medailony státníků a byl nazván "Setkání dvou monarchů". Po první světové válce po vzniku Československa bylo nařízeno odstranění pomníku podobně jako u jiných pomníků s vyobrazením Habsburků. Místo pak zůstalo nějaký čas prázdné.
      V roce 1930 u příležitosti 700 let úmrtí německého pěvce byl pomník přebudován a zasvěcen jako památník Waltera von der Vogelheide, německého minnesingera. Nový nápis na pomníku uváděl "Herr Walther // von der Vogelheide,// wer des vergass,// der tät mir leide.//1230-1930." (česky: "Pan Walther von der Vogelweide, kdo na něho zapomněl, toho je mi líto.") V průvodcích se uvádělo, že tento pěvec tudy kdysi procházel, tedy naším krajem směrem na Přimdu, což však nebylo průkazné.
      Brzy po druhé světové válce byl pomník Waltera von der Vogelheide odstraněn. Město se soustředilo na zdejší pobyt slavného polského hudebního skladatele Fryderyka Chopina. Dům, kde Chopin pobýval, byl pojmenován jménem Chopina, zde obnoveny Chopinovy pamětní desky v polském a francouzském jazyce, vznikla Chopinova ulice a bylo rozhodnuto uctít vzácného hosta města Fryderyka Chopina u příležitosti jeho 150. narozenin zvláštním památníkem. V roce 1960 vznikl třetí pomník na tomto místě - Chopinův kámen.
 

Ing.Richard Švandrlík

"Legenda" o svatém Vojtěchu
      Tato vyprávění jsou čerstvé ještě vzpomínky na léta 1970 - 1971, kdy autor s přáteli prováděl soupis historických památek v okolí, a z těchto výprav byly ony "svatovojtěšské" jedny z nejzajímavějších. "Legenda" se týká blízké obce jménem SVATÝ VOJTĚCH - název "Legenda" je parafrází.
      Podzimní neděle 1971. Mariánské Lázně . Zatímco dole v lázních ještě splachuje ledový déšť asfalt ulic a chodníků, kolem nás, na polích a svazích, leží už sníh. Stoupáme po nové spojovací silnici od Úšovic vzhůru k Závišínu a míříme k odbočce silnice na Teplou. Za autem víří sněhové vločky a během jízdy pomalu přestává sněžit.
      Cílem naší cesty je obec SVATÝ VOJTĚCH. Na mapě z roku 1948 je vedle tohoto jména shluk bodů: kříž=kostel, pár teček=domů kolem, malý rybníček a nadmořská výška 740 m n.m. Lokalita: mezi vesnicemi Bezvěrov a Beranovka.
      Okolí trochu známe, avšak mezi těmito obcemi přece žádné osídlení není! Vesnice už tedy zanikla. Zrekapitulujme, co předcházelo naší výpravě.
      Údaj z mapy vedl k pátrání o místě ve staré literatuře. Proč se tu na Tepelsku objevuje jméno po svatém Vojtěchovi ?

Kdo byl svatý Vojtěch ?

      Svatý Vojtěch, druhý český biskup po Dětmarovi, pocházející z rodu Slavníkovců, žil v druhé polovině 10.století a byl zabit pruskými pohany, načež prohlášen za svatého. Zemřel téměř před tisíci lety - 21.dubna 997. Život Vojtěchův popisuje několik velmi starých pramenů z jeho doby: (1.) "Versus de passione S.Adalberti" z roku 999 (Adalbert=Vojtěch), (2.) tzv. "Canaparius" - vojtěšská legenda z roku 1000, (3.) "O pěti bratřích" spis z roku 1004-1005.
      Tyto prameny uvádí Oldřich KRÁLÍK v knize "Šest legend hledá autora", v níž je i první český překlad latinské legendy. V jaké souvislosti se však zde na Tepelsku objevuje obec s jeho jménem ? Co má tepelský kraj s Vojtěchem společného ? Kdy a kým tu byl založen kult svatého Vojtěcha ?

Statistiky a popisy obce - Schaller (1788) a Sommer (1838)

