Výroční schůzka
V pondělí 18.listopadu
1974 v 19:00 hodin se koná v místnosti Klubu zdravotníků (Západočeské
dřevařské závody I.patro) výroční schůzka vlastivědného kroužku
Klubu zdravotníků v Mariánských Lázních s pracovním programem:
1. Zhodnocení činnosti kroužku v roce 1974
2. Problémy s vlastivědnými materiály HAMELIKA
3. Příprava plánu činnosti na rok 1975
4. Návrhy - připomínky - různé.
Na schůzku budou připraveny další vlastivědné materiály.
Naše národní obrozenecké hnutí a Mariánské Lázně
Úzký vztah našeho národního obrození ke vzniku Mariánských Lázní
jsem podrobněji vyznačil již ve svém příspěvku ve sborníku "150 let
Mariánských Lázní" v článku "Z letopisů Mariánských Lázní do konce
19.století" (Ladislav ŠTĚPÁNEK). Tyto vztahy pochopitelně nezajímaly
bývalé německé lokální historiky a proto upadly dočasně v
zapomenutí. Je však třeba ještě na základě historických pramenů
osvětlit příčiny, proč právě až sem, na pokraj západních Čech, do
krajiny tehdy Němci osídlené, musíme již hledat mnohé kulturní
vztahy našeho národního obrození - vztahy, které rozvádíme ve výše
uvedeném příspěvku.
Naši národní buditelé na přelomu 18. a 19.století, seskupeni kolem
Josefa Dobrovského, si uvědomovali, že jejich snahy mohou mít jen
tehdy úspěch, když se budou moci opřít o vědecký ústav, který by
umožnil obrození české vědy v plném rozsahu. Tímto ústavem se pak
stalo Národní muzeum v Praze, dočasně nesoucí název "Vlastivědné
muzeum země České". Proto se musíme seznámit především s popudy a
okolnostmi, spojenými s jeho založením, a to alespoň v nejstručnější
formě. Nejobsáhlejší pramen k tomu nalezneme v práci Josefa HANUŠE,
archiváře tohoto ústavu, "Národní muzeum a naše národní obrození",
I. a II.díl, Praha 1921.
HANUŠ uvádí: "Důvěrný poměr Dobrovského, Vojta, Pelcla a Dobnera ke
šlechtě se dostává do nového světla. Jen pomocí těchto ušlechtilých
mecenášů mohla vyjít nákladná díla a vzniknout vědecké ústavy, jež
tolik působily i na české obrození (str. 72/II). Zejména vliv
Dobrovského na šlechtu je význačný, zvláště na jeho šlechtické
přátele Františka a Kašpara M.ŠTERNBERKA. Jejich hluboké
vlastenectví, zájem o českou řeč, historii i literaturu, ba i
myšlenka založení Vlasteneckého muzea prozrazují účast a vliv
Dobrovského alespoň nepřímý." (str.167/I.)
Dávnou myšlenku založit Národní muzeum v Praze realizoval Kašpar
ŠTERNBERK po roce 1816. V tom roce mineralogickou sbírku hormistra
Jana Th. LINDACKERA, kterou spojil se svojí na Březině, takže v jeho
sídle vzniklo muzeum, navštěvované mnoha cestovateli. Ve svém
životopise "Leben des Grafen K.M.Sternberg von ihm selbst"(1868,
str. 105) zapisuje, že v roce 1816 podnikl s Felixem, Hopem a
Hornschuhem mineralogickou exkursi do Mariánských Lázní, které
děkují za současnou slávu opatu Reitenbergerovi a balneologovi
Franzi Ambroži REUSSOVI, a uvádí:
" … Když jsme tehdy místo navštívili, bylo tam vše ještě ve vývinu.
Vraceli jsme se, obtíženi nerosty." (Viz též HANUŠ str. 197/I.)
Doktor REUSS z Bíliny, jehož mineralogické sbírky prostřednictvím
starší Královské společnosti nauk získalo později Národní muzeum,
byl balneologem za hranicemi známým. Bílina byla v držení Antonína
Isidora LOBKOVICE a jeho umělecký zahradník Václav SKALNÍK zakládal
též park v tamních lázních. Dá se předpokládat, že patrně doktor
REUSS to byl, který Antonína LOBKOVICE poslal v roce 1817 léčit se
do Mariánských Lázní, a že týž upozornil Kašpara Šternberka na
mineralogické zajímavosti tohoto prostředí, protože měli společný
zájem o přírodní vědy, zejména geologii.
Dle Hanuše už v roce 1816 Kašpar ŠTERNBERK poukazoval, že jeho
knihovna a sbírky postačují k vytvoření jádra muzea a snažil se pro
tuto myšlenku získat Nejvyššího purkrabího země České hraběte
Františka KOLOWRATA Libštejnského, Ten však nabádal s akcí vyčkat,
až se gubernium finančně posílí, protože v roce 1816 velká neúroda v
Čechách si vynutila zřízení fondu pro půjčku postiženým. Již v
následujícím roce však velká úroda dovolila navrácení půjček z
poloviny.
V letech 1816-1817 zastával bratranec Kašpara Šternberka hrabě
František KLEBELSBERK funkci vicepresidenta při guberniu a měl
vynikající účast na uvedené humánní akci. Od Kašpara ŠTERNBERKA
zasvěcený do myšlenky založení Národního muzea pro Čechy chopil se
iniciativy a jako zkušený praktik vypracoval návrh na založení muzea
s datem 2.dubna 1818, podepsaný Kašparem ŠTERNBERKEM, Františkem
KLEBELSBERKEM a snad i tehdejším dlouholetým jednatelem Soukromé
společnosti vlasteneckých přátel umění Antonínem Isidorem LOBKOVICEM,
který poznal Mariánské Lázně v roce 1817, kdy se tam léčil. Tehdy na
žádost opata Reitenbergera poslal k jejich ozelenění svého
uměleckého zahradníka Václava SKALNÍKA a zasadil se u gubernia, aby
byly povýšeny v následujícím roce na veřejné lázeňské místo, které
se pak dále rozvíjelo přímo pod dohledem pražského gubernia.
Národní muzeum s prozatímní správou bylo založeno už 15.dubna 1818 a
tehdy v čele stál Nejvyšší purkrabí František KOLOVRAT, který
jmenoval prozatímní výbor muzea: Kašpara m.ŠTERNBERKA, později
doživotního presidenta tohoto muzea, jeho bratrance Františka
ŠTERNBERKA, tehdy předsedu Soukromé společnosti vlasteneckých přátel
umění , Antonína Isidora LOBKOVICE, který však na jaře 1819 umírá,
Jiřího BUCQUOYE, příbuzného Ludvíka Bucquoye, jehož kresby již v
roce 1812 byly podkladem pro první rytiny Mariánských Lázní, a
rytíře GERSTNERA. S výjimkou Františka ŠTERNBERKA a GERSTNERA
všichni jmenovaní významně zasáhli do budování Mariánských Lázní,
jak jsem již rozvedl v citovaném příspěvku. V Mariánských Lázních se
vytvořilo i významní propagačně-kulturní české prostředí.