      Další literatura - slovníky a místopisy - další objevy. Nejprve jsme nalezli řadu topografických dat.
      Nejstarší informace nám odhalili už dříve pro nás nepostradatelní a neopomenutelní historici-vlastivědníci Jaroslaus SCHALLER (1788) a Johann Gottfried SOMMER (1838). Jaroslaus SCHALLER (1788) ve své "Topografii království Českého" popsal zemi Českou a při popisu Tepelska uvádí velice stručně, že 3/4 hodiny od kláštera leží kaple sv.Vojtěcha (Adalbertskapelle) a o okolních obcích píše: "Weserau (Bezvěrov) - 14 domů, Prosau (Mrázov) 12 domů, Deutsch-Borau (Beranov Německý) - 15 domů s kyselkou u lesa Kopra."
      O padesát let později Johann Gottfried SOMMER (1838) ve své topografii Čech, svazek VI., kraj Plzeňský, S. 258, byl již podrobnější. V popisu klášterního panství Teplá uvádí:
      "SVATÝ VOJTĚCH (Skt.Adalbert), 3/4 hod. jihozápadně od kláštera; dominikální ves s 21 domy a 138 obyvateli, patří k farnosti Klášter Teplá, má 1 filiální kostel sv.Adalberta a 1 školu s vlastním učitelem. Kostel, který postavil Matthias Göll v roce 1586, má vedle hlavního oltáře dva postranní oltáře a dva zvony. V roce 1789 byl zde ustanoven 1 lokalista, od roku 1822 je zde však znovu farnost kláštera Teplá a kostel je filiální a klášterní duchovní zde koná každou neděli a svátek bohoslužbu. Vesnice vznikla pozvolna až za opatů hraběte Trautmannsdorfa, Pftognera a Reitenbergera. Dříve býval jen u kostela domek, kde bydlel poustevník, který zde působil jako kostelník. Podle pradávných pověstí se měl v těchto pustinách zdržovat svatý Vojtěch nějaký čas po svém návratu z Itálie. Pramen v blízkosti kostela se ještě dnes nazývá Vojtěšský (Woytiechsbrunnen i Adalbertsbrunnen).
      BEZVĚROV (Weserau), 1 1/4 hod. jihozápadně od kláštera; ves s 21 domy a 121 obyvateli, patří k farnosti Klášter Teplá. Tato ves patřila roku 1526 jednomu šlechticovi von Ratzan, který ji prodal za 600 kop klášteru Teplá.
      MRÁZOV (Prosau), 3/4 hod. západně od kláštera; ves s 23 domy a 136 obyvateli, patří k farnosti Klášter Teplá, resp. k filiálnímu kostelu Svatý Vojtěch, má 1 mlýn, který patři farností k děkanskému kostelu v městě Teplá a 1 kyselku.
BERANOVKA (Teutsch-Borau), 1 hod. jihojihozápadně od kláštera; ves s 24 domy a 153 obyvateli, patří k farnosti Klášter Teplá, resp. k filiálnímu kostel Svatý Vojtěch, má 1 kyselku."
      Statistiky a popisy obce - Orth-Sládek (1870) - Klement (1882)
      Jan ORTH a František SLÁDEK ve svém "TOPOGRAFICKO-STATISTICKÉM SLOVNÍKU ČECH" (1870) psali o farnosti Svatý Vojtěch.
      Krátce po nich Franz KLEMENT napsal svou tepelskou vlastivědu "DER POLITISCHE BEZIRK TEPL" (Tachov, I.vydání 1878 a II.vydání 1882).
      "SVATÝ VOJTĚCH (ST.ADALBERT), farní ves, 22 domů, 152 obyvatel německých, katastrální i politická obec Bezvěrov, pošta Teplá a Mariánské Lázně, vikariát Teplá, patron opat Tepelský; farnost: 601 osadníkův (Sv.Vojtěch, Bezvěrov, Mrázov, Německý Beranov), lokální chrám sv.Vojtěcha, roku 1586 založený, škola. Dle pověsti dlel v těchto místech nějaký čas sv.Vojtěch, vrátiv se z Říma do Čech. KLEMENT Fr.(1878): 24 domů, 158 obyvatel, čistý roční výnos viz Bezvěrov, 69 krav, 3 svině
      BEZVĚROV (WESERAU), ves, 23 domů, 121 obyvatel, katastrální i politická obec Bezvěrov, bývalá doména klášter Tepelský. KLEMENT Fr.(1878): 23 domů, 122 obyvatel, katastr 393,6 ha, čistý výnos 2795,2 fl., 172 krav, 9 sviní, 11 včelstev. patřící školou k Skt.Adalbertu. Ves se kdysi nazývala "Bezwěrowo" a patřila šlechtici Wolfgangu von Ratzanovi, od kterého koupil obec pro klášter tepelský opat Anton v roce 1527 obec za 600 kop grošů. V roce 1680 hráli zdejší sedláci při selském povstání hlavní roli.
      BERANOV NĚMECKÝ (DEUTSCH-BORAU, dnes Beranovka), ves, 25 domů, 187 obyvatel německých, katastrální obec Beranov Německý, politická obec Bezvěrov, farní obec Sv.Vojtěch; kyselka. KLEMENT Fr.(1878): 28 domů, 199 obyvatel, katastr 381,5 ha, čistý výnos 2533,8 fl., 170 krav, 21 ovcí, 11 sviní, 4 včelstva. Ves byla kdysi nazývána "Baranowo", má také kyselku. 30. července 1624 tu vypukl mor, na který vymřela celá obec až na čtyři obyvatele, jmény Vít Perl v čp.5, Thomas Perl, Michael Schnobl a Anna Punzetová v čp.15. Až na tato dvě stavení byly domy liduprázdné a podle pověsti hnízdili v prázdných dvorech mnoho let zcela nerušeně draví ptáci."
      MRÁZOV (PROSAU), ves 24 domů, 156 obyvatel německých, katastrální obec Mrázov, politická obec Bezvěrov, farní obec Sv.Vojtěch; mlýn, kyselka. KLEMENT Fr.(1878): 25 domů, 170 obyvatel, katastr 338,7 ha, čistý roční výnos 2717,8 fl., 5 koňů, 205 krav, 22 ovcí, 16 sviní, 2 včelstva. Ves byla kdysi nazývána "Mrazowo", leží na pravém břehu Teplé, má znamenitou kyselku. V blízkosti stojí mohutný Mrázovský mlýn, patřící do roku 1741 klášteru Teplá, ale krátce před smrtí byl opatem Raimundem III. Šimanovským (+ 2.7.1741) prodán.