Prostřednictvím lázeňského lékaře Srov. Karla Josefa HEIDLERA vešel
německý básník Johann Wolfgang von GOETHE ve styk s Kašparem
ŠTERNBERKEM, a tím i as českým muzeem. ŠTERNBERK se mu později stal
nejen přítelem, ale i odborným rádcem v přírodních vědách. Podrobně
ho informoval o snahách českého obrozeneckého hnutí. GOETHE se pak
na půdě Mariánských Lázní seznámil a spřátelil i s Josefem
DOBROVSKÝM a stal se velmi účinným podporovatelem českého národního
obrození i českého muzea.
HANUŠ uvádí (str.386/II.), že Goethe, poučený přáteli v Mariánských
Lázních se podivoval bývalé slávě a kultuře české, kde již ve 14. a
15.století tato byla domovem reformy, daleko dříve než se v celém
Německu na ni myslelo. Měl i vřelé projevy o naší Společnosti
vlasteneckých přátel umění a o našem muzeu. GOETHE psal 5.září 1822
SCHULTZOVI: "V Praze se zakládá muzeum, na čemž se podílí mnoho
lidí, a i cizáci jsou žádáni o účast na obohacení sbírek. Sám jsem
tam poslal krásné příspěvky." Tyto Goethovi posudky způsobily
rozruch za hranicemi i u nás, vždyť Goethe byl pokládán za
představitele evropské kultury a svět o naší kultuře téměř nic
nevěděl.
GOETHE poslal našemu muzeu před 6.srpnem 1822 z Mariánských Lázní
sbírku 84 druhů různých hornin v tamní oblasti sebraných (HANUŠ str.
77/II.). Již 26.února 1823 byl za zásluhy o muzeum zvolen jeho
čestným členem (HANUŠ st. 154/II.).
První ředitel Národního muzea Josef DOBROVSKÝ na cestě do Švédska si
prohlédl v Jeně zajímavý husitský kodex, o němž podal zprávu v "Geschichte
der böhmischen Sprache und Literatur" (str. 235-237). Když se pak
setkal v roce 1823 v Mariánských Lázních s Goethem, vzpomněl na
tento česky a latinsky psaný kodex a Goethe se nabídl obstarat jeho
opis i kopie některých vyobrazení pro české muzeum. Psal o tom
Šternberkovi 10.září 1823 a počátkem prosince 1823 již poslal
zmíněný opis. Dobrovský mu za to 14.ledna 1824 poděkoval a připojil
prosbu, aby Goethe opatřil i kopie některých vyobrazení pro muzeum,
a to Slepého hrdinu Žižku, Husitské bohoslužby, Jana Husa kážícího,
Jana Husa na hranici. Goethe přání vyhověl a 20.srpna 1824 zaslal
Šternberkovi tyto kopie. Šternberk na to odpovídá:
"Podařené kopie Antithesi jsou uloženy s vděčnou myslí v muzeu, kde
pravým Čechům působí velikou radost, a zvláště budou těšit abbé
Dobrovského." (HANUŠ str.176/II.). V tom je třeba vidět i snahy
Dobrovského o vzkříšení a očištění památky Husovy.
Když Vlastenecké muzeum začalo v roce 1827 vydávat vědecký časopis,
dodnes vycházející, tehdy dvojjazyčný, v redakci Palackého, snažil
se GOETHE otevřít mu cestu do světa. Časopis mu pravidelně posílal
Kašpar Šternberk a vydávání časopisu Goethe vítal. Již 11.srpna 1827
psal příteli ZETLEROVI:
"V Praze vychází časopis, který mi činí potěšení v každém směru …
Znám tamní kultivované muže, kteří jej zodpovědně dovedou vésti."
(HANUŠ str.386/II.)
Dne 18.února 1828 psal Goethe do redakce významného berlínského
časopisu "Jahrbücher der wissenschaftlichen Kritik", že připravuje
recenzi o našem Muzejníku. A když mu redakce napsala, že ji
uveřejní, poslal ji nejprve s poznámkami Kašparu Šternberkovi a po
jeho schválení do Berlína. Tam ji upravil redaktor VARNHAGEN a byla
otištěna v březnovém čísle 1830. Vzbudila zájem i podiv v celém
kulturním světě (HANUŠ str. 388/II.), protože podávala celkový
přehled o české kultuře, do té doby v Německu neznámé.
Při muzeu vznikla roku 1831 "MATICE ČESKÁ" a mezi zakladateli byl i
František Josef SLÁMA, děkan Bechyňský, pohřbený v Mariánských
Lázních. Jeho pojednání pod titulem "O škodách plynoucích z
německého vychování české mládeže na našich národních zvláště pak
venkovských školách" cenzura sice nepovolila otisknout v časopise
muzea, ale otisk v Časopise katolického duchovenstva, redigovaném
VINAŘICKÝM, byl popudem k velké akci boje o českou školu (HANUŠ
str.430/II.). PALACKÝ, když navrhoval vydání "Slovníku naučného",
určil Františka Josefa SLÁMU jako vedoucího redaktora pro historii;
pro teorii hudby pak V.J.TOMÁŠKA, který byl ve službách hraběte
Jiřího Bucquoye a se kterým se též setkáváme v Mariánských Lázních
ve spojení s Goethem. V cenzurou zabaveném "Příspěvku k historii
české", který poslal F.J.Sláma do muzejního časopisu v roce 1831,
psal: "…. není země kromě naší ubohé vlasti, ve které by se vrchnost
a tisícové do jazyka domácího docela nic neznali. Veškeré skoro
vrchnosti a větší část úředníků neumějí se česky vyjádřit a protož
majíce s lidem jednat jen bídně češtinu kolem lámají, čímž se děje,
že veškeré úřednictvo a panstvo s duchovenstvem se zdají lidu
národem cizím." (HANUŠ str.299/I., 334/II.)
Třeba ještě připojit domněnku, že za studií v Praze se opat
Reitenberger seznámil s národně obrozeneckým ruchem, ve kterém
účinně spolupracovali i někteří Němci jako Dobner, voigt, Pitr,
Unger, Hornova a jiní (HANUŠ str. 227/I.), a získal k němu kladný
vztah. Snad proto pozval k prozkoumání pramenů v Mariánských Lázních
balneologa REUSSE a pravidelnými hosty v Mariánských Lázních tehdy
byli i tepelští premonstráti J.V.SEDLÁČEK a J.F.SMETANA, význační
naši buditelé, za nimiž sem jezdila řada představitelů tehdejší
české kultury. Rozhodně bude třeba ještě v tomto směru blíže
objasnit význam Reussův a Reitenbergerův, avšak již dnes je zřejmé,
že přípravný výbor Národního muzea měl ve vztahu tohoto místa k
našemu národnímu obrození významnou úlohu.
V závěru chci uvést, že tehdejší vlastenecké city části české
šlechty byly vyvolány různými popudy jako současnou módou
romantismu, avšak v našich zemích také zájmy
hospodářsko-politickými. Centralismus Vídně, uplatňovaný od poloviny
18.století a sociální reformy, zejména vydání robotního patentu,
oslabily hospodářskou a politickou moc na úkor Vídně a bylo proto
přirozené, že se proti tomu šlechta bránila proticentralistickým
hnutím národním. Na tento popud nesmíme zapomínat v hodnocení její
účasti na našem národním obrození.
Arch. Ladislav Štěpánek, Praha
Pomník Fryderyka Chopina
Pomník polského hudebního skladatele Fryderyka Chopina v městském
parku nedaleko CASINA pod kolonádou Rudolfova pramene je hrubý
balvan s podstavcem polokruhovitým sedátkem. Na původní balvan byl
umístěn medailon s plastikou Chopinovy hlavy, dílo akademického
sochaře Otáhala z roku 1960. Text na medailonu je česko-polský a
vzpomíná Fryderyka Chopina:
"Fryderyk Chopin - * 22.2.1810 Želazowa // Wola + 17.X.1849 v
Paříži". Dále se uvádí: "Fryderyk Chopin // 1810-1849 // ke 150.
výročí narození // geniálního polského // skladatele na paměť //
jeho pobytu v našem // městě v roce 1836." -- Z odkazi // 150. roce
micy // urozdin // genialnego // kompozitora // jego pobytu na //
meście roku 1836."
Celý prostor pomníku zůstává nezměněn v úpravě z roku 1960, kdy byl
odhalen u příležitosti 150.výročí narození Fryderyka Chopina a na
paměť jeho zdejšího pobytu v roce 1836. V půlkruhu jsou čtyři
nástavce, které mají po okrajích emblémy s písmeny "F.CH." a blíže
kamene plastické harfy.
Původně byl pomník postaven na tomto místě v roce 1908 ve tvaru
vysokého balvanu jako upomínka na setkání anglického krále Edwarda
VII. s císařem Františkem Josefem I., které se uskutečnilo v
Mariánských Lázních 16.srpna 1904. Pomník tvořily dva medailony
státníků a byl nazván "Setkání dvou monarchů". Po první světové
válce po vzniku Československa bylo nařízeno odstranění pomníku
podobně jako u jiných pomníků s vyobrazením Habsburků. Místo pak
zůstalo nějaký čas prázdné.
V roce 1930 u příležitosti 700 let úmrtí německého pěvce byl pomník
přebudován a zasvěcen jako památník Waltera von der Vogelheide,
německého minnesingera. Nový nápis na pomníku uváděl "Herr Walther
// von der Vogelheide,// wer des vergass,// der tät mir leide.//1230-1930."
(česky: "Pan Walther von der Vogelweide, kdo na něho zapomněl, toho
je mi líto.") V průvodcích se uvádělo, že tento pěvec tudy kdysi
procházel, tedy naším krajem směrem na Přimdu, což však nebylo
průkazné.
Brzy po druhé světové válce byl pomník Waltera von der Vogelheide
odstraněn. Město se soustředilo na zdejší pobyt slavného polského
hudebního skladatele Fryderyka Chopina. Dům, kde Chopin pobýval, byl
pojmenován jménem Chopina, zde obnoveny Chopinovy pamětní desky v
polském a francouzském jazyce, vznikla Chopinova ulice a bylo
rozhodnuto uctít vzácného hosta města Fryderyka Chopina u
příležitosti jeho 150. narozenin zvláštním památníkem. V roce 1960
vznikl třetí pomník na tomto místě - Chopinův kámen.
Ing.Richard Švandrlík
"Legenda" o svatém Vojtěchu
Tato vyprávění jsou
čerstvé ještě vzpomínky na léta 1970 - 1971, kdy autor s přáteli
prováděl soupis historických památek v okolí, a z těchto výprav byly
ony "svatovojtěšské" jedny z nejzajímavějších. "Legenda" se týká
blízké obce jménem SVATÝ VOJTĚCH - název "Legenda" je parafrází.
Podzimní neděle 1971. Mariánské Lázně . Zatímco
dole v lázních ještě splachuje ledový déšť asfalt ulic a chodníků,
kolem nás, na polích a svazích, leží už sníh. Stoupáme po nové
spojovací silnici od Úšovic vzhůru k Závišínu a míříme k odbočce
silnice na Teplou. Za autem víří sněhové vločky a během jízdy pomalu
přestává sněžit.
Cílem naší cesty je obec SVATÝ VOJTĚCH. Na mapě z
roku 1948 je vedle tohoto jména shluk bodů: kříž=kostel, pár
teček=domů kolem, malý rybníček a nadmořská výška 740 m n.m.
Lokalita: mezi vesnicemi Bezvěrov a Beranovka.
Okolí trochu známe, avšak mezi těmito obcemi
přece žádné osídlení není! Vesnice už tedy zanikla. Zrekapitulujme,
co předcházelo naší výpravě.
Údaj z mapy vedl k pátrání o místě ve staré
literatuře. Proč se tu na Tepelsku objevuje jméno po svatém
Vojtěchovi ?
Kdo byl svatý Vojtěch ?
Svatý Vojtěch, druhý český biskup po Dětmarovi,
pocházející z rodu Slavníkovců, žil v druhé polovině 10.století a
byl zabit pruskými pohany, načež prohlášen za svatého. Zemřel téměř
před tisíci lety - 21.dubna 997. Život Vojtěchův popisuje několik
velmi starých pramenů z jeho doby: (1.) "Versus de passione
S.Adalberti" z roku 999 (Adalbert=Vojtěch), (2.) tzv. "Canaparius" -
vojtěšská legenda z roku 1000, (3.) "O pěti bratřích" spis z roku
1004-1005.
Tyto prameny uvádí Oldřich KRÁLÍK v knize "Šest
legend hledá autora", v níž je i první český překlad latinské
legendy. V jaké souvislosti se však zde na Tepelsku objevuje obec s
jeho jménem ? Co má tepelský kraj s Vojtěchem společného ? Kdy a kým
tu byl založen kult svatého Vojtěcha ?
Statistiky a popisy obce - Schaller (1788) a
Sommer (1838)
Další literatura - slovníky a místopisy - další
objevy. Nejprve jsme nalezli řadu topografických dat.
Nejstarší informace nám odhalili už dříve pro nás
nepostradatelní a neopomenutelní historici-vlastivědníci Jaroslaus
SCHALLER (1788) a Johann Gottfried SOMMER (1838). Jaroslaus SCHALLER
(1788) ve své "Topografii království Českého" popsal zemi Českou a
při popisu Tepelska uvádí velice stručně, že 3/4 hodiny od kláštera
leží kaple sv.Vojtěcha (Adalbertskapelle) a o okolních obcích píše:
"Weserau (Bezvěrov) - 14 domů, Prosau (Mrázov) 12 domů, Deutsch-Borau
(Beranov Německý) - 15 domů s kyselkou u lesa Kopra."
O padesát let později Johann Gottfried SOMMER
(1838) ve své topografii Čech, svazek VI., kraj Plzeňský, S. 258,
byl již podrobnější. V popisu klášterního panství Teplá uvádí:
"SVATÝ VOJTĚCH (Skt.Adalbert), 3/4 hod.
jihozápadně od kláštera; dominikální ves s 21 domy a 138 obyvateli,
patří k farnosti Klášter Teplá, má 1 filiální kostel sv.Adalberta a
1 školu s vlastním učitelem. Kostel, který postavil Matthias Göll v
roce 1586, má vedle hlavního oltáře dva postranní oltáře a dva
zvony. V roce 1789 byl zde ustanoven 1 lokalista, od roku 1822 je
zde však znovu farnost kláštera Teplá a kostel je filiální a
klášterní duchovní zde koná každou neděli a svátek bohoslužbu.