Popis Svatého Vojtěcha Franzem Klementem (1878)

      Nás ovšem nepřitahovala sama svatovojtěšská farnost, ale především kostel zasvěcený jednomu z prvních českých světců. Kdy, kým a proč tu byl zaveden kult svatého Vojtěcha? Pokud je založení kultu z novější doby, muselo se tak stát za německého osídlení. Proč by se však chtěli Němci přimknout k staročeské tradici? Je-li však založení kultu velmi staré, mohl to být jedině pozůstatek původního českého osídlení. Jak je však možné, že by přežil až do naší doby ?
      Vůbec nejpodrobnější popis Svatého Vojtěcha i četná vysvětlení přináší právě ředitel školy Franz KLEMENT:
      "SCT.ADALBERT, vesnice, patřící pod politickou a katastrální obec Bezvěrov, s 24 domy, 158 obyvateli, je dnes (1878) nazývána lidově "Albertshäuseln" a leží 5,5 km jihozápadně města Teplá; má kostel sv.Adalberta a jednotřídní školu. Kostel byl postaven opatem Mathiasem Göhlem v roce 1589; rozšířen v roce 1664 tepelským opatem Wilfertem I. a opatřen věží. Týž opat nechal postavit na rozích kostela čtyři kamenné sochy k poctě českých patronů - sv.Jana z Nepomuku, sv.Víta, sv.Prokopa a sv.Václava, k nimž dříve, ještě v 18. století, táhla velká procesí poutníků z okolních obcí a z kláštera Teplá, odkud byla vedena často přímo opatem.
      V roce 1732 nechal renovovat kostel opat Šimanovský a dal zřídit současný hlavní oltář. V roce 1857 byl lokální kostel povýšen na farní. Škola a fara, které tvoří jednu budovu s dvěma samostatnými vchody, byly postaveny v roce 1838 za opata Melchiora Mahra v blízkosti hřbitova.
Podle starých pověstí měl nějaký čas pobývat sv.Vojtěch při svém návratu z Itálie v místech pozdější vesnice Svatý Vojtěch. Proto je místo nazýváno jeho jménem. Pramen, který vyvěrá nedaleko kostela, nazývá se ještě dnes (tj.1882) Vojtěšský (v originále Wojtěchsbrunnen). Z tohoto pramene měl popíjet Vojtěch. Proto byla v těchto místech postavena socha k poctě tohoto mučedníka a toto místo navštěvováno mnoha poutníky.
      Ves sama vznikla až v 18.století. Kdysi tu stávalo pouze malé stavení vedle kostela, které obýval poustevník, který se tu staral o mešní služby. Prvním známým obyvatelem tohoto domku byl Johann Haas, který sem přišel roku 1694. Ve volných hodinách vyučoval děti z okolních obcí, a tak se stalo, že byl jmenován učitelem. Jeho tragický konec způsobil lupič, který ho tu v noci přepadl. Třebaže se jeho dcera spasila útěkem a běžela do blízkého Bezvěrova pro pomoc, přišli Bezvěrovští pozdě. Johann Haas zemřel ještě té noci na následky zranění, která utrpěl. Byl pohřben v kostele přímo před postranním oltářem sv. Martina. Místo jeho odpočinku označuje kámen v podlaze.
      S pozůstalou vdovou se později oženil jakýsi Johann Michl Popp z Ovesných Kladrub a také on byl určen jako učitel pro obce Bezvěrov a Mrázov ve Sv. Vojtěchu. Stavení, které patřilo tepelskému klášteru, odkoupil později švec Adalbert Platzer (+ 30.1.1794). Ale již v srpnu 1789 byl stanoven duchovním správcem v místě P. Tomáš Beran a místo se dále rozšiřovalo novým a novým dosídlováním."

Statistiky a popisy obce - Kotyška (1895)

Vlastivědník Václav KOTYŠKA ve svém "ÚPLNÉM MÍSTOPISNÉM SLOVNÍKU KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO" (1895) uváděl:
"S.ADALBERTUM, farní obec, katastrálně a místně patřící k Bezvěrovu, hejtmanství, zastupitelství, okres, bývalé panství a vikariát Teplá, arcidiecéze Pražská, farní kostel sv.Vojtěcha, farnost 662 katolíků, 3 Židé; ve vsi dvoutřídní škola. Přifařené obce: Bezvěrov, Německý Beranov (dnes Beranova), Mrázov, samota Betlém." Podle soupisu obyvatel z roku 1890 uváděl:
 
Obec 1890 Katastr v km² Počet domů Počet obyvatel
S.Adalbert 3,92 24 162
Bezvěrova 23 126
Německý Beranov 3,82 28 206
Betlémské domky 3,38 2 18
Mrázov s mlýnem 31 153
Farnost sv.Vojtěch 11,12 108 665