Vesnice vznikla pozvolna až za opatů hraběte Trautmannsdorfa,
Pftognera a Reitenbergera. Dříve býval jen u kostela domek, kde
bydlel poustevník, který zde působil jako kostelník. Podle
pradávných pověstí se měl v těchto pustinách zdržovat svatý Vojtěch
nějaký čas po svém návratu z Itálie. Pramen v blízkosti kostela se
ještě dnes nazývá Vojtěšský (Woytiechsbrunnen i Adalbertsbrunnen).
BEZVĚROV (Weserau), 1 1/4 hod. jihozápadně od
kláštera; ves s 21 domy a 121 obyvateli, patří k farnosti Klášter
Teplá. Tato ves patřila roku 1526 jednomu šlechticovi von Ratzan,
který ji prodal za 600 kop klášteru Teplá.
MRÁZOV (Prosau), 3/4 hod. západně od kláštera;
ves s 23 domy a 136 obyvateli, patří k farnosti Klášter Teplá, resp.
k filiálnímu kostelu Svatý Vojtěch, má 1 mlýn, který patři farností
k děkanskému kostelu v městě Teplá a 1 kyselku.
BERANOVKA (Teutsch-Borau), 1 hod. jihojihozápadně od kláštera; ves s
24 domy a 153 obyvateli, patří k farnosti Klášter Teplá, resp. k
filiálnímu kostel Svatý Vojtěch, má 1 kyselku."
Statistiky a popisy obce - Orth-Sládek (1870) -
Klement (1882)
Jan ORTH a František SLÁDEK ve svém
"TOPOGRAFICKO-STATISTICKÉM SLOVNÍKU ČECH" (1870) psali o farnosti
Svatý Vojtěch.
Krátce po nich Franz KLEMENT napsal svou
tepelskou vlastivědu "DER POLITISCHE BEZIRK TEPL" (Tachov, I.vydání
1878 a II.vydání 1882).
"SVATÝ VOJTĚCH (ST.ADALBERT), farní ves, 22 domů,
152 obyvatel německých, katastrální i politická obec Bezvěrov, pošta
Teplá a Mariánské Lázně, vikariát Teplá, patron opat Tepelský;
farnost: 601 osadníkův (Sv.Vojtěch, Bezvěrov, Mrázov, Německý
Beranov), lokální chrám sv.Vojtěcha, roku 1586 založený, škola. Dle
pověsti dlel v těchto místech nějaký čas sv.Vojtěch, vrátiv se z
Říma do Čech. KLEMENT Fr.(1878): 24 domů, 158 obyvatel, čistý roční
výnos viz Bezvěrov, 69 krav, 3 svině
BEZVĚROV (WESERAU), ves, 23 domů, 121 obyvatel,
katastrální i politická obec Bezvěrov, bývalá doména klášter
Tepelský. KLEMENT Fr.(1878): 23 domů, 122 obyvatel, katastr 393,6
ha, čistý výnos 2795,2 fl., 172 krav, 9 sviní, 11 včelstev. patřící
školou k Skt.Adalbertu. Ves se kdysi nazývala "Bezwěrowo" a patřila
šlechtici Wolfgangu von Ratzanovi, od kterého koupil obec pro
klášter tepelský opat Anton v roce 1527 obec za 600 kop grošů. V
roce 1680 hráli zdejší sedláci při selském povstání hlavní roli.
BERANOV NĚMECKÝ (DEUTSCH-BORAU, dnes Beranovka),
ves, 25 domů, 187 obyvatel německých, katastrální obec Beranov
Německý, politická obec Bezvěrov, farní obec Sv.Vojtěch; kyselka.
KLEMENT Fr.(1878): 28 domů, 199 obyvatel, katastr 381,5 ha, čistý
výnos 2533,8 fl., 170 krav, 21 ovcí, 11 sviní, 4 včelstva. Ves byla
kdysi nazývána "Baranowo", má také kyselku. 30. července 1624 tu
vypukl mor, na který vymřela celá obec až na čtyři obyvatele, jmény
Vít Perl v čp.5, Thomas Perl, Michael Schnobl a Anna Punzetová v
čp.15. Až na tato dvě stavení byly domy liduprázdné a podle pověsti
hnízdili v prázdných dvorech mnoho let zcela nerušeně draví ptáci."
MRÁZOV (PROSAU), ves 24 domů, 156 obyvatel
německých, katastrální obec Mrázov, politická obec Bezvěrov, farní
obec Sv.Vojtěch; mlýn, kyselka. KLEMENT Fr.(1878): 25 domů, 170
obyvatel, katastr 338,7 ha, čistý roční výnos 2717,8 fl., 5 koňů,
205 krav, 22 ovcí, 16 sviní, 2 včelstva. Ves byla kdysi nazývána "Mrazowo",
leží na pravém břehu Teplé, má znamenitou kyselku. V blízkosti stojí
mohutný Mrázovský mlýn, patřící do roku 1741 klášteru Teplá, ale
krátce před smrtí byl opatem Raimundem III. Šimanovským (+ 2.7.1741)
prodán.
Popis Svatého Vojtěcha Franzem Klementem (1878)
Nás ovšem nepřitahovala sama svatovojtěšská
farnost, ale především kostel zasvěcený jednomu z prvních českých
světců. Kdy, kým a proč tu byl zaveden kult svatého Vojtěcha? Pokud
je založení kultu z novější doby, muselo se tak stát za německého
osídlení. Proč by se však chtěli Němci přimknout k staročeské
tradici? Je-li však založení kultu velmi staré, mohl to být jedině
pozůstatek původního českého osídlení. Jak je však možné, že by
přežil až do naší doby ?
Vůbec nejpodrobnější popis Svatého Vojtěcha i
četná vysvětlení přináší právě ředitel školy Franz KLEMENT:
"SCT.ADALBERT, vesnice, patřící pod politickou a
katastrální obec Bezvěrov, s 24 domy, 158 obyvateli, je dnes (1878)
nazývána lidově "Albertshäuseln" a leží 5,5 km jihozápadně města
Teplá; má kostel sv.Adalberta a jednotřídní školu. Kostel byl
postaven opatem Mathiasem Göhlem v roce 1589; rozšířen v roce 1664
tepelským opatem Wilfertem I. a opatřen věží. Týž opat nechal
postavit na rozích kostela čtyři kamenné sochy k poctě českých
patronů - sv.Jana z Nepomuku, sv.Víta, sv.Prokopa a sv.Václava, k
nimž dříve, ještě v 18. století, táhla velká procesí poutníků z
okolních obcí a z kláštera Teplá, odkud byla vedena často přímo
opatem.
V roce 1732 nechal renovovat kostel opat
Šimanovský a dal zřídit současný hlavní oltář. V roce 1857 byl
lokální kostel povýšen na farní. Škola a fara, které tvoří jednu
budovu s dvěma samostatnými vchody, byly postaveny v roce 1838 za
opata Melchiora Mahra v blízkosti hřbitova.
Podle starých pověstí měl nějaký čas pobývat sv.Vojtěch při svém
návratu z Itálie v místech pozdější vesnice Svatý Vojtěch. Proto je
místo nazýváno jeho jménem. Pramen, který vyvěrá nedaleko kostela,
nazývá se ještě dnes (tj.1882) Vojtěšský (v originále
Wojtěchsbrunnen). Z tohoto pramene měl popíjet Vojtěch. Proto byla v
těchto místech postavena socha k poctě tohoto mučedníka a toto místo
navštěvováno mnoha poutníky.
Ves sama vznikla až v 18.století. Kdysi tu
stávalo pouze malé stavení vedle kostela, které obýval poustevník,
který se tu staral o mešní služby. Prvním známým obyvatelem tohoto
domku byl Johann Haas, který sem přišel roku 1694. Ve volných
hodinách vyučoval děti z okolních obcí, a tak se stalo, že byl
jmenován učitelem. Jeho tragický konec způsobil lupič, který ho tu v
noci přepadl. Třebaže se jeho dcera spasila útěkem a běžela do
blízkého Bezvěrova pro pomoc, přišli Bezvěrovští pozdě. Johann Haas
zemřel ještě té noci na následky zranění, která utrpěl. Byl pohřben
v kostele přímo před postranním oltářem sv. Martina. Místo jeho
odpočinku označuje kámen v podlaze.
S pozůstalou vdovou se později oženil jakýsi
Johann Michl Popp z Ovesných Kladrub a také on byl určen jako učitel
pro obce Bezvěrov a Mrázov ve Sv. Vojtěchu. Stavení, které patřilo
tepelskému klášteru, odkoupil později švec Adalbert Platzer (+
30.1.1794). Ale již v srpnu 1789 byl stanoven duchovním správcem v
místě P. Tomáš Beran a místo se dále rozšiřovalo novým a novým
dosídlováním."
Statistiky a popisy obce - Kotyška (1895)
Vlastivědník Václav KOTYŠKA ve svém "ÚPLNÉM MÍSTOPISNÉM SLOVNÍKU
KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO" (1895) uváděl:
"S.ADALBERTUM, farní obec, katastrálně a místně patřící k Bezvěrovu,
hejtmanství, zastupitelství, okres, bývalé panství a vikariát Teplá,
arcidiecéze Pražská, farní kostel sv.Vojtěcha, farnost 662 katolíků,
3 Židé; ve vsi dvoutřídní škola. Přifařené obce: Bezvěrov, Německý
Beranov (dnes Beranova), Mrázov, samota Betlém." Podle soupisu
obyvatel z roku 1890 uváděl:
Obec 1890 |
Katastr v km² |
Počet domů |
Počet obyvatel |
S.Adalbert |
3,92 |
24 |
162 |
Bezvěrova |
23 |
126 |
Německý Beranov |
3,82 |
28 |
206 |
Betlémské domky |
3,38 |
2 |
18 |
Mrázov s mlýnem |
31 |
153 |
Farnost sv.Vojtěch |
11,12 |
108 |
665 |
Statistiky a popisy obce v 1. polovině 20. století
Nepříliš odlišné jsou údaje ze statistiky obyvatel "REPERTORIUM
KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO" z roku 1900. V té době však již přešly Betlémské
domky pod farnost Klášter Teplá; obec Mrázov s 32 domy a 163
obyvateli byla převedena pod farnost Město Teplá. Zbylá farnost
Sv.Vojtěcha měla:
Obec 1900 |
Počet domů |
Počet obyvatel |
S.Adalbert |
25 |
146 |
Bezvěrova |
23 |
150 |
Německý Beranov |
29 |
172 |
Farnost sv.Vojtěch |
77 |
468 |
"REPERTORIUM KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO" z roku 1910 uvádí, že je opět
přifařen Mrázov zpět ke Svatému Vojtěchu (s výjimkou mlýna, který
patřil pod Město Teplá):
Obec 1910 |
Počet domů |
Počet obyvatel |
S.Adalbert |
25 |
122 |
Bezvěrova |
22 |
139 |
Německý Beranov |
29 |
186 |
Mrázov bez mlýna |
33 |
169 |
Franost sv.Vojtěch |
109 |
616 |
Církevní statistiky "CATALOGI CLERI" z let 1928 a 1935 uvádějí
vikariát Tepelský se 16 farnostmi. Tepelským vikářem byl Ferdinandus
Kedra (Česká Domaslav), sekretář vikáře P. Christian Seemann (Město
Teplá). Pod Tepelský vikariát patřila i farnost SVATÝ VOJTĚCH a
farářem byl Joannes Chrysostomus Leopoldus Kirchmayer. O.Praem.
Katalogy uvádějí rok založení zdejšího filiálního kostela 1586,
založení lokálie 1786 a založení farnosti 1857. Poslední misie tu
byly konány v letech 1922 a 1924, 1935, generální vizitace byla roku
1931. Na farnosti se uvádějí katolické spolky Unio vivi Rosarii,
Caritas, Actio Catholica, Opus propag.fidei.
Obec 1928/1935 |
Počet obyvatel 1928 |
Počet obyvatel 1935 |
Poznámka |
Svatý Vojtěch |
108 |
106 |
Škola |
Bezvěrova |
129 |
112 |
1 km |
Německý Beranov |
182 |
177 |
1 km |
Mrázov bez mlýna |
167 |
176 |
2 km |
Farnost sv.Vojtěch |
586 |
571 |
|
Roku 1940 se uvádí administrátor farnosti Norbert Georg Ubl, O.Praem.
Poslední "CATALOGUS CLERI" ukazuje situaci po vysídlení Němců, v
roce 1947. Ačkoliv je farnost nadále vedena samostatně,
administrativně již spadá pod Klášter Teplá, administratorem je P.Hermannus
Josephus Tyl, O.Praem. Vikariát Tepelský měl tehdy 2 děkanáty (Město
Teplá a Toužim), 13 farností a 1 podfarnost. Svatovojtěšská farnost
měla v roce 1947:
Obec1947 |
Počet katolíků |
Počet nekatolíků |
Počet obyvatel |
Svatý Vojtěch |
18 |
16 |
34 |
Bezvěrov |
17 |
36 |
53 |
Beranovka |
32 |
33 |
65 |
Mrázov |
122 |
67 |
152 |
Farnost |
189 |
152 |
341 |
Počet nových osídlenců po roce 1945 nebyl tak nízký, jak bychom
čekali. Avšak velký počet nekatolíků byl tu něčím zcela novým,
protože v roce 1930 tu bylo 589 obyvatel z toho 589 římsko-katolíků.
České názvy tepelských obcí
Mnoha příkladů víme, že většina původních názvů obcí v sobě tají tu
nejzazší prehistorii, i když často zkomoleně a často bývá souvislost
s obsahem názvu ztracena. Celé Tepelsko je takovým příkladem
komolení původních srozumitelných českých názvů německými kolonisty.
Že příchozí němečtí rolníci a řemeslníci nevytvořili vlastní názvy,
vede k úvaze, že poněmčování probíhalo jenom pozvolna a docházelo k
míšení s původním českým obyvatelstvem. Až později, když převládla
němčina, začaly být české názvy obcí méně srozumitelné, a začaly se
měnit, ale více v písmu než ve výslovnosti.