Statistiky a popisy obce v 1. polovině 20. století

Nepříliš odlišné jsou údaje ze statistiky obyvatel "REPERTORIUM KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO" z roku 1900. V té době však již přešly Betlémské domky pod farnost Klášter Teplá; obec Mrázov s 32 domy a 163 obyvateli byla převedena pod farnost Město Teplá. Zbylá farnost Sv.Vojtěcha měla:
 
Obec 1900 Počet domů Počet obyvatel
S.Adalbert 25 146
Bezvěrova 23 150
Německý Beranov 29 172
Farnost sv.Vojtěch 77 468

"REPERTORIUM KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO" z roku 1910 uvádí, že je opět přifařen Mrázov zpět ke Svatému Vojtěchu (s výjimkou mlýna, který patřil pod Město Teplá):

 
Obec 1910 Počet domů Počet obyvatel
S.Adalbert 25 122
Bezvěrova 22 139
Německý Beranov 29 186
Mrázov bez mlýna 33 169
Franost sv.Vojtěch 109 616

      Církevní statistiky "CATALOGI CLERI" z let 1928 a 1935 uvádějí vikariát Tepelský se 16 farnostmi. Tepelským vikářem byl Ferdinandus Kedra (Česká Domaslav), sekretář vikáře P. Christian Seemann (Město Teplá). Pod Tepelský vikariát patřila i farnost SVATÝ VOJTĚCH a farářem byl Joannes Chrysostomus Leopoldus Kirchmayer. O.Praem. Katalogy uvádějí rok založení zdejšího filiálního kostela 1586, založení lokálie 1786 a založení farnosti 1857. Poslední misie tu byly konány v letech 1922 a 1924, 1935, generální vizitace byla roku 1931. Na farnosti se uvádějí katolické spolky Unio vivi Rosarii, Caritas, Actio Catholica, Opus propag.fidei.

 
Obec 1928/1935 Počet obyvatel 1928 Počet obyvatel 1935 Poznámka
Svatý Vojtěch 108 106 Škola
Bezvěrova 129 112 1 km
Německý Beranov 182 177 1 km
Mrázov bez mlýna 167 176 2 km
Farnost sv.Vojtěch 586 571  

      Roku 1940 se uvádí administrátor farnosti Norbert Georg Ubl, O.Praem. Poslední "CATALOGUS CLERI" ukazuje situaci po vysídlení Němců, v roce 1947. Ačkoliv je farnost nadále vedena samostatně, administrativně již spadá pod Klášter Teplá, administratorem je P.Hermannus Josephus Tyl, O.Praem. Vikariát Tepelský měl tehdy 2 děkanáty (Město Teplá a Toužim), 13 farností a 1 podfarnost. Svatovojtěšská farnost měla v roce 1947:

 
Obec1947 Počet katolíků Počet nekatolíků Počet obyvatel
Svatý Vojtěch 18 16 34
Bezvěrov 17 36 53
Beranovka 32 33 65
Mrázov 122 67 152
Farnost 189 152 341

      Počet nových osídlenců po roce 1945 nebyl tak nízký, jak bychom čekali. Avšak velký počet nekatolíků byl tu něčím zcela novým, protože v roce 1930 tu bylo 589 obyvatel z toho 589 římsko-katolíků.

České názvy tepelských obcí

      Mnoha příkladů víme, že většina původních názvů obcí v sobě tají tu nejzazší prehistorii, i když často zkomoleně a často bývá souvislost s obsahem názvu ztracena. Celé Tepelsko je takovým příkladem komolení původních srozumitelných českých názvů německými kolonisty. Že příchozí němečtí rolníci a řemeslníci nevytvořili vlastní názvy, vede k úvaze, že poněmčování probíhalo jenom pozvolna a docházelo k míšení s původním českým obyvatelstvem. Až později, když převládla němčina, začaly být české názvy obcí méně srozumitelné, a začaly se měnit, ale více v písmu než ve výslovnosti.
      Například "Weserau" (Bezvěrov) se vyslovovalo v němčině velmi podobně jako česky - Bézerou. Podobně sangerbergský lidový skladatel "Sabathil" se vyslovoval přímo česky "Zavadil" atd. Pokud později docházelo k vysvětlování zkomolených názvů obcí, bývalo obvykle mylné. Například název Závišín, německy Abaschin, vznikl prý zvoláním prvních příchozích německých horníků: "Aber schön!" Ve skutečnosti šlo o Závišovu ves. - Nebo: Název vesnice Záhoří, německy "Sahorsch", u Třebele vysvětloval německý vlastivědník Alois BERNT od staroněmeckého: Saher, Sor =Sumpfgras a odmítal názor, že Záhoří pochází od českého označení "za horou" (=hinter dem Berge). Podobné nesmysly bývaly před válkou hojně publikovány jako renomované oficiální výklady německé lokální vlastivědy.
      Jaké štěstí, že tepelský klášter má soupis svých obcí v potvrzovací listině papeže Řehoře X. z 23.května 1273. Názvy obcí jsou tu uváděny téměř bez výjimky srozumitelně česky - Holubino, Stanovo (Stanoviště), Viškovici, Bezverovo, Chotienovo, Baranovo, Zavissino, Zadubo, Vulkavici (Vlkovice) atd. Až později dostaly obce německé paralely Hollowing, Stanowitz, Wischkowitz, Weserau, Kuttnau, Börau, Abaschin, Hohendorf, Wilkowitz - většinou v češtině srozumitelné. Papežská listina je dokladem i toho, že osídlení Tepelska existovalo již ve 13. století téměř v dnešní podobě.
      Válečná vřava husitských válek kraj vylidnila a přicházejí různé morové rány, epidemie, krajem se valí cizí i vlastní vojska a nakonec třicetiletá válka 1618-1648. Obyvatel ubývá a nové zalidnění přichází především ze západu. Mizí české obyvatelstvo, ale děje se tak pozvolna, jak potvrzuje toponomastika, zabývající se vysvětlováním názvosloví kraje. Názvy obcí a četné pomístní názvy jsou přejímány Němci. Jen mimořádně se objeví nové německé názvy obcí (obec Zádub dostala jméno Hohendorf, obec Svurvody jméno Rauschenbach). Proto nebyl problém v roce 1945 vrátit se k původním českým názvům nejméně 800 let starým.
      Je pravdou, že papežská listina z roku 1273 neuvádí žádnou obec Svatý Vojtěch. Okolní obce Bezvěrova a Beranova však existovaly. Bezvěrov dokonce byl katastrální obcí a na katastru později ležela obec Svatý Vojtěch.
      To potvrzuje, že ves je mladšího data. Určitou anomálií bylo, že nejprve vznikl kostel mnohem dříve a byl přestavěn na kamenný v roce 1589. Teprve později - podle KLEMENTA - vznikalo sídlo, tedy od 18.století. Ještě v roce 1694 se tu uvádí pouze stavení na samotě, které dal postavit klášter Teplá u kostela pro kostelníka, pečujícího o kostel.