Například "Weserau" (Bezvěrov) se vyslovovalo v němčině velmi
podobně jako česky - Bézerou. Podobně sangerbergský lidový skladatel
"Sabathil" se vyslovoval přímo česky "Zavadil" atd. Pokud později
docházelo k vysvětlování zkomolených názvů obcí, bývalo obvykle
mylné. Například název Závišín, německy Abaschin, vznikl prý
zvoláním prvních příchozích německých horníků: "Aber schön!" Ve
skutečnosti šlo o Závišovu ves. - Nebo: Název vesnice Záhoří,
německy "Sahorsch", u Třebele vysvětloval německý vlastivědník Alois
BERNT od staroněmeckého: Saher, Sor =Sumpfgras a odmítal názor, že
Záhoří pochází od českého označení "za horou" (=hinter dem Berge).
Podobné nesmysly bývaly před válkou hojně publikovány jako
renomované oficiální výklady německé lokální vlastivědy.
Jaké štěstí, že tepelský klášter má soupis svých obcí v potvrzovací
listině papeže Řehoře X. z 23.května 1273. Názvy obcí jsou tu
uváděny téměř bez výjimky srozumitelně česky - Holubino, Stanovo
(Stanoviště), Viškovici, Bezverovo, Chotienovo, Baranovo, Zavissino,
Zadubo, Vulkavici (Vlkovice) atd. Až později dostaly obce německé
paralely Hollowing, Stanowitz, Wischkowitz, Weserau, Kuttnau, Börau,
Abaschin, Hohendorf, Wilkowitz - většinou v češtině srozumitelné.
Papežská listina je dokladem i toho, že osídlení Tepelska existovalo
již ve 13. století téměř v dnešní podobě.
Válečná vřava husitských válek kraj vylidnila a přicházejí různé
morové rány, epidemie, krajem se valí cizí i vlastní vojska a
nakonec třicetiletá válka 1618-1648. Obyvatel ubývá a nové zalidnění
přichází především ze západu. Mizí české obyvatelstvo, ale děje se
tak pozvolna, jak potvrzuje toponomastika, zabývající se
vysvětlováním názvosloví kraje. Názvy obcí a četné pomístní názvy
jsou přejímány Němci. Jen mimořádně se objeví nové německé názvy
obcí (obec Zádub dostala jméno Hohendorf, obec Svurvody jméno
Rauschenbach). Proto nebyl problém v roce 1945 vrátit se k původním
českým názvům nejméně 800 let starým.
Je pravdou, že papežská listina z roku 1273 neuvádí žádnou obec
Svatý Vojtěch. Okolní obce Bezvěrova a Beranova však existovaly.
Bezvěrov dokonce byl katastrální obcí a na katastru později ležela
obec Svatý Vojtěch.
To potvrzuje, že ves je mladšího data. Určitou anomálií bylo, že
nejprve vznikl kostel mnohem dříve a byl přestavěn na kamenný v roce
1589. Teprve později - podle KLEMENTA - vznikalo sídlo, tedy od
18.století. Ještě v roce 1694 se tu uvádí pouze stavení na samotě,
které dal postavit klášter Teplá u kostela pro kostelníka,
pečujícího o kostel.
Popis památek obce S.ADALBERT od Antona GNIRSE (1932)
Bereme do ruky "bibli" zdejších vlastivědníky, znamenitý pramen -
soupis památek na bývalých okresích Teplá a Mariánské Lázně. V roce
1932 vydal ANTON GNIRS knihu "Topographie der historischen und
kunstgeschichtlichen Denkmale in den Bezirken Tepl und Marienbad" (Benno
Filser, Augsburg 1932).
Nedá se nic dělat, přeložíme celou kapitolu, nazvanou "S.Adalbert"
(str.330-334):
"Archiválie: Poznámky k historii vsi a kostela v análech Tepelských
(klášterní archiv Teplá). - Memorabilium, historická neboli pamětní
kniha a kronika pro farní kostel sv.Adalberta, založená roku 1836
duchovním P.Dionýsem Nep. - Matriky začínají rokem 1789, což je rok
zřízení lokálie sv. Adalberta (Farní archiv). - Literatura: KLEMENT
Franz, Der politische Bezirk Tepl, SS.183.
Vznik malé silniční obce S. ADALBERT dáváme do souvislosti s jedním
léčivým pramenem a vede nás k dávnému poutnímu kostelu. Mnohem
mladší je malé, se starým kostelem bezprostředně související
vesnické osídlení, které vzniklo v dobách znovu zalidňování krajiny
po třicetileté válce.
K výstavbě obce v dnešní podobě dochází až v 18. století. Vesnické
stavební příklady jsou chudé a nepřekračují typ jednoduché roubené
stavby u starších domů.
FARNÍ KOSTEL sv.Adalberta byl zrestaurován na místě staršího kostela
kolem roku 1589 tepelským opatem Matthiasem Göhlem, který zde znovu
zavedl svatovojtěšský kult, do těch dob dlouho opuštěný. V dávných
staletích požíval tento kostel mimořádné vážnosti. Rok založení
kultu ani letopočet stavby původního kostela nejsou známy (viz
Annales Teplenses I.,S.191).
PŮDORYS A OKNA S VCHODY KOSTELA se tu nacházejí ve velmi starých
formách. Kostel je jednoloďový, bez obvyklých mezičlánků
triumfálního oblouku a loď přechází volně do oltářiště, které je jen
o něco užší. Obě části kostela (tj. loď a oltářiště) nesou jen mělce
omítnuté rákosové krytí. Denní světlo sem proniká úzkými kulatými
okny, pod kterými jsou původní vchody do kostela v podélných zdích.
Profilovaný kamenný portál je dnes otevřen jenom na jižní straně,
kdežto dveře na severní straně jsou zazděny. Zbyl tu jen obloukový
uzávěr s reliéfem kříže, probraným z omítky.
Hlavní vchod na západní straně kostela pochází z konce 17. století.
Vzadu za oltářištěm leží zákristie, nad kterou nechal postavit v
roce 1664 opat Raymund Wilfert kostelní věž.
Renovovaný vysoký hlavní oltář má zdobený rám, což je živě popínavá
řezbářská práce. Nadoltářní obraz je kopie "Vzývání Jezulátka Pannou
Marií a svatým Josefem", pod nimiž je zobrazena zdejší krajina.
Původně tvořil hlavní oltářní obraz "Svatý Vojtěch jako biskup", ale
obraz prý nebyl historicky cenný a proto GNIRS ho více nepřipomínal.
Dle informace pana Vojtěcha Neustupného byly oltáře z kostela
odvezeny do depozitářů muzea v Chebu.
Zakladatele oltáře připomíná v prospektu zřetelný monogram opata
Raymunda III. Šimanovského na potahu vedle letopočtu 1723. Na opačné
straně je uváděn letopočet restaurování roku 1927 a monogram opata
Gilberta Helmera.
Rozporně s uváděným datem "1723" zaznamenávají anály Tepelské, že
opat nechal zasvětit hlavní oltář a postranní oltář sv.Martina už v
roce 1711. (Oba oltáře se jeví jako dílo stejného řezbáře.)
Na postranním oltáři, který je ozdoben rámováním akantovou ozdobou,
je olejový obraz "Neposkvrněné početí Panny Marie" i obraz "Svatý
Martin ve spánku na svatém plášti" - s výjevem rozdělení pláště v
pozadí. Tento olejový obraz, pocházející z počátku 17. století, byl
restaurováním při přemalování zcela pokažen. Nese jméno tvůrce
chebského malíře EBERHARDA 1665 s notickou "L.W.reperit 1736" a
letopočty renovací 1855 a 1921.