Popis památek obce S.ADALBERT od Antona GNIRSE (1932)

      Bereme do ruky "bibli" zdejších vlastivědníky, znamenitý pramen - soupis památek na bývalých okresích Teplá a Mariánské Lázně. V roce 1932 vydal ANTON GNIRS knihu "Topographie der historischen und kunstgeschichtlichen Denkmale in den Bezirken Tepl und Marienbad" (Benno Filser, Augsburg 1932).
      Nedá se nic dělat, přeložíme celou kapitolu, nazvanou "S.Adalbert" (str.330-334):
      "Archiválie: Poznámky k historii vsi a kostela v análech Tepelských (klášterní archiv Teplá). - Memorabilium, historická neboli pamětní kniha a kronika pro farní kostel sv.Adalberta, založená roku 1836 duchovním P.Dionýsem Nep. - Matriky začínají rokem 1789, což je rok zřízení lokálie sv. Adalberta (Farní archiv). - Literatura: KLEMENT Franz, Der politische Bezirk Tepl, SS.183.
      Vznik malé silniční obce S. ADALBERT dáváme do souvislosti s jedním léčivým pramenem a vede nás k dávnému poutnímu kostelu. Mnohem mladší je malé, se starým kostelem bezprostředně související vesnické osídlení, které vzniklo v dobách znovu zalidňování krajiny po třicetileté válce.
      K výstavbě obce v dnešní podobě dochází až v 18. století. Vesnické stavební příklady jsou chudé a nepřekračují typ jednoduché roubené stavby u starších domů.
      FARNÍ KOSTEL sv.Adalberta byl zrestaurován na místě staršího kostela kolem roku 1589 tepelským opatem Matthiasem Göhlem, který zde znovu zavedl svatovojtěšský kult, do těch dob dlouho opuštěný. V dávných staletích požíval tento kostel mimořádné vážnosti. Rok založení kultu ani letopočet stavby původního kostela nejsou známy (viz Annales Teplenses I.,S.191).
      PŮDORYS A OKNA S VCHODY KOSTELA se tu nacházejí ve velmi starých formách. Kostel je jednoloďový, bez obvyklých mezičlánků triumfálního oblouku a loď přechází volně do oltářiště, které je jen o něco užší. Obě části kostela (tj. loď a oltářiště) nesou jen mělce omítnuté rákosové krytí. Denní světlo sem proniká úzkými kulatými okny, pod kterými jsou původní vchody do kostela v podélných zdích. Profilovaný kamenný portál je dnes otevřen jenom na jižní straně, kdežto dveře na severní straně jsou zazděny. Zbyl tu jen obloukový uzávěr s reliéfem kříže, probraným z omítky.
      Hlavní vchod na západní straně kostela pochází z konce 17. století. Vzadu za oltářištěm leží zákristie, nad kterou nechal postavit v roce 1664 opat Raymund Wilfert kostelní věž.
      Renovovaný vysoký hlavní oltář má zdobený rám, což je živě popínavá řezbářská práce. Nadoltářní obraz je kopie "Vzývání Jezulátka Pannou Marií a svatým Josefem", pod nimiž je zobrazena zdejší krajina. Původně tvořil hlavní oltářní obraz "Svatý Vojtěch jako biskup", ale obraz prý nebyl historicky cenný a proto GNIRS ho více nepřipomínal. Dle informace pana Vojtěcha Neustupného byly oltáře z kostela odvezeny do depozitářů muzea v Chebu.
      Zakladatele oltáře připomíná v prospektu zřetelný monogram opata Raymunda III. Šimanovského na potahu vedle letopočtu 1723. Na opačné straně je uváděn letopočet restaurování roku 1927 a monogram opata Gilberta Helmera.
      Rozporně s uváděným datem "1723" zaznamenávají anály Tepelské, že opat nechal zasvětit hlavní oltář a postranní oltář sv.Martina už v roce 1711. (Oba oltáře se jeví jako dílo stejného řezbáře.)
      Na postranním oltáři, který je ozdoben rámováním akantovou ozdobou, je olejový obraz "Neposkvrněné početí Panny Marie" i obraz "Svatý Martin ve spánku na svatém plášti" - s výjevem rozdělení pláště v pozadí. Tento olejový obraz, pocházející z počátku 17. století, byl restaurováním při přemalování zcela pokažen. Nese jméno tvůrce chebského malíře EBERHARDA 1665 s notickou "L.W.reperit 1736" a letopočty renovací 1855 a 1921.
      KOSTELNÍ ZVONY. Svatovojtěšský zvon je od klatovského mistra jménem Stephan Pricquey z roku 1676. Výška zvonu i s korunou je 76 cm, průměr 77 cm. Mezi bohatě zdobenými pásy nese zvon na rameni a v horním poli dvouřádkovou věnovací legendu: "In honorem b(eatissi)mae virginis Mariae, Catherinae et Barbarae fusa haec campana anno domini1676." - V polích se nalézají plastiky - obrazy sv.Barbory a Kateřiny - ve zdobených rámech podoby portálů s dvěma sloupy, vedle stejné podoby obrazy Matky Boží. Nahoře nad věncem zvonu leží v poli zvonu zápis mistrův ve věnci a jeho emblém, zvon s monogramem S.P. "Stephanus/ Pricquei civis/ Clattoviensis/ me fudit." - Další dva zvony jsou nové, jsou lity mistrem zvonařem Richardem Heroldem v Chomutově roku 1925.