KOSTELNÍ ZVONY. Svatovojtěšský zvon je od klatovského mistra jménem
Stephan Pricquey z roku 1676. Výška zvonu i s korunou je 76 cm,
průměr 77 cm. Mezi bohatě zdobenými pásy nese zvon na rameni a v
horním poli dvouřádkovou věnovací legendu: "In honorem b(eatissi)mae
virginis Mariae, Catherinae et Barbarae fusa haec campana anno
domini1676." - V polích se nalézají plastiky - obrazy sv.Barbory a
Kateřiny - ve zdobených rámech podoby portálů s dvěma sloupy, vedle
stejné podoby obrazy Matky Boží. Nahoře nad věncem zvonu leží v poli
zvonu zápis mistrův ve věnci a jeho emblém, zvon s monogramem S.P. "Stephanus/
Pricquei civis/ Clattoviensis/ me fudit." - Další dva zvony jsou
nové, jsou lity mistrem zvonařem Richardem Heroldem v Chomutově roku
1925.
ČEŠTÍ PATRONI KOLEM U KOSTELA. V rozích prostranství u kostela stojí
na mohutných podstavcích čtyři sochy svatých patronů země české. Na
barokních postamentech je jmenován zakladatel opat Wilfert I. Nápisy
na podstavcích jsou chronografy z let 1722 a 1723, napomínající však
na jiného tepelského opata -Raimunda Wilferta II. Celková výška soch
je 375 cm, výška podstavce 142 cm. Nápisy na podstavcích obsahují
vzývání k zobrazeným svatým:
"SANCTE VITE, PATRONE NOSTER AC REGNI THAUMATURGE, AUDI NOS" (Svatý
Víte, patrone náš a divotvorného království, vyslyš nás!)
"SANCTE JOANNES NEPOMUCENE, IUVA AD TE SUSPERANTES" (Svatý Jan z
Nepomuku, pomoz v tebe doufajícím!)
"SANCTE PROKOPI, PATRIAE NOSTRAE TUTOR ATQUE PATRONE, AD TE GEMENTES
IUVA (Svatý Prokope, ochránče a patrone naší vlasti, pomoz k tobě
lkajícím!)
"DIVE WENCESLAE, REGNI PATRONE, A MALIS TUERE NOS" (Božský Václave,
patrone království, ochraňuj nás od zlého!)
Pomníky renovovali a předělali v roce 1859 mistři kameničtí Böhm a
Johann Tanzer z Mnichova (Einsiedl).
POMNÍKY ve Svatém Vojtěchu. Marter (=boží muka), 227 cm vysoký, leží
jižně obce na Plánské cestě na rozcestí cest proti Bezvěrovu. Pomník
tvoří pilíř, 155 cm vysoký, se zkosenými rohy. Profilovaná část nese
kamennou kapličku,ve které v mělkých nikách pod špičatými oblouky
jsou zvětralé reliéfy, avšak ještě rozeznatelné: Bičování Krista u
sloupu, Jan a Marie pod Ukřižovaným, Kristovo Zmrtvýchvstání. Jedno
z polí nik je prázdné. Kaplička je ve spodní části zlomena a tak
zkrácený pomník na ni nasazen. Pochází od mistra, jehož dílem ve
stejném provedení je marter u samoty Betléma." Potud Anton GNIRS.
Na místě
Projeli jsme Mrázovem, za vsí doprava na zabočujeme na Bezvěrov. Za
chvíli vidíme bezvěrovská stavení a hledíme doleva po zasněžené
ploše, do polí, ale nic není vidět. V Bezvěrově marně hledáme
nějakou silniční odbočku doleva směrem na Sv.Vojtěch. Žádná tu není.
Jen vzdálené skupiny holých stromů, shluklé nepravidelně na polní
ploše dávají tušit, kde asi bývaly zahrady zaniklé již obce Svatý
Vojtěch. Další cesta je možná jen pěšky po holé, mírně zasněžené
pláni, po které se honí ledové větry.
Po čtvrthodině jsme došli k skupině stromoví. Vpravo stojí řada
mladých jehličnanů, pak zavážka Bezvěrovských a jen podvědomě
tušíme, že přicházíme do bývalé vsi. Skupiny stromů jsou nepochybně
ovocné stromy, a v blízkosti spatřujeme základy někdejších stavení.
Ze sklepů zbývají zděné dolíky, tu a tam se černá otvor zasypaných
sklepení a polozasypaných studní. Přecházíme jakousi mrtvou
křižovatku a rozmýšlíme, kudy se dát ? Dole se objevuje rybník, na
mapě uváděný jako Vojtěšský, a jsou tu dvě velmi pravidelné řady
stromů. Zrychlujeme kroky.
Mezi dvěma pravidelnými řadami javorů je navršena vysoká halda sutě,
porostlá mladými stromky z náletů. Že by zbytky kostela? Rozkládáme
Gnirsův nárys kostela, ale žádný poznávací znak, žádné sochy kolem,
nikde ani zbytky budovy školy či fary.
Až konečně! Na kraji řady stromů směrem k Bezvěrovu je nyní vidět
zřetelný půdorys podstavce sochy. Podle nárysu jde o postament sochy
sv.Prokopa. Nyní to jde rychleji. Naproti je půdorys podstavce sochy
sv.Jana Nepomuckého. Odhrnujeme zmrzlou již zeminu a spatřujeme
kamenné kvádry, obloukovitá okruží okenní, rozpadávající se šindele,
zbytky kamenných kostelních schodů.
Zde tedy odpočívají trosky kostela.
Ale kde jsou sochy světců ? Zbyly jen půdorysy podstavců - vše
muselo být vytrháno i s postamenty. Je vše ještě pod troskami ? Kam
zmizely zvony? Kam kostelní vybavení? Proč byl vlastně zničen tento
kostel?
Objevem místa není příběh skončen, ale jakoby začínal. Rozbíháme se
do okolí a nad rybníkem nalézáme i základy jakési budovy, snad
hostince. Avšak pramen, ze kterého pil Vojtěch nikde. Že by byl u
rybníka ? Ale ten je obklopen málo přístupnou bažinou.
Svatý Vojtěch. Tisíc let a stále není zapomenuto jeho jméno v
souvislosti s tímto místem. Byly tu tehdy ještě pralesy a pobyt zde
nebyl nijak bezpečný. Vyslovujeme otázky:
1. Byl tu opravdu před tisícem let sv.Vojtěch ? Potom by mohly být
uloženy nějaké památky na něho v místě bývalého hlavního oltáře - z
doby před 1589, kdy byl kostel obnoven.
2. Z jakých pohnutek byl obnoven svatovojtěšský kult poutí do tohoto
místa, kult, který kdysi zanikl. Proč byly postaveny v letech
1721-1722 kolem svatovojtěšského kostela sochy čtyř českých patronů,
čímž celé místo dostalo silně bohemikální charakter.
3. Kde tu vyvěral Vojtěšský pramen ?
4. Kam zmizely sochy čtyř českých světců ?
5. Proč a kdy byla srovnána se zemí ves, která přežila bez škod
první i druhou světovou válku a byla ještě popisovaná v katalogu
cleri v roce 1947 ?