      ČEŠTÍ PATRONI KOLEM U KOSTELA. V rozích prostranství u kostela stojí na mohutných podstavcích čtyři sochy svatých patronů země české. Na barokních postamentech je jmenován zakladatel opat Wilfert I. Nápisy na podstavcích jsou chronografy z let 1722 a 1723, napomínající však na jiného tepelského opata -Raimunda Wilferta II. Celková výška soch je 375 cm, výška podstavce 142 cm. Nápisy na podstavcích obsahují vzývání k zobrazeným svatým:
      "SANCTE VITE, PATRONE NOSTER AC REGNI THAUMATURGE, AUDI NOS" (Svatý Víte, patrone náš a divotvorného království, vyslyš nás!)
      "SANCTE JOANNES NEPOMUCENE, IUVA AD TE SUSPERANTES" (Svatý Jan z Nepomuku, pomoz v tebe doufajícím!)
      "SANCTE PROKOPI, PATRIAE NOSTRAE TUTOR ATQUE PATRONE, AD TE GEMENTES IUVA (Svatý Prokope, ochránče a patrone naší vlasti, pomoz k tobě lkajícím!)
      "DIVE WENCESLAE, REGNI PATRONE, A MALIS TUERE NOS" (Božský Václave, patrone království, ochraňuj nás od zlého!)
Pomníky renovovali a předělali v roce 1859 mistři kameničtí Böhm a Johann Tanzer z Mnichova (Einsiedl).
      POMNÍKY ve Svatém Vojtěchu. Marter (=boží muka), 227 cm vysoký, leží jižně obce na Plánské cestě na rozcestí cest proti Bezvěrovu. Pomník tvoří pilíř, 155 cm vysoký, se zkosenými rohy. Profilovaná část nese kamennou kapličku,ve které v mělkých nikách pod špičatými oblouky jsou zvětralé reliéfy, avšak ještě rozeznatelné: Bičování Krista u sloupu, Jan a Marie pod Ukřižovaným, Kristovo Zmrtvýchvstání. Jedno z polí nik je prázdné. Kaplička je ve spodní části zlomena a tak zkrácený pomník na ni nasazen. Pochází od mistra, jehož dílem ve stejném provedení je marter u samoty Betléma." Potud Anton GNIRS.

Na místě

      Projeli jsme Mrázovem, za vsí doprava na zabočujeme na Bezvěrov. Za chvíli vidíme bezvěrovská stavení a hledíme doleva po zasněžené ploše, do polí, ale nic není vidět. V Bezvěrově marně hledáme nějakou silniční odbočku doleva směrem na Sv.Vojtěch. Žádná tu není.
      Jen vzdálené skupiny holých stromů, shluklé nepravidelně na polní ploše dávají tušit, kde asi bývaly zahrady zaniklé již obce Svatý Vojtěch. Další cesta je možná jen pěšky po holé, mírně zasněžené pláni, po které se honí ledové větry.
      Po čtvrthodině jsme došli k skupině stromoví. Vpravo stojí řada mladých jehličnanů, pak zavážka Bezvěrovských a jen podvědomě tušíme, že přicházíme do bývalé vsi. Skupiny stromů jsou nepochybně ovocné stromy, a v blízkosti spatřujeme základy někdejších stavení. Ze sklepů zbývají zděné dolíky, tu a tam se černá otvor zasypaných sklepení a polozasypaných studní. Přecházíme jakousi mrtvou křižovatku a rozmýšlíme, kudy se dát ? Dole se objevuje rybník, na mapě uváděný jako Vojtěšský, a jsou tu dvě velmi pravidelné řady stromů. Zrychlujeme kroky.
      Mezi dvěma pravidelnými řadami javorů je navršena vysoká halda sutě, porostlá mladými stromky z náletů. Že by zbytky kostela? Rozkládáme Gnirsův nárys kostela, ale žádný poznávací znak, žádné sochy kolem, nikde ani zbytky budovy školy či fary.
      Až konečně! Na kraji řady stromů směrem k Bezvěrovu je nyní vidět zřetelný půdorys podstavce sochy. Podle nárysu jde o postament sochy sv.Prokopa. Nyní to jde rychleji. Naproti je půdorys podstavce sochy sv.Jana Nepomuckého. Odhrnujeme zmrzlou již zeminu a spatřujeme kamenné kvádry, obloukovitá okruží okenní, rozpadávající se šindele, zbytky kamenných kostelních schodů.
      Zde tedy odpočívají trosky kostela.
      Ale kde jsou sochy světců ? Zbyly jen půdorysy podstavců - vše muselo být vytrháno i s postamenty. Je vše ještě pod troskami ? Kam zmizely zvony? Kam kostelní vybavení? Proč byl vlastně zničen tento kostel?
      Objevem místa není příběh skončen, ale jakoby začínal. Rozbíháme se do okolí a nad rybníkem nalézáme i základy jakési budovy, snad hostince. Avšak pramen, ze kterého pil Vojtěch nikde. Že by byl u rybníka ? Ale ten je obklopen málo přístupnou bažinou.
      Svatý Vojtěch. Tisíc let a stále není zapomenuto jeho jméno v souvislosti s tímto místem. Byly tu tehdy ještě pralesy a pobyt zde nebyl nijak bezpečný. Vyslovujeme otázky:
      1. Byl tu opravdu před tisícem let sv.Vojtěch ? Potom by mohly být uloženy nějaké památky na něho v místě bývalého hlavního oltáře - z doby před 1589, kdy byl kostel obnoven.
      2. Z jakých pohnutek byl obnoven svatovojtěšský kult poutí do tohoto místa, kult, který kdysi zanikl. Proč byly postaveny v letech 1721-1722 kolem svatovojtěšského kostela sochy čtyř českých patronů, čímž celé místo dostalo silně bohemikální charakter.
      3. Kde tu vyvěral Vojtěšský pramen ?
      4. Kam zmizely sochy čtyř českých světců ?
      5. Proč a kdy byla srovnána se zemí ves, která přežila bez škod první i druhou světovou válku a byla ještě popisovaná v katalogu cleri v roce 1947 ?
      Blíží se večer, ve vzduchu znovu poletuje sníh a dole v Mariánských Lázních splachuje stále ledový déšť asfalt ulic a chodníků. Náš krátký exkurz do doby o tisíc let zpět byl jen prchavým okamžikem. Vracíme se plni dojmů a cítíme pachuť dávných staletí. Pocit, který není srozumitelný každému a který dýchne relativitou a krátkostí vlastního života.
      Už řadu let tu nestojí ani slavný český kostel ani sochy českých světců a nemohou proto vyvolávat u kolemjedoucích výletníků zvědavost, z jakých pohnutek byly kdysi postaveny. Je ztracen pro Čechy historicky, bohemikálně tak cenný kostel, který prý respektoval svým nezvyklým půdorysem původní poutní kapli - velice pradávnou. Byla postavena na místě, kde původně stávala socha našeho světce.
      Staré javory - vojáci ve dvou řadách - vyrostly do podivuhodných výšek. Komu tu drží čestnou stráž?
      Jan Haas.
      Napadá nás jeho smutný příběh. Tam dole, pod sutí, pod haldami kamení a kvádrů, hluboko dole před postranním oltářem sv.Martina odpočívá pod označeným kamenem tento prvý obyvatel zdejší obce. Přišel sem roku 1694 a tragicky tu zahynul. Ale vzniklo tu osídlení na celé čtvrttisíciletí, a to není tak málo v této klimaticky drsné krajině.
      Jemu patří čestná pocta.
      A možná někde v základech poblíž něho, nachází se i neznámá památka na svatého muže, jehož mučednickou smrt před tisíci lety si v naší době připomínáme.
 

Co je to chronograf ?