Blíží se večer, ve vzduchu znovu poletuje sníh a dole v Mariánských
Lázních splachuje stále ledový déšť asfalt ulic a chodníků. Náš
krátký exkurz do doby o tisíc let zpět byl jen prchavým okamžikem.
Vracíme se plni dojmů a cítíme pachuť dávných staletí. Pocit, který
není srozumitelný každému a který dýchne relativitou a krátkostí
vlastního života.
Už řadu let tu nestojí ani slavný český kostel ani sochy českých
světců a nemohou proto vyvolávat u kolemjedoucích výletníků
zvědavost, z jakých pohnutek byly kdysi postaveny. Je ztracen pro
Čechy historicky, bohemikálně tak cenný kostel, který prý
respektoval svým nezvyklým půdorysem původní poutní kapli - velice
pradávnou. Byla postavena na místě, kde původně stávala socha našeho
světce.
Staré javory - vojáci ve dvou řadách - vyrostly do podivuhodných
výšek. Komu tu drží čestnou stráž?
Jan Haas.
Napadá nás jeho smutný příběh. Tam dole, pod sutí, pod haldami
kamení a kvádrů, hluboko dole před postranním oltářem sv.Martina
odpočívá pod označeným kamenem tento prvý obyvatel zdejší obce.
Přišel sem roku 1694 a tragicky tu zahynul. Ale vzniklo tu osídlení
na celé čtvrttisíciletí, a to není tak málo v této klimaticky drsné
krajině.
Jemu patří čestná pocta.
A možná někde v základech poblíž něho, nachází se i neznámá památka
na svatého muže, jehož mučednickou smrt před tisíci lety si v naší
době připomínáme.
Co je to chronograf ?
Chronograf je nápis, v němž je skryt letopočet - rok, ve kterém
vznikl. Například v I.ročníku HAMELIKY (1973) jsme uváděli někdejší
nápis na tzv. Cholerovém kříži: "ChoLeraM a fInIbVs nostrIs arCVIt
VerVs DeI FILIVs." Velká písmena v nápisu jsou římské číslice,
jejichž součet dává tajenku-letopočet:
C+L+M+I+I+V+I+C+V+I+D+I+I+L+I+V = MDCCLLVVVVVIIIIIII = MDCCCXXXII =
1832.
Poněvadž všechna písmena římských číslic musela jít do počtu (a
nikoliv jenom některá) nebylo sestavování chronografu zrovna lehké.
Srozumitelný nápis byl tu proto určitým uměleckým dílem.
Staré názvy v okolí
Pokračování 9.
Velmi rozšířené bylo pěstování ovcí. Protože všechny okolní obce
mají pomístní názvy související s ovcemi. OVČÍ MOST (Schafbrücke) má
Stará Voda. OVČÍ ZAHRADA (Schafgarten) byla v Podlesí. OVČÍ DÍRA (Schafloh)
ležela v nedalekém lese. OVČÍ VRCH (Schafberg) měla obec Úbočí. OVČÍ
CHÝŠE (Schafhütte) ležely nedaleko Manského dvora v Dolním Žandově.
Ke dvoru v Milíkově patřil OVČÍN (Schäferey), po kterém zbyly ještě
pomístní názvy OVČÍ LOUKA (Schafwiese) a OVČÍ DÍRA (Schafloh).
OVČÁRNA (JK - Schafhäuser) v Mokřině byla zděná budova, velde které
bylo také OVČÍ POLE (Schafacker) a OVČÍ RYBNÍK (Schaftaucht). Ve
Velké Hleďsebi také býval OVČÍN (Schäferey) poblíž Křemenného mlýna
(Kieselmühle) - tedy u velkoprádelny. OVČÍ POLE (Schafacker) bývala
traké v Holubíně, v Dolním Kramolíně, kde se ještě přečd druhou
válkou běžně používal název OVČÍ VRCH (Schafberg). V Chotěnově byla
OVČÁKOVA LOUČKA (JK - Schafmeisterwiesel) a OVČÍ SVAH (Schafrang).
POLÍČKO OVČÍNA (Schafereyackerl) a OVČÍ LOUKA (Schaffleckwies) se
nazývala místa, kde dnes stojí mariánskolázeňská čtvrť Bellevue (di
Vittorio). V Závišíně se zachovaly názvy původně české jako BERANÍ
POLE-BARANFELD, BERANÍ LOUKA-BARANKAWIESE, a další zkomolené názvy
českého slova "beran" - BARNAFELD či BORANFELD. Ve Stanovišti se
nacházely BERANÍ LOUKY (Hammelnwiesen).
Nejběžnějším rohatým zvířetem byla koza. Toto dnes už vzácné zvíře
bylo výrobcem mléka chudých lidí. Proto ji najdeme i ve starých
pomístních názvech. KOZÍ POLE (Ziegenfeld či Ziegenacker) bývalo v
Zásudu, KOZÍ PAHOREK (Ziegenruck) ve Volovicích a v Sangerbergu. Ale
KOZÍ JÁMY (Ziegengraben) v Podlesí a v Milíkově nejsou od slova
Zjeve=koza, ale připomínají starou těžbu cínu - původně to byly "Zinngraben".
Jiný výraz než Ziege=koza byl pro kozu "Geis". Odtud je proto i KOZÍ
POLE (ThK - Geisacker či Goyesfeldt) v Dolním Kramolíně a KOZÍ VRCH
(Geisberg) v Martinově, ze kterého se mylně udělal název CÍSAŘSKÝ
VRCH (Kaiserberg).
Jen větší bohatší sedláci si mohli dovolit chovat svini, kterou o
Vánocích porazili a maso pověsili v komíně. Svině se pásly v
přírodě. Měly sice lepší maso, ale sádla přibývalo pomalu. Ve Třech
Sekerách bylo SVINSKÉ POLE (Sauacker), aniž by šlo o název
pejorativní. Prostě se na něm pásaly svině.
HUSÍ PALOUK (Gänsacker) byl v Kynžvartě a později byl uváděn jako "Brechschupfen".
HUSÍ PAHOREK (Gänsbiel) byl také v Závišíně a byl běžným označením
malého pahorku.
Kdysi se sladilo medem. Proto byl chov včel značně rozšířen. Samotný
název obce BRTNÁ (Zeidelweid) je z této oblasti. Znamená vybírání
medu, ale i chov včel. V Sítinách i ve Staré Vodě byla rovněž místa
v němčině uváděná jako ZEIDELWEIDE - pěstování včel v lese. Mezi
Stanovištěm a Chotěnovem je vrch, zvaný ZEIDLERBERG. Zeidler
znamenalo včelař, avšak zde šlo o běžné místní příjmení, třebaže i
to má zajisté prapůvod v chovu včel.
HAMELIKA - pracovní materiály, vydávané pro potřeby vlastivědného
kroužku a jeho zřizovatele Klubu Zdravotníků v Mariánských Lázních.
Vedoucí Klubu zdravotníků Zdeněk Chábera. Připravil: Ing. Richard Švandrlík,
ilustarce Vladimír Šindelář. Do čísla přispěli:Arch. Ladislav
Štěpánek, Ing.
Richard Švandrlík. Čtrnácté číslo II. ročníku vyšlo 31.října 1974.
Vychází jako občasník. |