      Chronograf je nápis, v němž je skryt letopočet - rok, ve kterém vznikl. Například v I.ročníku HAMELIKY (1973) jsme uváděli někdejší nápis na tzv. Cholerovém kříži: "ChoLeraM a fInIbVs nostrIs arCVIt VerVs DeI FILIVs." Velká písmena v nápisu jsou římské číslice, jejichž součet dává tajenku-letopočet: C+L+M+I+I+V+I+C+V+I+D+I+I+L+I+V = MDCCLLVVVVVIIIIIII = MDCCCXXXII = 1832. Poněvadž všechna písmena římských číslic musela jít do počtu (a nikoliv jenom některá) nebylo sestavování chronografu zrovna lehké. Srozumitelný nápis byl tu proto určitým uměleckým dílem.
 

Staré názvy v okolí
Pokračování 9.

      Velmi rozšířené bylo pěstování ovcí. Protože všechny okolní obce mají pomístní názvy související s ovcemi. OVČÍ MOST (Schafbrücke) má Stará Voda. OVČÍ ZAHRADA (Schafgarten) byla v Podlesí. OVČÍ DÍRA (Schafloh) ležela v nedalekém lese. OVČÍ VRCH (Schafberg) měla obec Úbočí. OVČÍ CHÝŠE (Schafhütte) ležely nedaleko Manského dvora v Dolním Žandově. Ke dvoru v Milíkově patřil OVČÍN (Schäferey), po kterém zbyly ještě pomístní názvy OVČÍ LOUKA (Schafwiese) a OVČÍ DÍRA (Schafloh). OVČÁRNA (JK - Schafhäuser) v Mokřině byla zděná budova, velde které bylo také OVČÍ POLE (Schafacker) a OVČÍ RYBNÍK (Schaftaucht). Ve Velké Hleďsebi také býval OVČÍN (Schäferey) poblíž Křemenného mlýna (Kieselmühle) - tedy u velkoprádelny. OVČÍ POLE (Schafacker) bývala traké v Holubíně, v Dolním Kramolíně, kde se ještě přečd druhou válkou běžně používal název OVČÍ VRCH (Schafberg). V Chotěnově byla OVČÁKOVA LOUČKA (JK - Schafmeisterwiesel) a OVČÍ SVAH (Schafrang). POLÍČKO OVČÍNA (Schafereyackerl) a OVČÍ LOUKA (Schaffleckwies) se nazývala místa, kde dnes stojí mariánskolázeňská čtvrť Bellevue (di Vittorio). V Závišíně se zachovaly názvy původně české jako BERANÍ POLE-BARANFELD, BERANÍ LOUKA-BARANKAWIESE, a další zkomolené názvy českého slova "beran" - BARNAFELD či BORANFELD. Ve Stanovišti se nacházely BERANÍ LOUKY (Hammelnwiesen).
      Nejběžnějším rohatým zvířetem byla koza. Toto dnes už vzácné zvíře bylo výrobcem mléka chudých lidí. Proto ji najdeme i ve starých pomístních názvech. KOZÍ POLE (Ziegenfeld či Ziegenacker) bývalo v Zásudu, KOZÍ PAHOREK (Ziegenruck) ve Volovicích a v Sangerbergu. Ale KOZÍ JÁMY (Ziegengraben) v Podlesí a v Milíkově nejsou od slova Zjeve=koza, ale připomínají starou těžbu cínu - původně to byly "Zinngraben". Jiný výraz než Ziege=koza byl pro kozu "Geis". Odtud je proto i KOZÍ POLE (ThK - Geisacker či Goyesfeldt) v Dolním Kramolíně a KOZÍ VRCH (Geisberg) v Martinově, ze kterého se mylně udělal název CÍSAŘSKÝ VRCH (Kaiserberg).
      Jen větší bohatší sedláci si mohli dovolit chovat svini, kterou o Vánocích porazili a maso pověsili v komíně. Svině se pásly v přírodě. Měly sice lepší maso, ale sádla přibývalo pomalu. Ve Třech Sekerách bylo SVINSKÉ POLE (Sauacker), aniž by šlo o název pejorativní. Prostě se na něm pásaly svině.
      HUSÍ PALOUK (Gänsacker) byl v Kynžvartě a později byl uváděn jako "Brechschupfen".
      HUSÍ PAHOREK (Gänsbiel) byl také v Závišíně a byl běžným označením malého pahorku.
      Kdysi se sladilo medem. Proto byl chov včel značně rozšířen. Samotný název obce BRTNÁ (Zeidelweid) je z této oblasti. Znamená vybírání medu, ale i chov včel. V Sítinách i ve Staré Vodě byla rovněž místa v němčině uváděná jako ZEIDELWEIDE - pěstování včel v lese. Mezi Stanovištěm a Chotěnovem je vrch, zvaný ZEIDLERBERG. Zeidler znamenalo včelař, avšak zde šlo o běžné místní příjmení, třebaže i to má zajisté prapůvod v chovu včel.
 

HAMELIKA - pracovní materiály, vydávané pro potřeby vlastivědného kroužku a jeho zřizovatele Klubu Zdravotníků v Mariánských Lázních. Vedoucí Klubu zdravotníků Zdeněk Chábera. Připravil: Ing. Richard Švandrlík, ilustarce Vladimír Šindelář. Do čísla přispěli:Arch. Ladislav Štěpánek, Ing. Richard Švandrlík. Čtrnácté číslo II. ročníku vyšlo 31.října 1974. Vychází jako občasník.